Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Info om 3D printer

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 8. Dec 10
Indlæg ialt: 569
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!
Jeg er på søgen efter folk der har en 3D printer, eller blot har viden omkring disse 3D printer, der er til mindre brug. Altså disse 3D printere til ca 3-10000kr ( http://cubify.com/cube/ )
Er der nogen der har en af disse?
Jeg ku godt tænkte mig viden om
-hvor store mulighederne er (hvor store objekter man kan producere, hvor mange forskellige materialer man kan bruge i én ting, hvor holdbart disse fremstillede produkter er)
-hvilke begrænsninger der er (hvor små objekter man kan lave, og generelle begrænsninger)
-hvor meget det i kr vil koste at producere for eksempel et cover til en mobiltelefon
-Hvilke materialer man kan producere i
-generelt omkring erfaring og problemer der har opstået for folk som ejer en af disse printere.

//Marco Poul

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Jan 06
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Marco

Fedt at se interessen for 3D printere stiger herinde :)

Jeg har selv bygget min egen printer for tid tilbage og arbejder i øjeblikket på et par web applikationer i den sammenhæng.

Først og fremmest, så tror jeg det er vigtigt at forstå at 3D printere indtil 2007 var noget som kostede et par hundrede tusinde og op. I 2007 startede Adrian Bowyer et open-source projekt, som gik ud på at bygge en printer så billigt som muligt. De kommercielle printere der er begyndt at dukke op nu bygger stort set alle sammen på denne open-source teknologi. Der er derfor ikke den store forskel på de kommercielle (Makerbot, Cubify etc.) og de hjemmebyggede printere (RepRap). Det fortæller jeg for at give en idé om at de printere der idag sælges ikke bare er "ud-af-boksen" maskiner som bare virker. Det kræver at man har tid til en god portion nørde-aftener.

Marco Poul:
-hvor store mulighederne er (hvor store objekter man kan producere, hvor mange forskellige materialer man kan bruge i én ting, hvor holdbart disse fremstillede produkter er)

Print volumen burde fremgå af de fleste printere. Det ligger som regel omkring 20cm X 20cm X 20cm. I forhold til materialer, så er det mest almindelige PLA plastik. Det kræver lavere temperaturer end så meget andet og er nemmere at have med at gøre. Derudover kan de fleste også printe ABS, som dog kræver noget højere temperaturer. Desuden er der for nylig shops som er begyndt at sælge Soft PLA og et materiale som er fyldt med træ fibre. Du kan som hovedregel kun benytte ét materiale i et print da der ikke er nogen måde at differentiere mellem materiale typer i det .SLT filformat man benytter til 3D modellerne. Flere materialer vil derfor kræve at man manuelt stopper printeren og skifter hvad der skiftes skal inden man fortsætter.

Holdbarheden kommer an på så meget. Hvor mange lag perimeters (vægge) er der printet med, hvor mange solid layers i top og bund, hvor mange %infill og i hvilken struktur er det fyldt i. Printer du 100% solidt, så får du ret solide dele. Men et print kan altid være svagt hvis du vrider det henover lagene. Det kan ske at de skiller fra hinanden.

Marco Poul:
-hvilke begrænsninger der er (hvor små objekter man kan lave, og generelle begrænsninger)

Det afhænger enormt meget af hvor godt du kender printeren og kan finde ud af at indstille den korrekt til det pågældende print. Tag at søg lidt omkring på YouTube og Google efter "RepRap", det vil nok give dig en meget god fornemmelse for hvad der kan lade sig gøre. Desuden er der jo nogen klare begrænsinger i forhold hvilke modeller man printer. Man skal huske på at printeren printer objektet nedefra og hvert nyt lag jo skal have et lag under sig et blive lagt på. Det kan dog lade sig gøre for printeren at "bridge" til en hvis længde. Du kan eventuelt se de sidste test jeg kørte på min maskine her: .">

. Desuden kan man eksperimentere med at printe support materiale til at understøtte elementer af at print der "stikker" ud i luften".

Marco Poul:
-hvor meget det i kr vil koste at producere for eksempel et cover til en mobiltelefon

5-10,- kr. Men tænk over materiale typerne og hvor solidt det printes. jeg mistænker at du nemt ender med et cover der får din telefon til at lyde og føles som en duplo-klods.

Marco Poul:
-generelt omkring erfaring og problemer der har opstået for folk som ejer en af disse printere.

3D printere til hjemmebrug er IKKE "ud-af-boksen" produkter. Har du ikke tid og lyst til at have det som en hobby, så pas på hvad du kaster dig ud i. Siden jeg startede med at bygge min egen har det været planen at den skulle ende med at stå og producere dele til nye printere. Det kan den nu, men det har taget sin tid :)

Du er meget velkommen til at skrive hvis du har yderligere spørgsmål :)

Tilmeldt 23. Oct 10
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke du skal regne med at få en printer der printer 20x20x20 til 10.000

Den her ligger på ca. 8-10000 http://www.afinia.com/3d-printers og er vel ca. 12x12x12 

Casper Strømgren:
3D printere til hjemmebrug er IKKE "ud-af-boksen" produkter. Har du ikke tid og lyst til at have det som en hobby, så pas på hvad du kaster dig ud i. Siden jeg startede med at bygge min egen har det været planen at den skulle ende med at stå og producere dele til nye printere. Det kan den nu, men det har taget sin tid :)

Sælger du så nogle billigere printere? :P

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Jan 06
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Whission:

Jeg tror ikke du skal regne med at få en printer der printer 20x20x20 til 10.000

Den her ligger på ca. 8-10000 http://www.afinia.com/3d-printers og er vel ca. 12x12x12 

RoBo 3D printer - 254mm x 254mm x 203 - 3300,- kr - http://www.robo3dprinter.com/

Eventorbot - 203mm x 254mm x 154mm - 3200,- kr - http://www.eventorbot.com/

Solidoodle - 203mm x 203mm x 203mm - 4400,- kr - http://store.solidoodle.com/index.php?route=product/product&path=59&product_id=79

Der kan findes mange flere på denne fine liste: http://www.3ders.org/pricecompare/3dprinters/

Whission:
Sælger du så nogle billigere printere? :P

Jeg sælger plastik sæt med alle nødvendige plastik dele til at bygge en Prusa Mendel, for 500,- kr.

Derudover vil man så skulle bruge:
Gevindstænger og rundstål
4 stk. stepper motorer
Nozzle
Elektronik
Print Bed
Diverse skruer, bolte, kuglelejer, bælter osv.

Man skulle efter sigende kunne færdiggøre en Prusa for ca. 3500,- kr. Min egen ligger dog nok nærmere de 7000,- kr. En del er dog grundet nogen told lussinger. Jeg fik vidst en hjerneblødning da jeg bestilte dele hjem :)

Fra København Ø
Tilmeldt 8. Dec 10
Indlæg ialt: 569
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper,

Det lyder virkelig som om du har en god viden om feltet! Dit indlæg var i hvert fald virkelig lærerigt! Tak for din tid :-)

Tilmeldt 8. May 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marco

Jeg arbejder i en R&D afdeling til daglig, vi har brugt rigtig mange mønter på print. Pga. dette har vi også kigget rigtig meget på efter reprap printerne.

Eller først afdækkede vi markedet for kommercielle printere, problemet er at de er lidt ligesom 2d printere. Først betaler du for printeren, der endda er dyr nok og så betaler du for print mediet (ca. 2.000 kr/kg).

Så vi har forsøgt os med diverse af disse billig printere, først købte vi en printrbot fra kickstarter ca. 650 usd. Den har aldrig kørt super godt og den er et mareridt at kalibrere. Så lånte vi en bits from bytes printer, den har egen software er rimelig præcis, rimelig pæn og rimelig billig 20.000 plus moms. Ulemperne er at den ikke har varme i bundpladen, den egner sig ikke særlig godt til at bygge med support.

Den sidste vi har købt er en hollandsk leapfrog, den er flot, kører med mindre tråd tykkelse og er rimelig billig 1.500 euro plus moms.

For alle printere gælder, at når de printer så laver de fine resultater. Men at de er meget langt fra plug and play. Der er simpelt hen for mange parametre der kan fifles med. Men fordelen skal findes i besparelsen der er kæmpe i forhold til kommercielt print.

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Jan 06
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Marco Poul:

Hej Casper,

Det lyder virkelig som om du har en god viden om feltet! Dit indlæg var i hvert fald virkelig lærerigt! Tak for din tid :-)



Du er vældig velkommen. Send mig gerne en besked hvis du kommer videre med projektet. Det er altid spændende at høre om :) 

UniGram:
Eller først afdækkede vi markedet for kommercielle printere, problemet er at de er lidt ligesom 2d printere. Først betaler du for printeren, der endda er dyr nok og så betaler du for print mediet (ca. 2.000 kr/kg).

Ja det er desværre et problem. Det er der også hobby-printer producenter der prøver sig af med nu. For eksempel Cubify som blev nævnt i starten af tråden.

UniGram:
For alle printere gælder, at når de printer så laver de fine resultater. Men at de er meget langt fra plug and play. Der er simpelt hen for mange parametre der kan fifles med. Men fordelen skal findes i besparelsen der er kæmpe i forhold til kommercielt print.
 

Netop af den grund mener jeg at det stadig bedst kan betale sig at bygge en selv. Da min første gang stod færdig var den også rigtig svær at kalibrere, den havde ikke nok varme på print-bed, den havde svært ved at bridge og tusind andre ting. Men har man selv bygget den af printede dele og kender til processorne, så er det super nemt at printe sine egne opgraderinger og lave små forbedrelser. Det kan betale sig fordi man ofte kommer til det på en færdigbygget alligevel :) Og lad mig også nævne at communitiet omkring printerne er enormt åbent. Man kan forholdsvis nemt komme i kontakt med de core developers der udvikler printerne og da det er dem der oftest går forrest for Printrbot, MakerBot, Ultimaker og alle de alle de andre så ved man at man får man ret god vejledning :)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Strømgren:

Jeg sælger plastik sæt med alle nødvendige plastik dele til at bygge en Prusa Mendel, for 500,- kr.

Derudover vil man så skulle bruge:
Gevindstænger og rundstål
4 stk. stepper motorer
Nozzle
Elektronik
Print Bed
Diverse skruer, bolte, kuglelejer, bælter osv.

Det ser da interessant ud. :)

Tilmeldt 8. May 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Bestemt er det interessant. Men skal man have printeren stående fremme er hjemmebyg nok ikke sagen.

Men skal heller ikke undervurdere at de faktisk larmer, jeg bliver smidt fra lokale til lokale på min arbejdsplads fordi kollegaerne klager over støj og lugt.

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Jan 06
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Henriksen:
Det ser da interessant ud. :)


Det er det helt bestemt :) Det er egentlig hovedsagligt sådan projektet har spredt sig. Det startede ud fra tre regler: Byg en printer så billigt så som muligt. Byg en printer af så let-anskaffelige dele som muligt. Byg en printer der kan reproducere så mange dele af sig selv som muligt (Idag omkring 60-70%, ikke medregnet skruer, bolte etc.). Selv købte jeg mine første plastikdele af en amerikaner der selv lige var blvet færdig med hans egen. Hvem vil ikke gerne have en maskine man kan avle på :) Tog man som udgangspunkt at én printer kunne producere én printer om dagen. Så kunne man teoretisk set gå fra én mand med én printer til en printer til samtlige mennesker på jorden på noget der ligner en måned :)

UniGram:

Bestemt er det interessant. Men skal man have printeren stående fremme er hjemmebyg nok ikke sagen.

Men skal heller ikke undervurdere at de faktisk larmer, jeg bliver smidt fra lokale til lokale på min arbejdsplads fordi kollegaerne klager over støj og lugt.



Den passer måske bedst til garagen :)
Min er nu blevet forholdsvis støjsvag. Men den kan godt være irriterende hvis man ligger og ser film :) 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)