Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætteri på skoleskemaet!

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hey Aminoer!

Jeg har i 2013 besluttet mig for at gøre noget ved min mission: iværksætteri på skoleskemaet.

Jeg vil tage ud og holde en masse foredrag, og så vil jeg prøve at få politikerne i tale. Der er mange som har snakket om det - men ingenting er sket.

Jeg har oprettet en Facebook side her: FÅ IVÆRKSÆTTERI PÅ SKOLESKEMAET.

Hvis du vil like / dele den ville det være super fedt..

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper,

Det er super fedt, at du presser på, så der kan ske noget i dette samfund. Jeg så din video i efteråret med dine mål for 2013, og det er super cool. Skype-Wink

Jo tidligere man kommer i gang med at skabe en interesse for iværksætteri, jo flere iværksættere vil Danmark få.

Du har fået et 'like' fra mig.

Held og lykke med at få opfyldt dine mål!

Med venlig hilsen

Simon Mark Nielsen

Fra København K
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 25
Fra  woopcamp Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Den vision du sikkert har, med at få flere danske elever til at tænke innovativt og selvstændigt, kan jeg virkelig godt følge dig i - men jeg må erklære mig helt uenig i din vision om iværksætteri på skoleskemaet (hvis det vel og mærket er i folkeskolen).

For det første er skoleskemaet trængt nok op i forvejen, og der stilles stadig højere krav i gymnasiet i de grundlæggende fag, der gør det mere tiltrængt at skulle få et så udefineret fag som iværksætteri på tavlen.

Du kan så vende den om, og sige at man måske burde udvikle folkeskolen i takt med vores samfunds fremtoning. Den folkeskole vi lever med i dag, fungerer stort set som den gjorde i 1970'erne - og hvor stor udvikling har verden ikke gennemgået siden?
En af Steve Jobs' visioner var at gøre en stor del af skolematerialet digitalt, hvilket vil spare ungerne for tunge rygsække og gør det langt nemmere for skolen rent administrativt, dét mener jeg, at man burde udvikle.

Tilbage til emnet; så mener jeg, at man burde slå to fag som samfundsfag og kristendom sammen, og sætte det på skemaet fra 5.klasse og opefter. Herved vil man give ungerne de relevante kendskaber til samfundet, og som gør dem mere rustet til at håndtere fremtidige emner som: økonomi, sociologi, branding osv. i de højere klasser.

Kort&kontant: Jeg mener at der er andre, mere vigtige ting at omstrukturer i det skolesystem vi har i dag, end at begynde og tilføje nye ting. Børnene bruger forældede bøger, bliver skolet i forældede ideologier og bliver stadig dårligere rustet til videregående uddannelser.

SÅ fik du lige et foredag fra mig Big Smile

God weekend - og længe leve dem der tør!

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg synes at tanken er interessant, men det er absolut ikke noget alle lærer kan undervise i. Det kræver nok gode materialer, lidt efteruddannelse af lærer etc. men det er jo altsammen noget der kan løses.

Modsat Mikkel synes jeg ikke at der er for mange timer i folkeskolen i dag. Sammenlignet med mange andre lande, slipper de danske elever godt nok nemt. Måske det var på tide at komme op på niveau med andre lande som Danmark gerne vil konkurrere med.

Mvh Carsten

Tilmeldt 25. Jan 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 00:50 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Dette indlæg er blevet slettet.
Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 02:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Carsten Jacobsen:

Jeg synes at tanken er interessant, men det er absolut ikke noget alle lærer kan undervise i. Det kræver nok gode materialer, lidt efteruddannelse af lærer etc. men det er jo altsammen noget der kan løses.

Modsat Mikkel synes jeg ikke at der er for mange timer i folkeskolen i dag. Sammenlignet med mange andre lande, slipper de danske elever godt nok nemt. Måske det var på tide at komme op på niveau med andre lande som Danmark gerne vil konkurrere med.

Mvh Carsten



Enig. Det kræver uddannelse af lærerne og tror faktisk i mange tilfælde det vil være godt at få erfarne og innovative personer ind fra erhvervslivet til at undervise i specielle innovationsfag. Det tror jeg er nødvendigt for at løfte niveau. Tror jeg desværre ikke man kan klare ved at sende nuværende lærere på kurser.

Jeg ved ikke om der skal være flere timer.
Måske bare effektivisere. Opgradere lærerne og få mere struktur på hvad timerne bliver brugt til.
Jeg mener innovationsfag skal ind helt fra de små klasser og fylde mindst 1/3 af alle timer.
Innovationstimerne kan være implementeret i mange forskellige fag så der er en rød gennemgående tråd.
Engelsk, dansk, samfundsfag, tysk, informationsteknologi, osv.

Flere innovative borgere i samfundet vil automatisk skabe og bidrage til endnu flere arbejdspladser og vækst.



Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan da bare starte på iværksætter linjen på F.eks. Hhx.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 11
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

At implementere et splinternyt fag som "Iværksætteri" er folkeskolen ikke gearet til - endnu. I stedet bør folkeskolen indføre de to begreber "iværksætteri" og "innovation" i en form for temauge. Temauger er et godt afbræk fra den normale undervisning, og typisk er der plads til at tænke "Out of the Box - og det er noget, der er vellidt hos eleverne. Da jeg gik i folkeskole, lærte jeg uhyre meget af disse temauger pga. undervisningen var rettet intensivt mod ét bestemt emne. Derfor mener jeg, at iværksætteri og innovation skal indføres som et forløb (og ikke et fag) i folkeskolen.

Et forslag til en temauge:

Mandag: Introduktion til iværksætteri

Tirsdag: Foredrag af iværksætter (eksempelvis Casper Blom). Dette foredrag har til formål at overbevise eleverne om, at det faktisk kan lade sig gøre med hårdt arbejde.

Onsdag: Elevernes eget iværksætterprojekt påbegyndes (Ideudvikling, prototyper etc.)

Torsdag: Hvordan går man fra ide til et konkret projekt?

Fredag: Fremlæggelse på klassen, hvor eleverne kan vurdere hinandens projekter. Man kunne evt. inddrage endnu en iværksætter, der skulle vurdere eleverne og komme med gode råd.

Temauger er også et udtryk for at arbejde projektorienteret, og denne arbejdsform er vigtig at evne, hvis man ønsker at være iværksætter. 

Ronni Larsen:
Innovationstimerne kan være implementeret i mange forskellige fag så der er en rød gennemgående tråd

- Rigtig god idé! 

10 tekster á 500 ord til 1399,- SPAR 791 kr. Se mere på Billig-Skribent.dk

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Simon A:


At implementere et splinternyt fag som "Iværksætteri" er folkeskolen ikke gearet til - endnu. I stedet bør folkeskolen indføre de to begreber "iværksætteri" og "innovation" i en form for temauge. Temauger er et godt afbræk fra den normale undervisning, og typisk er der plads til at tænke "Out of the Box - og det er noget, der er vellidt hos eleverne. Da jeg gik i folkeskole, lærte jeg uhyre meget af disse temauger pga. undervisningen var rettet intensivt mod ét bestemt emne. Derfor mener jeg, at iværksætteri og innovation skal indføres som et forløb (og ikke et fag) i folkeskolen.



Et forslag til en temauge:


Mandag: Introduktion til iværksætteri


Tirsdag: Foredrag af iværksætter (eksempelvis Casper Blom). Dette foredrag har til formål at overbevise eleverne om, at det faktisk kan lade sig gøre med hårdt arbejde.


Onsdag: Elevernes eget iværksætterprojekt påbegyndes (Ideudvikling, prototyper etc.)


Torsdag: Hvordan går man fra ide til et konkret projekt?


Fredag: Fremlæggelse på klassen, hvor eleverne kan vurdere hinandens projekter. Man kunne evt. inddrage endnu en iværksætter, der skulle vurdere eleverne og komme med gode råd.



Temauger er også et udtryk for at arbejde projektorienteret, og denne arbejdsform er vigtig at evne, hvis man ønsker at være iværksætter. 



Ronni Larsen:
Innovationstimerne kan være implementeret i mange forskellige fag så der er en rød gennemgående tråd


- Rigtig god idé! 



Jeg er ikke enig. Det er en nødvendighed det ikke bare bliver temauge men noget permanent og noget som startes allerede i de små klasser og langsomt øges.
Fag som de har på Herlufsholm.
Her kan det sagtens fungere.
De har special fag om forretningsudvikling allerede fra de små klasser. Men det kræver selvfølgelig man får nye lærere. Måske betaler dygtige erfarne erhvervsledere eller endnu bedre ansætter lærere med speciale og erfaring indenfor dette område. Så vil må have special uddannet lærere til de forskellige fag.
1 lærer underviser og har speciale i måske 2 fag i stedet for som i dag hvor stort set alle lærer har samme uddannelse og breder sig over mange fag.
Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 11
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Larsen:
Det er en nødvendighed det ikke bare bliver temauge men noget permanent og noget som startes allerede i de små klasser og langsomt øges.

- Enig!

Men det har folkeskolen og kommunerne simpelthen ikke ressourcer til på nuværende tidspunkt. Det er derfor, at jeg mener man bør starte med temauger - det er der ikke de store omkostninger ved.

Du har ret i, at vi i fremtiden bliver nødt til at implementere det i de små klasser og opefter - men som det ser ud nu, er der ikke nok ressourcer til at udføre det - desværre.

10 tekster á 500 ord til 1399,- SPAR 791 kr. Se mere på Billig-Skribent.dk

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)