Hvad gør man, når man har en god ide? Når man får en god ide, som måske kan føre til en immateriel rettighed, gælder det om at undgå at offentliggøre den inden der indleveres en ansøgning. Hvis der er tale om en teknisk opfindelse, der egner sig til patentering (patent eller brugsmodel), er det et ufravigeligt krav, at opfindelsen er ny den dag, hvor ansøgningen indsendes. Uanset hvilken form for rettighed man er interesseret i (varemærke, design, patent eller brugsmodel), er det altid en god ide at få undersøgt, om ideen er ny og om det er muligt at beskytte den. Man kan i et vist omfang selv foretage en sådan indledende undersøgelse, MEN en trænet person vil meget hurtigere og med meget større sikkerhed kunne afdække potentialet i en ide. Derfor er det meget ofte en god investering at få professionelle til at foretage en undersøgelse. Nyhedsundersøgelse forud for patentering kan principielt have et omfang (f.eks. 4 timer eller 8 timer), der svarer til det beløb man har til rådighed. Professionel rådgivning kræver uddannet personale og derfor er priserne relativt høje, omvendt får man normalt med stor sandsynlighed et resultat, som man ville have haft svært ved at komme frem til ved egen kraft. Når man vælger en leverandør til en nyhedsundersøgelse, skal man ud over prisen også have fokus på, hvor lang tid, der afsættes til søgningen og hvem der i praksis gennemfører nyhedsundersøgelsen – i mange tilfælde er det ikke den samme person som du har kommunikeret med i første omgang. Derfor kan der gå vigtig information tabt, når opgaven formidles videre (f.eks. til en kollega eller et, i et lavindkomstland (f.eks. Indien) placeret firma, der leverer nyhedsundersøgelser). Når du får lavet en nyhedsundersøgelse bør du spørge om, hvem der foretager undersøgelse. Prisen for undersøgelsen bør afspejle om det er det en rutineret patentmedarbejder eller er den ingeniørstuderende uden patenterfaring, der foretager søgningen. Herudover bør du sikre dig information om, hvilke søgeredskaber der anvendes, idet de dyre betalingssøgeredskaber Delphion, PatBase eller Thomson Innovation muliggør en mere specifik søgning. Hvis du har spørgsmål er du mere end velkommen til at kontakte mig. Niels Uth Patentrådgiver, cand.scient., ph.d. T. 24 43 82 02 nu@tropa.dk Tropa ApS |
Hej Niels,
Godt indlæg og tak for det.
Måske burde jeg starte en ny tråd men nu spørger jeg lige her. Ved du (eller andre) om der er nogle patent firmaer der er villige til at gå indi partnerskab som betaling for patenterne? dvs. de får en procentdel af den virksomhed der så skal udvikle dem?
Jeg har f.eks. p.t. en ide til et nyt web-baseret koncept, men ideen har mange under-ideer så der vil nok kunne laves flere IT patenter (mindst 3-4 stykker til at starte med). Men det vil blive utoligt dyrt at financiere 3-4 patenter så derfor tænker at man kunne gå i partnerskab med et patentfirma.
Ved godt at det så er en risiko for patentfirmaet, de må så vurdere ideen inden de siger ja. Endvidere risikerer de for det meste 'kun' deres tid, så hvis de evt. har lidt overkapacitet i deres ansatte så kan de jo bruge den tid fornuftigt der. Diverse ansøgningsgebyrer skal man så også finde ud af at dække.
Så spørgsmålet er om det er 'normalt' at patentfirmaer laver denne slags aftaler eller er det helt udelukket?
Mvh.