Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

momsregistrering eller ej

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 30. Jan 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen - nu jeg tilbage med flere dumme spørgsmål ;-)

Denne gang går det på om jeg skal momsregistreres eller ej. Skal som sagt til at åbne en lille internet shop, og regner ikke med at komme til at omsætte for 50.000 det første stykke tid - jeg håber, men realistisk set kommer det nok ikke til at ske.

Jeg kan ikke selv gennemskue om det vil kunne betale sig for mig at momsregistrere mig, håber I kan komme med lidt gode råd.

Jeg kommer til at hente nogle vare fra Kina, så skal importørregistreres.

Fordele, ulemper? Kommer til at købe en smule udstyr for at få det op at køre, printer, konvolutter og sådan noget, ved ikke om det har noget at sige?

Glæder mig til at få en masse gode inputs :)

Tim

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Med den aktivitet du lægger for dagen, ville jeg lade mig momsregistrere Wink Jeg mener så heller ikke, at du kan importørregistreres til en erhvervsmæssig virksomhed, uden at være momsregistreret. Men er faktisk lidt usikker på dette spørgsmål - måske nogle andre har styr på den del af det.

Fordele ved at lade sig registrere er, at du kan få momsen retur af alt hvad du køber i DK til opstart af firmaet - og der er ALTID flere udgifter, end man forestiller sig :) Jeg mener også, at de fleste vil tage en hjemmeside mere seriøs, hvis det er en registreret virksomhed.

Ulemper er, at du hvert kvartal skal momsindberette, også selvom det er en nul-indberetning. Herudover den ulempe, at dit salg skal tillægges moms - hvis du sælger i DK, og det bliver dyrere at handle hos dig, hvis du sælger til private, der jo ikke kan trække momsen fra. Der er også den ulempe, at du indkøber i Kina, og dermed ikke har nogen moms at modregne i salgsmomsen derfra.

Jeg plejer dog at sige - vær glad hvis du skal betale moms, det betyder at du tjener penge. Big Smile

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 30. Jan 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe, prøver bare at få styr på det sidste, så må der være bare lidt aktivitet Wink

Har snakket med Skat om netop det med at være importørregistreret, og hun sagde, det ikke var nødvendigt at være momsregistreret for det. Det betød intet, og var derfor helt op til mig selv.

Mine udgifter til opstart vil være ret minimale. Vi snakker måske 1000kr (ud over det jeg køber fra Kina, som jeg alligevel ikke kunne trække fra) så tror jeg i starten venter med at momsregistrere mig - med mindre der er nogle åbenlyse fordele jeg overser?

Men tak for alle dine svar, i mine mange tråde Yes

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nyt for mig at man skulle kunne være importørregistreret uden at være moms registreret, for hvordan bogføres så er erhvervelses og import moms? Forstår den ikke helt

I alle fald, hvis du en dag kommer over 50.000 på 12 måneder i træk (ikke kalenderår) så kommer du af med moms også for de første 50 t du ikke selv opkrævede for + en bod på samme - så hvis du håber at komme over, så momsregistrer dig

Læs evt også her: 

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html

og lidt om pligterne:

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvilke-forpligtelser-giver-det-at-vre.html

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

T-dawg:

Har snakket med Skat om netop det med at være importørregistreret, og hun sagde, det ikke var nødvendigt at være momsregistreret for det. Det betød intet, og var derfor helt op til mig selv.

 

Det lyder da til at du er blevet fejl informaeret af SKAT.  

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes godt nok også det er mærkeligt, hvis du kan importørregistreres, uden at være momsregistreret, da jeg vil mene, at du skal have et cvr-nummer. CVR.nummeret er naturligvis ikke ens betydende med at være momsregistreret, men har du en erhvervsmæssig virksomhed, med et cvr.nr., så SKAL du være momsregistreret, når du har momspligtige aktiviteter. Der er ikke ret mange brancher, der ikke har momspligtig aktivitet.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det slog mig lige - hvis du ikke momsregistrerer dig, så skal du vel betale den fulde moms fra det land, hvor du køber varer fra, f.eks. Kina. De må/kan kun sælge momsfrit til et firma, hvor du kan give dit cvr.nummer. Og du har så ikke mulighed for at trække momsen fra.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 30. Jan 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lyder som om jeg burde tage en god snak med skat igen.
For det første sagde hun jo, at jeg selv måtte bestemme om jeg skulle moms registreres eller ej, kunne blive importørregistreret ved begge dele.

Jeg spurgte også ind til det med de 50000 på 12 sammenhængene måneder. Også der må hun have misinformeret mig. Der sagde hun, at hvis jeg tjente 40000 på 6 måneder, så momsregistrerede jeg mig der, og så var det fra den dag de 50000 talte. Altså jeg kunne tjene 50000 6 måneder efter der, altså 90000 over 12 måneder, og det ville være ok.
Det lyder på jer som om det Heller ikke passer?
Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår hvad hun sagde. Hvis du omsætter (ikke tjener) 40.000,- på 6 måneder, så momsregistrerer du dig asap, og så er den potte ikke længere. Såsnart du nærmer dig de 50.000,-, skal du momsregistrere dig INDEN du har omsat for kr. 50.000,-, ellers risikerer du, at du skal betale moms af alt hvad du har omsat for med tilbagevirkende kraft.

Hvad hun mener med de sidste 50.000,- har jeg absolut ingen anelse om - det giver ikke mening :)

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Skanderborg
Tilmeldt 20. Apr 12
Indlæg ialt: 598
Fra  Stokholm Jewelry Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tim, 

Jeg tror Skat har kogt gevaldigt, jeg ved med 100% at jeg skulle være CVR-Registreret, før at jeg kunne blive importregistreret. Men selvfølgelig jeg ved ikke om der er kommet nye regler, men det tror jeg godt nok ikke. 

Jeg mener at du skal blive CVR-registreret, også selvom du tjener under 50.000 Kr - Det giver køberen mere tryghed, og det virker mere seriøst og troværdigt at have et CVR-nummer på sin shop, eller hjemmeside. En af de bedste fordele er selvfølgelig også, at man kan trække momsen fra. 

Men selvfølgelig det er dit valg, men jeg anbefaler dig til punkt og prikke at blive CVR-registreret. 

Held og lykke med det! 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)