Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri aktier som apportindskud i Aps, beskatning ved lukning?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg skal til at registrere et Aps, hvor jeg har tænkt mig at bruge mine aktier til at møde de 80.000 i indskud. Aktierne er dog så gamle at de er skattefrie, dvs. jeg har ejet dem fra før ændringen af lovgivningen. Dog når jeg indskyder dem i selskab, sælger jeg dem jo reelt til selskabet mod ejeranparter. 

Men hvad vil der så ske, hvis jeg vælger at lukke selskabet? Jeg udvikler et produkt som har en del udgifter, og vil først begynde at skabe overskud, hvis produktet "lykkes" udgifterne betaler jeg sådan set selv, og er ikke store nok til at de ville bruge mine aktier. Mit spørgsmål er så, hvad hvis jeg lukker selskabet, og aktierne stadig er der. Tilfalder de mig automatisk, eller bliver jeg beskattet af dem? 

Jeg håber det giver mening. Tak for svarene! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46477
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

ApS kapitalen - her 80.000 kr vil du altid selv indbetale med skattede midler og dermed også ved en lukning af selskabet kunne få ud uden skat.

Jeg mener i det hele taget, at hvis aktierne skifter ejer fra dig til dit ApS, så vil det være et salg, og havde der været skat på dem, ville det ha udløst skatten når de går fra dig og ind i dit ApS men i alle fald: Aportindskud kræver revisor som skal godkende værdien hvilket koster penge - og jeg tror ikke jeg forstår du ikke bare sælger aktier for 85.000 kr, bruger de 80.000 som kontant indskud i nyt ApS og de sidste penge til stiftelse og en god flaske rødvin?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Stiftelse af et selskab ved indskud af en aktieportefølje opfatter jeg ikke, som værende optimalt, dog undtaget hvis aktierne anses for at være toppet i kursværdien.

Hvis du ikke har kontanterne til stiftelsen af selskabet, så stil aktierne som sikkerhed og lån kontanterne i banken til indskudet i selskabet.

Hvis aktierne indskydes i selskabet vil der være tale om et salg, som sker til kursværdien (markedsværdien). Akkurat det samme på det tidspunkt, hvor aktierne skal tilbage på private "hænder" også ved en lukning af selskabet. Når aktierne er solgt, så er de ejet af en ny juridisk enhed (selskabet).

Honoraret til en revisor for en vurderingsberetning behøver ikke at blive særlig højt, hvis der er tale om offentligt noterede aktier (et reguleret marked), hvorimod unoterede aktier vil kunne blive en betragtelig omkostning.

Tonny

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Såvidt jeg kan læse mig frem til så taler vi børsnoterede aktier jf. bemærkningerne om skattefrihed. Hvis du indskyder dem i forbindelse med stiftelse af et nyt selskab vil konsekvensen være at skattefriheden bortfalder. Fordi selskaber er skattepligtige af avance på noterede aktier når ejerandel er under 10% hvad den jo er i næsten alle tilfælde. Du er bedre stillet ved at beholde disse aktier personligt og derved bevare skattefriheden idet man må gå ud fra at du tror på at de stiger i værdi 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46477
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne ApS:
Du er bedre stillet ved at beholde disse aktier personligt og derved bevare skattefriheden idet man må gå ud fra at du tror på at de stiger i værdi 
Ja eller vel sælge dem - for at få de 80.000 trådstarter behøver til et ApS. Vist bør han vel kun beholde dem hvis han tror de stiger, men alt andet lig, ville jeg selv anse en investering i mit eget ApS som lige så vigtig som 80.000 kr noterede aktier der kunne sælges skattefrit trods alt?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig men de kan jo kun sælges skattefrit hvis han beholder dem. Sælger han dem og køber samme aktier igen nu eller senere er skattefriheden væk

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Alright, så summa summarum er at, det giver mest mening at sælge aktierne, indskyde dem i firmaet, og ved lukning får jeg pengene igen (de 80.00 eller den på det tidspunkt tilbageværende balance) skattefrit? 

Tusind tak for svarene, er nogle guttermænd 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt. Dvs. du får de 80.000 tilbage skattefrit ved lukning eller salg men hvad der måtte være over 80.000 beskattes.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46477
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne ApS:
Korrekt. Dvs. du får de 80.000 tilbage skattefrit ved lukning eller salg men hvad der måtte være over 80.000 beskattes.
Nemlig - bare lige tilføje, at det du så gør rent faktisk er, at sælge dine aktier i et firma du ikke kender, og istedet køber du anpart i et firma du i høj grad kender DIG SELV Smile - Og de 80.000 du køber anparter for kan du få igen uden skat ved salg af dem eller lukning - og er de som Bent skriver, steget til over 80.000 ja så skatter du af gevinsten på de anparter (kunne ha stået aktier) men kun med kapitalgevinstbeskatning, helt som med alle andre aktier.

god vind med projektet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)