Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vi har ikke råd til at lægge ud for moms, i handel mellem to virksomheder

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er blevet ansat på et projekt, der har fået et fast beløb at udvikle et spil for. I den forbindelse har vi snakket om hvordan vi lettest får styr på det økonomiske. Vi har således de to muligheder, at jeg enten fra mit firmas side fakturere deres firma, eller at de ansætter mig. Vi er begge enige om at første klart er at foretrække. Men da firmaet kun har fået et fast beløb, og pt ikke kan sige det store om fremtidige indtægter, har de ikke råd til at lægge ud for moms, og vi kan måske alligevel blive nødt til at lave en ansættelseskontrakt. Derfor vil jeg gerne vide, om der er en vej uden om dette, så vi slipper for at de betaler mig penge, som jeg betaler til staten, blot for at staten kan betale pengene tilbage til dem?

Håber der er nogen, der kan hjælpe os med at løse vores problem :) På forhånd tak.

Og sig endelig til hvis i mangler flere oplysninger, for at kunne hjælpe.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du spørger, om du som momsregistreret virksomhed kan få penge fra en anden momsregistreret virksomhed for arbejdet, uden at der skal faktureres moms og dermed at du skal opbevare momsen og de andre skal betale den, så er svaret klart NEJ - ingen som helst mulighed uanset hvad i kalder det

Du kan jo derimod aftale, at de først skal betale dig senere, eller 2/3 nu og 1/3 om 3 mdr - så har de jo til momsen i den mellemliggende periode og når de får moms retur, får du de sidste 1/3

Du kan så ikke bruge alle de 2/3 du har fået, for du skal ha til momsen du skal indbetale, men får så 1/3 senere Til gengæld kan du jo ha tabt pengene, og dermed ikke kunne betale dig - så jeg ville da ikke rode med det.

Dog skal du også være opmærksom på, at hvis det du laver for dem reelt er lønmodtagerarbejde, så er det ikke tilladt at fakturere med moms i alle fald, og så er det vel bedre at de ansætter dig og kører det helt normalt med A-skat og slipper for moms problematiker

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for det svar!

Det lyder som en rigtig god løsning med 2/3 først og 1/3 efterfølgende. Da virksomheden pt kører på kulturstøtte kommer der ikke nogen uforudsete udgifter. Jeg er også selv godt inden i deres økonomi, så at jeg ikke skulle få den sidste tredjedel, er ikke sandsynligt.

Mht. hvorvidt det er lovligt at fakturere arbejdet som en virksomhed, anede jeg ikke der kunne være problemer som. Jeg laver programmeringsarbejde for dem, så ved ikke om det går i kategorien lønmodtagerarbejde, eller om de nærmere ansætter mig som konsulent. Det eneste jeg kan finde lige nu er denne dom: http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1624697 umiddelbart virker det som min situation, bortset fra at jeg ikke er medejer i firmaet jeg arbejder for. Jeg har længe haft planer om at starte mit eget firma, men det er først i forbindelse med denne indtægt, at jeg endelig har fået gjort noget ved det. Jeg har planer om at arbejde på andre software projekter i firmaet, både sideløbene og efterfølgende.

Kan du sige om det er lovligt? ellers må jeg lige ringe til Skat i morgen og få det snakket igennem med dem.

Mange tak for oplysningerne, det havde jeg slet ikke tænkt over.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak, det er nogle meget brugbare links. Dem vil jeg kigge nærmere på :) Men tusind tak i hvert fald, det er en stor hjælp for os!

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Jul 12
Indlæg ialt: 79
Fra  Erhvervs- og HjemmeTjenesten Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan du ikke betales med et honorar og så selv sørge for at betale indkomstskatten som b-indkomst?. Så slipper i da for ansættelse. Ved så ikke om det kan lade sig gøre, når du samtidig har en virksomhed.

Erhvervs- og HjemmeTjenesten

www.hjemmetjenesten.dk

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jannek.
Du skal dog være opmærksom på at du kommer til at betale momsen selv, hvis virksomheden går konkurs inden de betaler dig de sidste 1/3 del af din faktur

Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

@Rikke jo det overvejede jeg også, men det løser kun noget af problemet (hvis det altså er lovligt), da beløbet ligger over de 50k, der er momsgrænsen

@Rådgivende ingeniør, jo det gjorde Cookie mig godt opmærksom på, men det er en risiko jeg ikke har bekymringer ved at løbe i den givne situation.

Vi har aftalt at bruge 2/3 1/3 forslaget Cookie kom med, når vi altså lige har fundet ud af, om det er lovligt for mig som virksomhed at udføre det arbejde jeg gør.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der kun er den ene hvervgiver og vi kan tale om at du er egentlig ansat, at det er firmaet du leverer til der har risikoen i forhold til dem der køber spil m.v. ja så er du lønmodtager og så skal der indeholdes A-skat.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, vi endte med at blive enige om en normal ansættelseskontrakt, med A-skat. Tusind tak for hjælpen alle sammen :)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)