Michael: Desværre findes der bunker af den slags sites. Det omtales som regel som Co-Registreringer, og bliver som regel til via en konkurrence hvor den bsøgende bliver stillet chancen for at vinde en præmie i udsigt, hvis vedkommende tilmelder sig konkurrencen, eller gennemfører et lille spil osv. I forretningsbetingelserne, har firmaet bag, så skrevet at man også giver dem retten til at sende deltageren e-mail markedsføring fra benævnt antal firmaer, som udbyderen af konkurrencen så har "solgt" løsningen til.
Oprindelig skrev lead genereringsfirmaerne bare at de måtte sende e-mails fra "hvem som helst", men det fik forbrugerombudsmanden sat en stopper for, med henvisning om at man altså ikke som forbruger kan fraskrive sig alle sine rettigheder overfor endnu ukendte firmaer, men kun overfor navngivne firmaer.
Det fik lead-firmaerne til at ændre praksis og samle et antal virksomheder (ofte et sted mellem 5 og 20) sammen i en pulje som så bliver skrevet ind i et sæt standard forretningsbetingelser for konkurrencen.
På den måde sikrer firmaerne sig muligheden for at videregive e-mail samtykket til deres kunde, og når de så skal bruge flere adresser, samler de et sæt kunder og kører en ny konkurrence.
Det er sågar set at visse lead-firmaer har kørt konkurrencer med firmanavne som de ikke havde en aftale med, og så når de havde opnået et vist antal adresser, gik de ud og pitchede listen til det firma de havde forsøgt at målrette.
Prisen for leadfirmaerne er meget lave, da de kan genbruge konkurrence-websiderne og kaste en eller anden relativ lille præmie i hver gang, som f.ek.s et ur, et gavekort til en kro, et smykke, eller en taske, men de kan sælge adresserne som co-registrering mange gange.
Resultatet i sidste ende er som regel at lead firmaet tjener en god slat penge, konkurrencedeltageren får en røvfuld mails fra firmaer vedkommende ikke havde bemærket også var "medejere af konkurrencen" og derfor som regel markerer disse mails som spam i gmail, hotmail m.v., eller anmelder dem til forbrugerombudsmanden og virksomheden der har brugt en masse penge på hvad de troede var gode leads der var interesseret i deres produkter får sig en lang næse, nogen gange får deres mailsystemer blokkeret pga de mange junk-henvendelser, og i sjældne tilfælde sikkert får et par enkelte positive e-mails der rent faktisk viser sig at være interesseret i deres produkt, dog til en meget høj indkøbspris. Der er dog virksomheder der spekulerer i den slags, at så længe de kan komme ud med et plus er de ligeglade med hvor mange andre de så har generet.
Reglerne i danmark er meget simple. Du kan godt købe e-mail-adresser, men rent juridisk kan du ikke købe et samtykke der er givet fra en person til et andet firma (juridisk enhed) end dig selv, uden at alle parter er informeret om dette salg af samtykke.
Derfor vil et salg af en samtykkeliste kræve at man går tilbage til hver enkelt e-mail-ejer og spørger om det er ok at at det nye firma også sender vedkommende e-mails. Dette må ikke gøres via e-mail. Derfor prøver lead-firmaer at sikre sig samtykket gives til så mange firmaer på forhånd som muligt, for problemet er at gå tilbage og spørge om de må bagefter, hvilket kræver mange ressourcer.
Det er ikke ulovligt, men kvaliteten af co-reg. lister er utrolig ringe set ud fra de fleste købende virksomheders synspunkt, fordi det jo som Michael skriver handler om at finde folk der gider at modtage mere end en mail og interesserer sig for det dit firma laver, og ikke bare om at have en kæmpe liste som man kan stå og råbe ind i hovedet indtil de framelder sig og synes dit firma er et taberfirma.
Nøjagtig på samme måde som det foregår i den virkelige verden hvor man godt kan køre rundt i et villa-kvarter med en megafon og brøle "KØB KØB KØB KØB" 24 timer i døgnet, men det får ikke nødvendigvis folk til at købe dit produkt, hvis du opfører dig som en tosse når du kontakter dem og de ikke er interesseret i dit produkt. ;-)
---
Uddybning: Du kan godt købe en liste med e-mail-adresser i Danmark, du må bare ikke bruge den til andet end til at sidde og kigge på, eller databehandle, for det du skal bruge er samtykket fra ejeren af e-mail-adressen til at du må sende uopfordrede salgsrelaterede henvendelser til vedkommende.