Når har jeg produktet derhjemme, så skriver jeg her, hvor mange penge jeg skulle betale...
Som jeg skrev tidligere, så kan du være proaktiv og selv finde en speditør til håndteringen :-) Lokalomkostningerne for LCL-gods er somregel faste hos speditører, så smid evt. en mail til fem speditører og vælg den billigste.
Prisen kan dække over mange lokalomkostninger - eksempelvis indfortoldning, håndtering, sikkerhedstillæg, udkørsel fra havn. > Sørg for at være kritisk overfor de omkostninger, så du ikke betaler for 'luft' :-) Du skal være velkommen til, at få mit besyv på din faktura.
Daniel, jeg sendte dig information omkring et firma som er meget seriøse og ikke er kendt for et firma som "snyder" kunderne... ring til ham i morgen og bed ham om råd, så kan han garantere hjælpe dig med at få afklaret nogle svar...
Når du handler på den måde du gør, vil du, som også Ravn skriver, være ud på et skråplan, hvis du ikke har en fast samarbejdspartner her i Danmark, da nogle speditører bare afregner i flg. vejledende priser og nogle har ingen moral med deres priser, så derfor tag en snak med John og få afklaret fremtiden.. så du kan styre dine omkostninger...
Det var en dyr lærestreg :-) Hvis du ikke er vant til logistik, så kan det være svært, at diskutere særlig meget - og prisniveauet vil være relativt højt for kunder, der ikke har stor volume.
Det som man umiddelbart kunne diskutere ville være: - CISF er kedeligt gebyr, når din leverandør har givet dig en pris CIF - ISF kan diskuteres. Det er igen et lokalgebyr. - Nordicon Handling er givetvis et standard gebyr - SAF er speditørens ansvarsforsikring. Det er lidt forskelligt fra speditør til speditør, om de opkræver den særskilt - men ellers bliver den somregel opkrævet implicit i fragten.
Ville nok også stille spørgsmåltegn ved import customs check, særligt fordi du betaler for indfortoldningen. Normaltvis er logikken, at import customs check faktureres pga. man tjekker kundens indfortoldning.
Så generelt kan man diskutere gebyrer og deres størrelse, men spørgsmålet er velsagtens, hvordan du står i en forhandling..
Vedr. told, så bliver den opkrævet efterfølgende af Skat.
Det var da noget af en pris de banditter tillader sig at tage for deres service. Hvis der som du oprindeligt skrev kun var 1,5 Kubikmeter gods har de beregnet for meget i THC. Ligeledes er det jo helt vanvittigt at tage 850 kr for levering, har du iøvrigt bedt dem om at få varen leveret?
CISF undre mig da det normalty står for "China Import Service Fee"
Generel kan man jo bare sige at du skulle have lyttet til de advarlser vi gav dig tidligere. Du ville formopdellig kunne have fået fragt + levering til din dør for 2.500 - 3.000 kr.
Udover dette skal der jo naturligvis betales told af varens + fragtens pris.
Fra kinesernes side kan jeg ikke se noget problem i prisen, har prøver at få varer for 50 kr. sendt gratis, de har mærkeligt system med fragt jeg ikke kan gennemskue. Men som du nok også kan hører på de andre kommer overraskelsen når pakken kommer over grænsen og alle de gebyrer som kineserne ikke ved noget om kommer frem. Dette skal du være meget opmærksom på og bør undersøge det grundigt da der hurtigt kan komme nogle kedelige overraskelser.
Jeg skal da love for du er blevet pelset godt og grundigt med din fragt... desværre som nævnt er det meget almindeligt ved den INCOTERM!
Hvornår er de varer afskibet/modtaget? for vi nærmer os jo 3 måneder fra du skrev første gang!
Hos os ville du til sammenligning havde betalt DKK 1.900,- All In, hvis du selv havde afhentet på Aarhus havn, og lidt mere for levering i Galten med fragtmand. En 20" container med 30CBM koster ca. DKK 9.600 all in til Galten, men LCL er altid dyrt i forhold.
Tag en snak med dem og spørg hvad de vil gøre for at reducere prisen et markedslignende niveau (det skal forsøges).
Giv mig et kald en anden gang, jeg anbefaler også gerne mine kolleger, når de er det rigtige valg.