Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kontakter man en leverandør?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.
Jeg har virkelig brug for jeres viden og erfaring!

Først lidt om mig selv. Jeg er 19 år gammel går i gymnasiet, og har i min fritid programmeret en del. Dette startede med hjemmesider, allerede da jeg gik i 7. Klasse. Siden har det udviklet sig fra PHP til C# og derfra til C/C++. Jeg har i adskillige år tjent penge på at udvikle og designe hjemmesider for folk, og  da jeg var 17 år fik jeg mit firma, hvor jeg laver web udvikling (HTML/CSS, WP, SEO, konsultation osv.).
Nu kunne jeg godt tænke mig at lave en webshop. Det har jeg gjort mange gange før, men denne gang til mig selv. Jeg har en klar ide om hvad jeg vil sælge, og hvilke mærker jeg gerne vil have fat i.

Alt det tekniske er intet problem. Har efterhånden udviklet hjemmesider i mange år, så kan snildt lave en professionel webshop, SEO og social marketing. Mit problem er bare, at jeg absolut ingen erfaring har med at finde leverandører, eller hvordan man kontakter dem bedst muligt.

Jeg har en liste med mærker, som jeg alle godt kunne tænke mig at sælge. Allerede der gør jeg det måske lidt svært for mig selv, men problemet er bare hvordan jeg skal kontakte dem. Derfor har jeg en række ubesvarede spørgsmål, som jeg håber at I kan hjælpe mig med.

Min umiddelbare første indskydelse var at kontakte dem via deres ”kontakt” side på de forskellige mærkers hjemmeside, men er dette professionelt nok og er det sådan man gør det? Denne metode har jeg prøvet to gang, men uden at få svar tilbage. Jeg vil gerne gøre et godt førstehåndsindtryk og er usikker på om det er bedst at skrive en velformuleret mail eller om man ringe til dem direkte? 

Er det bedst hvis man allerede har et domæne, en webshop og et design at vise frem? Og hvad skriver man mere præcis, for ikke at virke som en total rookie? Jeg vil utrolig gerne gøre et godt indtryk, og jeg tror på at førstehåndsindtrykket er super vigtigt.

For at være mere præcis, er det en lille webshop der sælger caps jeg har i tankerne. Det skal dog ikke være de traditionelle New Era, men nogle lidt mere specielle mærker, med forskellige tryk og five-panels. Mindre gangser caps, mere hipster.

Pyh, det var mange spørgsmål. Håber at I kan hjælpe mig!

Mvh

Fra Odense
Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 393
Fra  Babytoys.dk Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Jeg har kontaktet leverandører på den måde som du beskriver. Det skal lige siges at jeg selv er 15. Da jeg var 14 år, tog jeg med min far på messe i Tyskland, hvor jeg fandt en masse nye leverandører. Men jeg kan ikke købe direkte fra leverandøren. Jeg skulle kontakte deres Danske grosister, som jeg så gjorde. Jeg skrev bare en mail til dem og derefter fik jeg en aftale med dem. Du skal bare skrive en mail, finde ud af hvornår der er messer som omhandler de ting du nu vil sælge. Du skal være opmærksom på at ved nogle af de store leverandører der skal du købe hele paller hjem af det samme. F.eks. hvis man sælger tøj skal man købe en hel palle bukser hjem.

Mange hilsner

Mads Herlev

Fra Århus
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 432
Fra  SpilMedSmil.dk Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Terkel Gjervig:
Min umiddelbare første indskydelse var at kontakte dem via deres ”kontakt” side på de forskellige mærkers hjemmeside, men er dette professionelt nok og er det sådan man gør det? Denne metode har jeg prøvet to gang, men uden at få svar tilbage. Jeg vil gerne gøre et godt førstehåndsindtryk og er usikker på om det er bedst at skrive en velformuleret mail eller om man ringe til dem direkte? 

Har også eksperimenteret en del med at kontakte folk via kontakt formularen. Men blandet held, har fået en del svar og samarbejder ud af det. Men mange gange svare de ikke.

Mange af firmaerne modtager med garanti mange beskeder om dagen, og derfor bliver du nødt til at skille dig ud fra mængden. Skriv lidt om dit projekt. Hvad du har af erfaringer.. I det hele taget prøv at sætte dig i virksomhedens sted og tænk på hvad de får ud af at samarbejde med dig. Nogle firmaer tænker kun på hvad de "får ud af dig" her og nu og ikke så meget på sigt. - Så lad vær med at sælg dig selv på at du bliver stor en dag. Det hører de hele tiden.

Alternativt kan du prøve at ringe til leverandøren. Det har jeg noget bedre erfaringer med. Her får du i hvert fald et svar!

Som du selv siger så er førstehåndsindtrykket vigtigt - men ikke alt afgørende - så tag dig god tid og forbered dig grundigt inden du kontakter leverandøren. I sær hvis det er på tlf. det er så træls at blive fanget på det forkerte ben og ikke kunne svare på deres spørgsmål.

Men generelt er det bare at give den gas og springe ud i det!

Held og lykke

Passioneret omkring online marketing & Ehandel.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar! Jeg vil helt sikkert prøve mig frem. Tror jeg vil begynde at skrive rundt, og så må jeg jo se hvordan det går. Udover dette vil jeg prøve at finde nogle messer jeg kan tage til! :-) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads. Når du skriver Danske grosister, mener du så at finde butikker der sælger de samme mærker, og så få en aftale med dem og ikke mærket direkte? 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Terkel Gjervig:
grosister,

Som gymnasieelev burde man da vide hvad ordet grosist betyder?  Alternativt kunne du bruge en ordbog.

 

Fra Odense
Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 393
Fra  Babytoys.dk Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Terkel Gjervig:
Hej Mads. Når du skriver Danske grosister, mener du så at finde butikker der sælger de samme mærker, og så få en aftale med dem og ikke mærket direkte? 

 

Nej Nej. En grosist er en underleverandør. Hvis vi antager at et firma har hovedkontor i Tyskland, og vil ind på det danske marked. Så kan de komme i kontakt med nogle i danmark som vil prøve at sælge deres varer i danmark. Så køber de nogle af varerne, som de så har på lager. Grosisten, laver så aftaler med B2C butikkerne. Derved skal leverandøren ikke have 1 million kunder og ekspedere en masse små ordrer, men derimod måske en comtainer til den danske grosist. Hvis du så prøver at kontakte leverandøren direkte henviser de bare til deres grosist i Danmark :)

Håber du forstår mig nu :)

/DBH Mads

Tilmeldt 20. Dec 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville også passe paa med, at virke for officiel. Det er en fejl mange unge og begyndere begår. Og hvis man kan virke afslappet -man skal sfl. have orden i sagerne- så udvikler de ofte en mere naturlig nysgerrighed.


For dem til at tro at de har brug for dig og ikke omvendt!

Fra Hørsholm
Tilmeldt 16. Apr 12
Indlæg ialt: 53
Fra  Movement Møbler A/S Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Terkel,

Da jeg var gymnasieelev, havde jeg ikke så mange penge. Omvendt så brugte jeg heller ikke det store. Jeg mener du bør søge efter en leverandør der allerede er forhandler selv, men som ikke er inde på det danske marked. Så skal du "bare" have dem til at sende varerne direkte til dine kunder. På den måde undgår du at skulle bruge penge på varelager osv. Dette kaldes også "drop shipping". Den helt store ulempe er at du ikke skal forvente at få verdens største avance. Men det er nok ikke det store problem for dig. Du skal jo ikke brødføde en familie eller holde kreditorerne for døren.

Og hvordan kontakter man dem så?? Jeg tror ikke på der er nogen rigtig eller forkert måde. Hvis du ikke føler du trænger igennem, så prøv igen. Bare på en anden måde eller et igennem et andet medie. Mail, telefon, brev!! Men hvis du skriver, så sørg for det er fejlfrit. Det er ret belastende at sidde og læse mails eller breve fuld af fejl. Det giver en fornemmelse af at det er et Uganda brev.  

Uden selv at have prøvet det. Så tror jeg de fleste iværksættere der starter op med varehandel. Før eller siden løber ind i problemer med at deres varelager er blevet for stort og alle deres frie midler er bundet i varer der sælger dårligt eller slet ikke. Det kan så betyde at man ikke kan betale leverandører for nye varer der sælger godt. Det er så starten på en ond cirkel der tager livet af mange mindre virksomheder.

Jeg tror hellere du vil bruge dine penge på at have det sjovt, end at sidde med 5000 caps du ikke kan sælge.

God fornøjelse!

Fra Korsør
Tilmeldt 28. Jan 12
Indlæg ialt: 667
Fra  Mitlink.dk Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg følger med her, hvis nogle kan levere mobil headsets så jeg frisk :-D

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)