Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket programmeringssprog?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 11. Nov 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

Jeg går i 7. klasse, og kan lidt programmering i Python. Jeg kunne godt tænke mig at lære at lave hjemmesider, men jeg ved ikke helt hvilket programmeringssprog jeg skal lære for at kunne det. Det må ikke være noget, der koster nogen penge.

Med hensyn til matematikdelen, så er jeg enestående til det. Sidste år lavede jeg pensum for folkeskolen og trigonometri/algebra delen af gymnasiets pensum i matematiktimerne.

Hvad er jeres forslag?

PS: Kan I ikke også linke til gode introduktioner til programmeringssprogene?

Tilmeldt 2. Nov 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjamin:

Hej allesammen,

Jeg går i 7. klasse, og kan lidt programmering i Python. Jeg kunne godt tænke mig at lære at lave hjemmesider, men jeg ved ikke helt hvilket programmeringssprog jeg skal lære for at kunne det. Det må ikke være noget, der koster nogen penge.

Med hensyn til matematikdelen, så er jeg enestående til det. Sidste år lavede jeg pensum for folkeskolen og trigonometri/algebra delen af gymnasiets pensum i matematiktimerne.

Hvad er jeres forslag?

PS: Kan I ikke også linke til gode introduktioner til programmeringssprogene?

Flot klaret.

Google har noget der hedder Google App Engine hvor du kan programmere i Python eller Java. Du får samtidig gratis hosting og et domænenavn af dem. Der er også et par gode starter tutorials til f.eks. at lave en gæstebog. Tjek det ud her:

Google App Engine

Fra Århus
Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 96
Fra  Whybeard Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Benjamin!

Hvis du vil rigtigt i gang med at programmere hjemmesider, så ville jeg lære (først og fremmest) HTML. Det er ligesom det grundlæggende sprog. Med det kan du programmere en statisk side med forskellige informationer efter dit eget valg.

Når du så er fortrolig med HTML, så begynd med PHP. Sproget er noget sværere, men med det kommer også mulighederne. PHP kan (sammen med MySQL) skabe "rigtige" dynamiske hjemmesider, hvor du kan poste nyheder, oprette brugersystemer, pointsystemer og alt det andet.

Jeg har bl.a. brugt de 2 sprog (sammen med CSS for at gøre det hele lettere) da jeg lavede http://ny-musik.dk.

VH Christian

Mange hilsner,
Christian, CEO hos cShakers.dk (håndsyede køletasker til din proteinshaker) [åbner i nyt vindue]

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Benjamin!

Det er svært at sige hvor du skal starte. PHP er et af de mest udbredte sprog til web, og det er rigtig let at komme i gang med. Jeg er sikker på at du godt kan google nogle gode tutorials frem selv! ;-) Tricket er at installere en lokal xamp server; så koster det dig ikke noget. Der findes desuden en masse open-source CMS's, webshops, mv. du kan lege med når du når så langt.

Hvis du er matematisk interesseret kunne det måske være interessant for dig at kigge på noget Ruby (On Rails). Det er på nogle punkter en tand mere langhåret, men på rigtig mange punkter også meget mere korrekt og logisk; ligesom matematik. Tjek: http://tryruby.org/.

Hvis du gerne vil lave websites, handler det mindst lige så meget om at lære at lave html, css og javascript. Tjek f.eks. w3schools eller igen - søg efter nogle tutorials.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra Århus
Tilmeldt 11. Nov 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du et link til hvor jeg kan downloade HTML (hvis altså deter et program man skal downloade)?

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Da jeg gik ikke syvende var jeg selv godt igang med C og Pascal. Men det er temmeligt nørdet og gammeldags.

Idag er det ASP.Net, PHP, Ruby, Python som folk primært udvikler i.

Men hvis du vil være klar til imorgen så prøv http://meteor.com/

 

Fra Århus
Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 96
Fra  Whybeard Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjamin:
Har du et link til hvor jeg kan downloade HTML (hvis altså deter et program man skal downloade)?

HTML er sproget. Du behøver ikke andet end notesblok (der startede jeg), og så kører du bare:

<html>

<head>

<title>Min syge side!</title>

</head>

<body>

<h1>Hej allesammen!</h1>

Mit navn er Benjamin, men damerne kalder mig Benja!

</body>

<html>

Mange hilsner,
Christian, CEO hos cShakers.dk (håndsyede køletasker til din proteinshaker) [åbner i nyt vindue]

Tilmeldt 15. Dec 09
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

HTML er nemt at lære dog det første sprog jeg lærte var C og c++ efter da det er det basale af alt.

Where there is harmony, there is victory :) 

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Benjamin.

Mit forslag er, at du køber nogle hæfter om emnet (HTML).  Se her på Libris.

Men pas på, det kan være stærkt vanedannende Smile

Mvh. John.

Fra København
Tilmeldt 25. Feb 09
Indlæg ialt: 175
Fra  BitMasch Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Benjamin,

I min mening burde simpel programmering være en del af undervisningen i folkeskolen, så det er fantastisk at du i 7 klasse selv har taget fat i det!

Som de andre skriver er PHP et rimelig udbredt sprog til at kode hjemmesider i, men du kan også sagtens lave hjemmesider i andre sprog, endda Python som du allerede kender. Django er et web værktøj til rigtig hurtig at lave relativt komplicerede hjemmesider i, du kan komme i gang på https://docs.djangoproject.com/en/1.4/.

Det som både er Djangos styrke og svaghed er at django ordner en helt masse af arbejdet for dig, hvilket gør at du stort set kun skal fokusere på at bygge din hjemmeside op. Det betyder at du relativt hurtigt kan bygge ret avancerede hjemmesider med ganske lidt arbejde, sammenlignet med hvis du skulle bygge det hele fra bunden.

PHP er også et rigtigt godt sprog at lære, en af de rigtigt gode ting at kunne som software udvikler er at lære sig selv nye ting og det lyder jo allerede til at du er godt på vej! Så hvorfor ikke kigge på PHP også! :)

Hvis du har nogle specifikke spørgsmål om PHP, Python, Django, osv. så er du meget velkommen til at spørge mig. Jeg arbejder selv som webudvikler til dagligt hos firmaet Spotify, og har mit eget lille firma ved siden af.

Edit: Som de andre skriver så er HTML også en rigtig god ting at lære, sammen med CSS, osv, et rigtigt godt sted at starte er på http://www.w3schools.com/html/default.asp

Softwareudvikler med speciale indenfor skalerbare webløsninger. PHP, MySQL, Puppet, Python, Apache, nginx, HTML5, m.m.
http://bitmasch.com/

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)