Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære aminoer

Jeg står foran at skulle sælge min enkeltmandsvirksomhed, hvor betalingen sker i form af en procentdel af aktierne i det ApS, som virksomheden ændres til af køberen. Min plan er derfor at oprette et holdingselskab, der således ejer de aktier, jeg får for salget.

Mine spørgsmål er derfor:

1) Hvad kræves der for at kunne oprette et holdingselskab? Skal jeg stadig have et CVR-nummer og være momsregistreret, eller skal jeg selv have et ApS?

2) Hvad koster det i såfald ca. at oprette holdingselskabet?

3) Skal der en advokat/revisor ind over oprettelsen? Og hvor tit efterfølgende?

Håber nogen kan svare på mine spørgsmål :-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

mwaau:
Jeg står foran at skulle sælge min enkeltmandsvirksomhed, hvor betalingen sker i form af en procentdel af aktierne i det ApS, som virksomheden ændres til af køberen.

Der er en del der ikke hænger sammen her. Du kan ikke som sådan sælge din enkeltmandsvirksomhed som jo er personlig, men du kan sælge aktiver fra den

mwaau:
Min plan er derfor at oprette et holdingselskab, der således ejer de aktier, jeg får for salget.

Mine spørgsmål er derfor:

1) Hvad kræves der for at kunne oprette et holdingselskab? Skal jeg stadig have et CVR-nummer og være momsregistreret, eller skal jeg selv have et ApS?

Ja  - Du skal ha oprettet et holdingselskab, formenlig jo et ApS og ja du skal ha CVR nummer, men holdingselskabet kun skal eje anparterne, så det er et financielt holdingselskab og det skal ikke moms registreres 

mwaau:
2) Hvad koster det i såfald ca. at oprette holdingselskabet?

Kan variere, men hvis det er et ApS så kan du regne med 2.000 - 4.000 kr og så skal selskabet jo ha en ApS kapital på 80.000. De kan udgøres af de anparter du får i betaling, hvis deres værdi er 80.000 og ellers skal du selv skyde noget ind

mwaau:
3) Skal der en advokat/revisor ind over oprettelsen? Og hvor tit efterfølgende?

Ja absolut normalt, og da du virker ny i gamet, så vil jeg bestemt mene der er helt nødvendigt her - og få samme til at hjælpe med at klare salget fra din personlige virksomhed. Fremover kan du fravælge revisor for mindre holdingselskaber som jeg vil tro dit er, men det er jo ikke det samme som at du kan føre regnskabet og lave årsregnskab for holding selskabet

Tag fat i en revisor eller en advokat så du får det hele rigtigt, for ellers kan det blive noget rigtigt rod

Held og lykke med det 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie, tak for dit svar.

Mht. salget af min enkeltmandsvirksomhed, så er det jeg sælger jo selvfølgelig aktiver samt goodwill, hvilket jeg - som skrevet - får en aktieandel for.

Hvad angår holdingselskabet, så var det svar jeg ledte efter nemlig også, om det er nødvendigt faktiske at oprette et selskab.Det kan algså ikke lade sig gøre at have et holdholdingselskab uden?

Men hvordan afgøres det så, hvor meget min aktieandel er værd i henhold til de 80000 kroners indskud i selskabet?
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

En løsning kunne være:

 1. Stift holdingselskab og indskyd værdier fra din enkeltmandsvirksomhed ELLER foretag en skaffefri virksomhedsomdannelse (i samråd med revisor)

 2. Lad dit holdingselskab og din nye partner, i fællesskab, stifte det nye driftsselskab - evt. ved at du indskyder værdier og din partner indskyder kapital.

Men ja, der er nok behov for lidt mere rådgivning end som så.

Cookie:
Fremover kan du fravælge revisor for mindre holdingselskaber som jeg vil tro dit er, men det er jo ikke det samme som at du kan føre regnskabet og lave årsregnskab for holding selskabet

Tak for et, som altid, godt indlæg! Jeg skulle lige til at rette dig for ovenstående kommentar, men kan se at du pr. 1. januar har ret. Tak for informationen :)

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

mwaau:
Cookie, tak for dit svar.

Hvad angår holdingselskabet, så var det svar jeg ledte efter nemlig også, om det er nødvendigt faktiske at oprette et selskab.Det kan altså ikke lade sig gøre at have et holdholdingselskab uden?

Men hvordan afgøres det så, hvor meget min aktieandel er værd i henhold til de 80000 kroners indskud i selskabet?

Et holdingselskab er blot en betegnelse for et selskab som ejer et andet selskab. Så nej, du kan ikke have et holdingselskab uden at have et selskab.

En revisor vil kunne lave en vurdering af værdierne i din enkeltmandsvirksomhed. Afhængig af hvad det er for nogle værdier, kan det være forholdsvist omfattende (dyrt) for en revisor at lave denne vurdering. Men hvis din partner fx har tilbudt dig 50% af en fremtidig virksomhed, så ville det være smart hvis man kunne argumentere for at aktiverne er 40.000 kr. værd, og derfor kan anvendes som et indskud i den fælles virksomhed.

Hvilken form for aktiver er der tale om?

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Martin, tak for dine svar.

De aktiver, som er i virksomheden er forholdsvis begrænsede. Men det som der er af værdi er ting som hjemmeside, kontrakter, procedurer/koncepter mm. - altså ikke deciderede ikke-afskrevne værdier. Så derfor vil værdifastsættelsen nok være forholdsvis svær.

Men mht. den skattefrie virksomhedsoverdragelse, så er det vel primært noget der kommer køberen til gode? Jeg vil vel stadig skulle poste differencen mellem 80.000 kr. og værdien af min aktieandel ind i det holdingselskab som jeg skal oprette?

Hvis jeg derfor gerne vil kunne at skulle poste penge i et evt. holdingselskab, hvad er der så af muligheder for at eje aktierne som privatperson?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

mwaau:
De aktiver, som er i virksomheden er forholdsvis begrænsede. Men det som der er af værdi er ting som hjemmeside, kontrakter, procedurer/koncepter mm. - altså ikke deciderede ikke-afskrevne værdier. Så derfor vil værdifastsættelsen nok være forholdsvis svær.

Men mht. den skattefrie virksomhedsoverdragelse, så er det vel primært noget der kommer køberen til gode? Jeg vil vel stadig skulle poste differencen mellem 80.000 kr. og værdien af min aktieandel ind i det holdingselskab som jeg skal oprette?

Hvis jeg derfor gerne vil kunne at skulle poste penge i et evt. holdingselskab, hvad er der så af muligheder for at eje aktierne som privatperson?

Det er ret sort snak faktisk? Altså -

afsnit 1 - du har ikke værdier til at stifte ApS eller ApS holding for - så skal du ha 80.000 op af lommen til at kunne skabe et ApS

Afsnit 2 - Næh - hvis det er din personlige virksomhed der omdannes, så det jo sådan at DU slipper for skat i første omgang, men jeg tror ikke du er med på forståelse af det, uden du sætter en revisor til at hjælpe dig

Afsnit 3 i dit spørgsmål forstår jeg simpelthen ikke

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 93
Fra  Malerfirmaet Engholm V. Maria Padua Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen, bliver prisen på et ApS ikke nedsat til kr. 50.000.- ? h.s.f ifald er det vel værd at vente.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej. Interessen for at få virksomheden ind i et selskab og ind under et holdingselskab skyldes vel angiveligt at der udløses skat ved et salg og ikke fremkommer nogen vederlæggelse i aktier. Dvs. så er der værdier at stifte et selskab for. 

Der kan man lave en skattefri virksomhedsomdannelse men et salg af virksomheden vil så udløse skat i selskabet. Der kan stiftes et holdingselskab via en skattefri aktieombytning men der kan det underliggende driftsselskab først frasælges efter 3 år.  

Den løsning Martin nævner udløser ligeledes skat i selskabet fordi det er at betragte som et salg af aktiverne i virksomheden men der kan man via reglerne om skattefri tilførsel af aktiver gøre det uden at der udløses skat når der udelukkende sker vederlæggelse i aktier i det erhvervende selskab.

Men der er en række værnsregler der skal overholdes og der bør også ske nogle overvejelser af skattebyrdens størrelse kontra de merudgifter der er ved at bruge ovenstående model. Så der skal som Martin siger det rådgivning til. Det er bl.a. typisk den slags opgaver jeg laver for revisorerne og advokaterne   

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

larslander2:
Jamen, bliver prisen på et ApS ikke nedsat til kr. 50.000.- ? h.s.f ifald er det vel værd at vente
jo og der kommer IVS til 1 kr - men jeg har ikke læst lovforslaget godt nok til at se om de må bruges til holding. Det vil måske være lidt fjollet hvis de må, men sådan er der jo så meget. Det sker dog tidligst 1/1-2014 hvis loven som forventet går glat igennem

Jeg vil nok mene, at hvis man er ude i ønske om et ApS og manglen på 30.000 (som jo ikke er omkostning men investering) afholder en fra at gøre det nu men vente 1 år - så undrer jeg mig nok lidt trods alt - virksomhedsdrift koster jo lidt penge faktisk, og det er ren investering i en selv.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)