Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortrydelsesret, onlinekøb

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jul 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har købt en Dell bærbar ind i mit firma. Bestilte den 3. juli og fik forventet leveringsdato den 25. juli. Nu er den blevet udskudt til den 24. august.

Jeg fortryder mit køb af blandede årsager, men de siger jeg ikke kan fortryde mit køb, da den er købt til et firma. Kan det passe? Her er uddrag af aftalen:

Først lidt definitioner:
"Forbruger:     en fysisk person, som køber eller aftaler at købe Produkter og/eller Services fra Dell hovedsageligt til privat brug .
Kunde:    juridisk eller fysisk person, som køber eller aftaler at købe Produkter og/eller Services fra Dell, herunder Forbrugere."
Købspris:     den samlede pris, som Kunden skal betale Dell for Produkter og/eller Services"

7. Accept og Forbrugeres fortrydelsesret
7.1     Ikke-forbruges accept: Ikke-forbrugere kan kun afvise at acceptere Produkter på grund af væsentlige mangler ved skriftlig reklamation over for Dell senest 7 dage efter leveringen; ellers anses Kunden at have accepteret Produkterne.
7.2    Fortrydelsesret for Forbrugere: Der gives 14 dages fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven, dog ikke for software, hvis (elektronisk) forsegling er brudt. Fristen regnes fra det seneste af tidspunktet for 1) levering eller 2) modtagelse af oplysninger om fortrydelsesretten på et varigt medium, eks. papir. Fortrydelsesretten udnyttes ved, at kontakte Dells Kundeservice, hvorefter Dell sørger for afhentning af Produktet. Returfragtomkostninger påhviler Forbruger. Produkter skal returneres i væsentlig uændret stand. Dell oplyser en returadresse og et returnummer, som bør fremgå tydeligt af det emballerede Produkt. Dell vil senest 30 dage efter at Forbruger har underrettet om fortrydelsen refundere Købsprisen.
7.3    Hvis Kunden ved ibrugtagningen vælger ikke at acceptere en eventuel operativsystemlicens, accepterer Dell alene at tage hele Produktet retur og refundere Købsprisen, hvis dette sker inden for de i hhv. pkt 7.1 og 7.2 nævnte frister.
7.4    Produkter, der ønskes returneret, skal kunne afhentes på det tidspunkt og på sted, som Dell med rimelighed anmoder om

Jeg får computeren med Vista business, men ved gennemlæsning af EULA''en kan jeg vel sagtens finde noget, jeg ikke kan acceptere. Kan jeg ikke bruge det til noget? Og punkt 7.3, de "refunderer købsprisen". Er det incl. de omkostninger der må være i forbindelse med fragt og afhentning igen osv?

Mvh Martin
Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Du er ikke forbruger, der er ikke umiddelbart nogen fortrydelses ret når købt som firma, er dog ikke sikker på om du kan gøre noget for misligholdelse af leveringen, men hvis jeg kender Dell ret så har de sikkert sikret sig...

Håber du får en god løsning..

/Glenn

 

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Fra København
Tilmeldt 5. Dec 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Når der er tale om B2B er reglen, en handel er en handel, dvs. der er ikke fortrydelsesret.

 

Dog er der undtagelser. Jeg har ikke lovbøgerne fremme, men er der tale om urimelige forsinkeler, kan man ophæve købet. Der er i øvrigt også andre, men kan ikke huske dem.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12662
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Du har ingen fortrydelsesret som firma. Men du har dog mulighed for at hæve handlen da de har misligehold leveringstidspunktet.

Du bør omgående skriftligt meddele dem at du ønsker at hæve handlen (købeloven) da de har misligehold leveringstidspunket!

 

 

Ravn

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ravn, jeg skriver lige på vegne af Martin.

Hvad bør jeg skrive til Dell?


/Michael

Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Skriv at du vil ophæve købet med henvisning til købelovens §21, hvori det står klart og tydeligt, at købet kan ophæves som følge af Dell''s forsinkelse.

 

Her er lige en forkortet gengivelse.
§21. Leveres salgsgenstanden (altså computeren) ikke i rette tid (og det er den tid der er givet lovning på første gang) og skyldes dette ikke køberens forhold eller en hændelig begivenhed, for hvilken han bærer faren, har køberen valget mellem
1) at forlange genstanden leveret eller
2) at hæve købet.

I stk 3 står endvidere, at i handelskøb (altså handel mellem 2 virksomheder) anses enhver forsinkelse for væsentlig, medmindre det alene er en ringe del af det solgte, som er forsinket.

 

Mvh
Mikael Andersen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)