Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Filtyper & Scanning

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Bryrup
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Har lige et lille teknisk spørgsmål, som jeg håber de mange dygtige folk herinde kan hjælpe mig med.
En bekendt har hjulpet mig med nogle sort/hvid tegninger, jeg skal bruge til et tryk projekt.
Mit spørgsmål lyder som følger: Hvilken filtype og dpi størrelse skal de sort/hvide tegninger scannes ind i, hvis jeg efterfølgende skal kunne bruge disse til tryk ?
Umiddelbart vil jeg mene TIF format og højeste opløsning, men det fylder jo voldsomt?
Er der andre fif omkring dette og hvad med farvetegninger ?
 
Håber I kan hjælpe mig lidt på vej.
På forhånd tak og fortsat god søndag.
 
Bedste hilsner.
 

Peter
Danmarkshop.com

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Her er hvad Lasertryk.dk skriver om den sag:

Nedenfor en guide til filtyper og grafiske programmer.

Er du i tvivl, er du altid velkommen til at sende os en
mail.

PDF
Generelt vil vi helst modtage pdf-filer. Pdf-filen skal være press-optimized. Alle billeder skal ligge i CMYK og minimum 300 dpi. Alle fonte skal være konverteret til kurver / vektoriseret / outlined Fonte kan også være inkluderet i filen, men kan man konvertere til kurver er dette den sikreste måde at opnå det ønskede resultat.

EPS
Alle billeder skal ligge i CMYK og minimum 300 dpi. Alle fonte skal være konverteret til kurver / vektoriseret / outlined. Fonte kan også være inkluderet i filen, men kan man konvertere til kurver er dette den sikreste måde at opnå det ønskede resultat.

TIF/JPG
Skal leveres i cmyk i min. 300 dpi. Er der tekst på anbefaler vi at det leveres i 600 dpi for at få optimal skarphed. Sort tekst bør kun ligge i sort farvekanal

PhotoShop
Undgå at lave tekst til tryk i PhotoShop. Selvom du laver en PDF fil fra Photoshop laver programmet ikke tekst som rigtige kurver. De ligger som en blanding af vektorgrafik og bitmap – derfor tilråder vi at du laver din baggrund i PhotoShop og sætter din tekst på i et montageprogram f.eks. InDesign. Alternativt kan du gemme din PhotoShopfil ned som et billede (TIF eller JPG) i min. 1200 dpi
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil foreslå at du rentegner stregtegningen i Illustrator eller lignende vector baseret program.
Hvis stregtegningen er for detaljeret (gråtoner), så skal du scanne det med så høj dpi som muligt (Min. 600dpi) og derefter kan du i Photoshop eller lign. billedebehandlingsprogram nedsætte dpi til de 300dpi (eller helt præcis 305dpi) som er tryk optimale.

Du kan eksportere til pdf optimeret til tryk.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :

  Heidi,

Først og fremmest, så kan du nøjes med at scanne dine tegninger i det samme antal DPI som du skal bruge dem i - men det kommer altså an på hvor god din scanner er. Hvis den scanner uskaprt (hvilket mange billigere scannere gør), så scan i det dobbelte antal DPI og krymp derefter billedet i et tegneprogram. Men et godt fif vil være at generelt scanner 50% højere DPI end du skal bruge, da du så har lidt til bekæring, skalering m.m.
 
Sort/hvide tegninger til tryk bør enten være i ren grayscale (ikke RGB eller CMYK) i 600 dpi (ikke 300/305 eller andet) eller endnu bedre; vektor (f.eks. lavet med Illustrator eller CorelDraw). Hvis det er offset der benyttes til at trykke med, så ligger opløsningen langt højere end 300 DPI (vores pladefremkalder kører f.eks. i op omkring nogle tusinde DPI - men der er nogle andre ting som spiller ind så som linieopløsning og vinkling, så det er ikke fordi vi kan trykke i en opløsning på flere tusinde DPI). Men det er ikke noget du skal tænke på: Du skal blot vide at 600 DPI er en godt opløsning når det er rene sort/hvide ting der skal trykkes. Men det er stadig endnu bedre hvis du laver det i vektor-grafik - hvis det altså kan lade sig gøre; det er ikke alt som kan laves i vektor og man slipper godt afsted med resultatet.
 
Hvad angår fil-formatet, så skal du være opmærksom på at grafiske produktionshuse med trykkerier (inklusiv MediaMouse) ikke bryder sig om at modtage et "tryk-klart" dokument i RGB-farver Du skal sørge for at hele dit dokument og alle dine billeder er i CMYK og lavet i henhold til en benyttet farveprofil. Vi benytter typisk Euroscale-serien her i huset og det er også den mest udbredte farveprofil blandt bl.a. offsettrykkerier.
 
Hvis du laver tegningerne i vektor, så skal bør de afleveres i EPS-format (eller AI (Illustrator)).
Hvis det er normalt billede i grayscale (eller farve for den sags skyld), så skal du gemme det i TIFF (husk at det skal være CMYK hvis det er i farver og Grayscale hvis det er sort/hvid (kan også være CMYK, men fylder meget mindre i Grayscale)).
 
Og ja - det kommer til at fylde meget, men der er jo også mange informationer med i billedet . Når vi arbejder med bl.a. plakater til facader, så ligger filstørrelserne over 500MB.
 
MEN, hvis det er noget som der skal trykkes, så skal det vel være i form at en flyer, brochure eller lignende med noget tekst og sådan noget? Er det en tryksag som nogle andre sætter op for dig, og du blot skal levere tegningerne til i et brugbart format? Jeg spørger af ren og skær nysgerrighed og så fordi, hvis der er andre der laver opsætningen for dig, så burde du blot aflevere tegningerne til vedkommende og bede dem om at lægge det ind i det færdige dokument i de rigtige opløsninger.
 
Du er velkommen til at kontakte mig direkte hvis ovenstående virker endnu mere forvirrende end hjælpende. Jeg vil godt ofre nogle minutter på at hjælpe dig og så være sikker på at du får det rigtige resultat i den sidste ende .
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Fra Bryrup
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hjælp og vejledning.

Ja, jeg har måtte sande at opstarten skal være på plads og man nogle gange må have eksperter til hjælp - Tak.
 
Fik du min PM Jesper ?
 
Bedste hilsner

Peter
Danmarkshop.com

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)