Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør man, når man har en god ide?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Laurbjerg
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Tropa Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad gør man, når man har en god ide?

Når man får en god ide, som måske kan føre til en immateriel rettighed, gælder det om at undgå at offentliggøre den inden der indleveres en ansøgning. Hvis der er tale om en teknisk opfindelse, der egner sig til patentering (patent eller brugsmodel), er det et ufravigeligt krav, at opfindelsen er ny den dag, hvor ansøgningen indsendes.

Uanset hvilken form for rettighed man er interesseret i (varemærke, design, patent eller brugsmodel), er det altid en god ide at få undersøgt, om ideen er ny og om det er muligt at beskytte den.

Man kan i et vist omfang selv foretage en sådan indledende undersøgelse, MEN en trænet person vil meget hurtigere og med meget større sikkerhed kunne afdække potentialet i en ide. Derfor er det meget ofte en god investering at få professionelle til at foretage en undersøgelse.

Nyhedsundersøgelse forud for patentering kan principielt have et omfang (f.eks. 4 timer eller 8 timer), der svarer til det beløb man har til rådighed. Professionel rådgivning kræver uddannet personale og derfor er priserne relativt høje, omvendt får man normalt med stor sandsynlighed et resultat, som man ville have haft svært ved at komme frem til ved egen kraft. Når man vælger en leverandør til en nyhedsundersøgelse, skal man ud over prisen også have fokus på, hvor lang tid, der afsættes til søgningen og hvem der i praksis gennemfører nyhedsundersøgelsen – i mange tilfælde er det ikke den samme person som du har kommunikeret med i første omgang. Derfor kan der gå vigtig information tabt, når opgaven formidles videre (f.eks. til en kollega eller et, i et lavindkomstland (f.eks. Indien) placeret firma, der leverer nyhedsundersøgelser).

Når du får lavet en nyhedsundersøgelse bør du spørge om, hvem der foretager undersøgelse. Prisen for undersøgelsen bør afspejle om det er det en rutineret patentmedarbejder eller er den ingeniørstuderende uden patenterfaring, der foretager søgningen. Herudover bør du sikre dig information om, hvilke søgeredskaber der anvendes, idet de dyre betalingssøgeredskaber Delphion, PatBase eller Thomson Innovation muliggør en mere specifik søgning.

Hvis du har spørgsmål er du mere end velkommen til at kontakte mig.

Niels Uth

Patentrådgiver, cand.scient., ph.d.

T. 24 43 82 02

nu@tropa.dk

www.tropa.dk

Tropa ApS

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels,

Godt indlæg og tak for det.

Måske burde jeg starte en ny tråd men nu spørger jeg lige her. Ved du (eller andre) om der er nogle patent firmaer der er villige til at gå indi partnerskab som betaling for patenterne? dvs. de får en procentdel af den virksomhed der så skal udvikle dem? 

Jeg har f.eks. p.t. en ide til et nyt web-baseret koncept, men ideen har mange under-ideer så der vil nok kunne laves flere IT patenter (mindst 3-4 stykker til at starte med).  Men det vil blive utoligt dyrt at financiere 3-4 patenter så derfor tænker at man kunne gå i partnerskab med et patentfirma.

Ved godt at det så er en risiko for patentfirmaet, de må så vurdere ideen inden de siger ja. Endvidere risikerer de for det meste 'kun' deres tid, så hvis de evt. har lidt overkapacitet i deres ansatte så kan de jo bruge den tid fornuftigt der. Diverse ansøgningsgebyrer skal man så også finde ud af at dække.

Så spørgsmålet er om det er 'normalt' at patentfirmaer laver denne slags aftaler eller er det helt udelukket?

Mvh.

Fra Thisted
Tilmeldt 20. Sep 12
Indlæg ialt: 16
Fra  Idébank Thy Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels.

Igen et godt og kvalificeret indlæg. Tak for det. 

Når man følger med i dette forum i et stykke tid, kan man se at det er de samme emner der dukker op igen og igen. Især omkring patenter, NDA, nyheds undersøgelser mm. hvor folk pludselig har brug for ny special viden.

Der er mange myter omkring industrielbeskyttelse, som lever ud fra manglende viden. Her ser jeg dine seriøse indlæg, som en god måde at få aflivet myter, og til at give folk den relevante viden de skal bruge. Dårlig rådgivning kan ødelægge de bedste idéer..

Men da dine indlæg hurtigt forsvinder i mængden igen. ville det for mig at se være en god ide at du gjorde dem tilgængelige hele tiden, det optimale ville være at du kunne få dem "lagt fast" i dette forum, men det ved jeg ikke om det er muligt. 

Hvis du laver et "opslagsværk" så lad vide hvor det findes, så jeg kan henvise til den..

Respekt for indsatsen .. 

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels.

Her er et link til folket, der kan være relevant.  http://opfind.nu

Her er også gratis Patentdatabaser.

Mvh

Jacob

Fra Laurbjerg
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Tropa Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Max

Tak for dit svar.

Patentbureauer lever, som udgangspunkt af den ”tid”, som de anvender på at løse deres opgaver. Derfor tror jeg det vil være svært at lave aftaler med de større etablerede bureauer om at udføre arbejde og herved får ejerskab i patenterne.

Du er velkommen til at tage fat i mig, hvis du ønsker at drøfte om vi eventuelt ville kunne finde en løsning på de udfordringer du står over for.

Venlig hilsen

Niels Uth

Fra Laurbjerg
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Tropa Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans

Tak for dit svar. Du har helt ret i, at det er mere hensigtsmæssigt at kunne henvise til et sted, hvor de brugbare oplysninger er tilgængelige hele tiden.

Jeg er i gang med at udbygge min hjemmeside med den information ”Opslagsværk”, som mange af mine indslag indeholder.

Venlig hilsen

Niels Uth

Fra Thisted
Tilmeldt 20. Sep 12
Indlæg ialt: 16
Fra  Idébank Thy Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Igen Niels

Kanon, så er det bare at henvise når det er relevant..

Jeg tror at dine seriøse indlæg vil give kunder i butikken. 

Hans

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)