Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til fastsættelse af produktpris !

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 11. Dec 10
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Jeg er fuld igang med at starte mit firma op. Vi kommer til at sælge kampsportsudstyr.

Jeg er nået til det punkt hvor jeg skal fastsætte nogle priser for produkterne.

Webshoppen er snart klar, og produkterne er snart hjemme.

Men hvilke omkostninger skal man have i hovedet inden man fastsætter en pris?

Jeg tænker især på lageromkostningerne. I starten kan jeg godt klarer mig uden et større lager,

men på sigt så skal man jo have et lager, og derfor skal lageromkostningerne med i overvejelserne når prisen skal fastsættes.

Men hvordan gør jeg det?

Håber i kan hjælpe.

På forhånd tak

Tilmeldt 21. Nov 12
Indlæg ialt: 74
Fra  beatboxx Import Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et ledigt værelse i mit hus, hvor jeg opbevarer mine salgsobjekter, så jeg har ingen udgifter til lager, men jeg gør det på følgende måde:

Stk. Pris +
Ind Fragt pr. Stk +
Ud Fragt pr. Stk +
Evt. markedsføringsomk. Pr. Stk =
Min pris

X med 2,5 ca. = ud pris :)

En simpel variant.

3daysale.dk - Coming soon!

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 05:32
Hvor mange stjerner giver du? :

AA:
Men hvilke omkostninger skal man have i hovedet inden man fastsætter en pris?

Det er selvfølgelig vigtig at have sin omkostninger med, når man beregner en pris. Men grundlæggende  er det bedre at beregne salgspris ud fra markedsvilkår og så efterfølgende optimere omkostninger til at give et passende dækningsbidrag på fx 60%, men det kan være højere på et produkt og lavere på et andet produkt.

Et klassisk ekempel er prisen på en liter mælk i et supermarked: Prisen er ofte meget lav dvs billigere end konkurrenten og bliver markedsført kraftigt. Til gengæld står mælken bagerst i butikken, så kunderne bliver tvunget til at gå gennem hele butikken og eksponeret for alle de andre gode varer der er til salg (med et højere DB).

Supermarkedet tjener så måske ikke det store på mælken eller sætter ligefrem til, men tjener samlet set på kunden fordi vedkommende køber andre varer ved samme lejlighed.

Det vigtigste i prisfastsættelse er: Hvad vil kunderne betale for mit produkt? Prøv at læse denne tråd  og held og lykke med shoppen Smile

Fra København
Tilmeldt 11. Dec 10
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Beatboxx,

Tak for dit svar.

2, 5 er mark uppen?

Det virker til at være en god og overskuelig variant :)

Fra København
Tilmeldt 11. Dec 10
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

@Peter Hoehnen

Tak for dit fyldestgørende svar. 

Ja jeg har sådan en nogenlunde ide om hvad kunderne betale for produktet, og hvordan jeg selv skal fastsætte prisen sådan ca.

Men mht. lager, så det fordi at jeg har også et ekstra rum lige nu. Men ved dog at jeg på sigt vil få brug for et, og derfor skal jeg jo have
lageromkostningerne med.

Men hvordan kan jeg beregne sådan ca. hvad lager omkostningerne er for produkt pr. stk? :/

Håber det noget I kan fortælle mig.

 

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

AA:
Men mht. lager, så det fordi at jeg har også et ekstra rum lige nu. Men ved dog at jeg på sigt vil få brug for et, og derfor skal jeg jo have
lageromkostningerne med

Ok jeg kan godt vise dig nogle principper, men du skal passe på ikke at skyde gråspurve med kanoner. Der er mange måder at beregne det på, som giver forskelligt resultat, men lad os tage et ekempel på en simpel måde at gøre det på.

Leje af lagerlokale 500,- per måned dvs 6.000.- per år

I løbet af året regner jeg med at have nogenlunde 300 varer gennem lageret, nogen liger der kort tid og og nogen liger der i længere tid.

Så bliver min lageromkostning 6000 kr / 300 Stk = 20 kr/stk.

Der lyder nemt, men hvis nu varerne har meget forskellig værdi (kostpris) er det så rimeligt at der beregnes samme lageromkostning for et for et USB kabel til 20 kr  som for en PC til 3000,- kr?

Så kan du i stedet beregne lageromkostningen som en andel af lagerværdien.

Hvis du i snit har et varelager på kr 120.000,-  så bliver lageromkostningen 6000 kr / 120.000kr *100 = 5%

Nu har du to simple måder at beregne lagerværdi - enten som en fast enhedspris kr/stk eller som et procenttillæg i forhold til kost prisen.

Der er flere måder og mere nøjagtigere måder at gøre det på, som revisor folket kan hjælpe dig med - men hvis din forretning er lille og skal vokse, så lav et simpelt overslag som en af ovenstående, og brug dine sparsomme kræfter på at vokse butikken. Så kan de nøjagtige beregninger vente til du har en regnskabafdeling, med folk der elsker den slags regneark.

Få hellere gang i butikken først Smile

Held og lykke med det

Fra Holbæk
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej AA.

Jeg er da selvfølgelig klar over at du skal sørge for at have avancer nok til at betale dine udgifter, uden tvivl skal du da det. 
Men pas på med at gøre det for ekstremt, for hvorfor sætte prisen højere og ikke sælge 100% optimalt end måske, at sætte den lavere?

/Daniel 

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 10
Indlæg ialt: 338
Fra  Jivana Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

AA:

Ja jeg har sådan en nogenlunde ide om hvad kunderne betale for produktet, og hvordan jeg selv skal fastsætte prisen sådan ca.

Men mht. lager, så det fordi at jeg har også et ekstra rum lige nu. Men ved dog at jeg på sigt vil få brug for et, og derfor skal jeg jo have
lageromkostningerne med. 

Men hvordan kan jeg beregne sådan ca. hvad lager omkostningerne er for produkt pr. stk? :/

 

Din lageromkostninger har i princippet na-da at gøre med hvad prisen skal være! -  Du skal sætte prisen efter hvad du mener at kunne sælge varen for! - eller mere præcist, hvad der samlet vil give den største indtjening for det produkt/dit firma.

I min webshop Jivana er eksempelvis transport- og lageromkostninger til Lavera shampoo en faktor 10+ højere en f.eks Lavera eyeliner 

Regnestykket vil blive om ikke uoverskuelig men ihvertfald meget komplekst, hvis jeg skulle til at distribuere omkostninger ud per produkt efter vægt og volumen - så lageromkostninger indregnes som en driftomkostning. 

Størrelsen af driftomkostninger får selvfølgelig betydning for hvor meget overskud man får. 


En af de sværeste ting at vænne sig til som nystartet  er at udsalgspris og omkostning ikke nødvendigvis hænger sammen - Nogle ting tjener du meget på, andre - tjener du mindre på.

Endelig kan der være nogle markedsmæssige overvejelser der gør man vælger at prissætte produkter højt eller lavt 

Glad indehaver af Jivana webshop - vi sælger Økologisk kosmetik og makeup - tjek os ud!

Fra København
Tilmeldt 11. Dec 10
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til jer alle !

Det er nogle rigtige gode indlæg, som jeg helt klart tager med i mine overvejelser.

Jeg går måske for meget i dybden med de enkelte omkostninger, jeg burde i stedet have større fokus på prisen i forholdet til markedsprisen.

I bund og grund skal jeg nok bare have fokus på en fornuftig pris, også tage den derfra.

Jeg takker igen :)

 

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

AA:

I bund og grund skal jeg nok bare have fokus på en fornuftig pris, også tage den derfra.

Spot on ! Smile

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)