Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for brug af billeder på ens hjemmeside?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jan 13
Indlæg ialt: 44
Fra  www.plbold.dk Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

Kan jeg bruge billeder af en person, der ligger frit tilgængeligt (Facebook, Tumblr osv.) uden copyright, som er blevet taget af en fotograf? 

Er der nogle regler for brug af billeder på ens hjemmeside?

Mvh 

Jeppe

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jeppe

Regn altid med at et billede tilhører den der har taget det - og at du desuden ved personfotos skal have tilladelse af personen til at offentliggøre dem. Så du må regne med at skulle have tilladelse fra både personen og fotografen.

Du må jo heller ikke bare tage et maleri med hjem, selvom det er hængt op på en udstilling, hvor der er gratis adgang.

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 862
Fra  Dansk Elektronikreparation Systemservice Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppea22:

Kan jeg bruge billeder af en person, der ligger frit tilgængeligt (Facebook, Tumblr osv.) uden copyright, som er blevet taget af en fotograf? 

Er der nogle regler for brug af billeder på ens hjemmeside?

Hej Jeppe,

Som udgangspunkt må du ganske eneklt ikke bruge andres billeder, med mindre du har fået direkte lov til det. Der findes en lang række hjemmesider, hvor du kan hente gratis billeder. Nogle af dem er stort set uden regler for brugen af billederne, mens andre har helt specifikke regler. Jeg har lavet en oversigt over mange af de steder, hvor du kan finde gratis billeder her: http://abouteverything.dk/gratis-billeder/

dbh
Kenneth

Læs om alle fordelene ved en varmepumpe på varmepumpeoversigten.dk

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeppea22:
uden copyright

bare fordi der ikke står copyright, er det ikke ensbetydende at der ikke er det. copyright er ikke noget man skal købe/registrere sig til, det har man som udgangspunkt per automatik når man kreere noget, som i det her tilfælde er et foto.

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppea22:
Kan jeg bruge billeder af en person, der ligger frit tilgængeligt (Facebook, Tumblr osv.) uden copyright, som er blevet taget af en fotograf? 

Det kan du som udgangspunkt ikke, så hvis du ser et godt billede skal du have lov til at bruge det.

Jeg får af og til henvendelser fra nogen der gerne vil bruge et af mine billeder på panoramio, og jeg siger som regel ok. 

Så hvis du ser et godt billeder kan du evt. skrive til dem, og høre om det er ok at du bruger deres billede. Hvis du er heldig siger de ja.

Jeppea22:
Er der nogle regler for brug af billeder på ens hjemmeside?

Ja, dem er jeg nogenlunde inde i, men det er ikke noget man lige skriver på 2 minutter.

Du skulle tage at læse denne bog om creative commons reglerne (den beskriver også de almindelgie copyright regler)

Gratis bog om creative commons: http://www.laerit.dk/cc/

 

Hvis du mangler gratis billeder der kan bruges på en hjemmeside, har jeg skrevet lidt om det her: http://titu.dk/gratis-billeder-til-hjemmeside/

Jeg plejer at søge på flickr (se hvordan via linket) her findes tusindvis af gratis billeder med en ok kvalitet.

Jeg har fx brugt et flickr billede i dette indlæg om en billig flybillet til new york: http://ticketfinder.dk/billig-flybillet/billige_rejser_til_new_york

Her kan du også se hvordan jeg krediterer fotografen - hvilket man altid skal gøre.

På siden har jeg også indsat en youtube film. Det fungere næsten lige så godt som et billede, og kan evt. give dine læsere en ekstra oplevelse.

Det er lovligt, og gratis, at bruge youtube film på ens side - så længe man bruger indlejringskoderne fra youtube. Du må altså ikke downloade filmen, og have dem liggende på din egen server.

Held og lykke med billederne.

Dbh

Lars Kristensen

Tilmeldt 16. Jan 13
Indlæg ialt: 44
Fra  www.plbold.dk Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres svar! :)

Hvad gør man så, hvis man ikke kan finde ejeren/fotografen af et bestemt billede, der f.eks. ligger et andet sted på Google? :)

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 01:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Så lader man ganske enkelt være med at bruge det ;)

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppea22:
Hvad gør man så, hvis man ikke kan finde ejeren/fotografen af et bestemt billede, der f.eks. ligger et andet sted på Google? :)

Så går du på eks

www.shutterstock.com
www.istockphoto.com

og køber dem .....

//

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppea22:
Hvad gør man så, hvis man ikke kan finde ejeren/fotografen af et bestemt billede, der f.eks. ligger et andet sted på Google? :)

Du kan have en mulighed for at bruge et billed som citat, men det afhænger meget at situationen, og billedets sammenhæng med den øvrige tekst.

Sæt dig derfor godt ind i citatreglerne. (hvis det skal bruges kommercielt er dine citatmuligheder meget ringe)

Udover siderne hvor man kan købe sig til billeder, så kan du også få en fotograf til at tage et billede, eller selv tage billederne.

mvh

Lars Kristensen

Fra Alken
Tilmeldt 8. Apr 08
Indlæg ialt: 280
Fra  frontGATE Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Og nu må du bruge gettyimages på denne her måde.
http://www.iflowr.com/gate/MASTER/gettyimages_billeder_pa_websitet

info om iflowr:
iflowr er software til at arbejde hurtigt med social opdateringer som man godt kan lide!
Ligesom de første 10 sekunder er vigtige ved det første møde, så kan du også gøre dine opdateringer mere interessante ved at sammensætte content.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)