Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan sælger jeg min lejlighed uden ejendomsmægler?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Los Angeles
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 428
Fra  Lavenwebshop.dk Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sælger min andelslejlighed i Valby på 90 m2. Jeg vil gerne have råd til, hvordan jeg kan sælge lejligheden uden brug af en ejendomsmægler.

Jeg kommer selv med nogle bud i indlægget, og så må I meget gerne supplere eller knytte en kommentar til mine bud.

I kan tjekke lejligheden ud her.

Derfor bruger jeg ikke en ejendomsmægler

Jeg synes ærlig talt ikke, at de er pengene værd mere, med de muligheder som der findes i dag på Internettet. Jeg kender allerede en del, som har solgt uden ejendomsmægler, men jeg vil alligevel gerne høre, om I har nogle gode råd til at sælge uden ejendomsmægler.

Hvis du er ejendomsmægler og læser det her, skal du ikke tage det personligt. Min tillid til ejendomsmæglere er blot meget lav, da jeg har oplevet utrolig mange useriøse ejendomsmægler. Jeg synes også, at de ikke griber de mange muligheder, som der findes i dag.

Hvis dit forslag er, at jeg skal bruge en ejendomsmægler, så spar dig. For det gider jeg ikke. :D

Mulige salgsmetoder

Facebook reklamer

Linket til min lejlighed er på Facebook, så det vil være oplagt at promovere lejligheden gennem Facebook reklamer. Er der nogen, som har erfaringer med det? Jeg har set flere, som sætter deres lejlighed til salg på denne måde. Men da jeg ikke selv kender nogen, som har gjort det, så ved jeg ikke, om de har haft held med det.

Kom gerne med bud på hvordan det kan gribes an.

DBA.dk

Her kan jeg lægge min lejlighed online, men det er forholdvist dyrt. Jeg kender et par stykker, som har solgt deres andelslejlighed på denne måde, så det er en mulighed. Jeg tror bare selv, at mine penge er bedre givet ud andre steder. F.eks. Boligportal.dk

Boligportal.dk

Det virker som en god og billig metode. Hvis jeg skulle lede efter lejlighed, så ville jeg kigge herinde fremfor f.eks. dba.dk, da de har stort fokus på lejligheder.

Desuden kan man købe en sælgerpakke for 995 kr. for et år, og det er en del billigere end dba.dk. Spørgsmålet er så, om det virker. Jeg kender ingen, der har brugt det.

Gør du????

Telefonsalg

Det lyder måske lidt skørt og ikke særligt Web 2.0 agtigt. Det er det egentlig heller ikke, men jeg kender faktisk nogen, som solgte  deres lejlighed på denne måde.

De ringede simpelthen til folk, som søgte en lejebolig, og spurgte dem, om de ikke hellere ville eje deres eget sted.

Andre metoder

Kom gerne med andre bud. Jeg er meget åben overfor forslag. Det ender nok med, at jeg vælger et par salgsmetoder. Der er jo ingen grund til at begrænse sig. :D

Hvis du selv har erfaringer med salg af lejlighed, vil det være super.

Jeg glæder mig til at høre fra Amino-folket. GO!!!!

Fra København
Tilmeldt 5. Feb 13
Indlæg ialt: 6
Fra  KL Consulting Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg stod med det samme problem for nogle år siden og lige som dig syntes jeg at ejendomsmæglere er urimeligt dyre. Specielt når det er en andel man forsøger at sælge.

Herunder er min løsning:

Jeg fik fat i domænet andel.nu hvor jeg lavede en lækker hjemmeside som viste alle de positive sider af lejligheden (hvis du vil have lavet sådan, kan du sende mig en mail på: info@klconsulting.dk) 

Derudover lavede jeg flyers (reklamer med link til hjemmesiden og mit mobil nummer) som jeg hang op i diverse butikker og steder hvor folk kommer. Jeg gik selv på DTU den gang, så der røg også et par stykker op. 

Og på robinhus.dk kan du oprette en annonce med dine egne billeder og tekst (kostede dengang 5.000) og det var min sidste salgs kanal. 

Alt-i-alt blev den andel solgt på 3 uger og det kostede mig samlet 6.500 hvor robinhus.dk var klart den dyreste post. 

Held og lykke med salget :-)

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Hans.

Jeg har en lille gratis boligportal, hvor du er velkommen til at indrykke en annonce.

Om det hjælper? Men det skader i hvert fald ikke Smile

Mvh John.  www.gratis-boligannoncer.dk

Fra Los Angeles
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 428
Fra  Lavenwebshop.dk Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til begge for svar.

Jeg vidste ikke, at jeg også kunne bruge Robinhus på den måde.

John J:
Jeg har en lille gratis boligportal, hvor du er velkommen til at indrykke en annonce.

Det vil jeg da prøve. Det skader jo ikke :D.

Fra København
Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 10
Fra  RobinHus A/S Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans,

Held og lykke med dit projekt. Det kan sagtens lade sig gøre, hvis man griber det rigtigt an.

Vil da gerne lige uddybe Kristians bemærkning om RobinHus. Vi har to forskellige salgsmodeller, hvoraf den ene er helt uden ejendomsmægler. Her fungerer RobinHus som din salgsplatform, hvor du får en fuld præsentation af din bolig på nettet (evt. med link til din egen hjemmeside). Vi sørger for at din bolig kommer med på både DBA og Boliga (med fotos). Du kan så arrangere Åbent Hus og booke avisannoncer eller tilkøbe plads som Ugens Bolig, hvis der skulle være behov for det. Prisen er 3.495 kr. inkl. moms. Du kan læse mere her: Selvsalg af bolig via RobinHus

Nu skriver du jo, at din tillid til ejendomsmæglere er meget lav - og det forstår jeg egentlig godt. Men skulle du alligevel få behov for lidt faglig bistand, så har vi også lokale RobinHus ejendomsmæglere over hele landet. Her viser du selv frem, så du har stadig kontrol over processen, men mægleren klarer hele salget. Salæret udgør 34.995 kr.  så det er selvfølgeligt lidt dyrere, men så slipper du også selv for ansvaret.

Jeg kan da derudover klart anbefale, at bruge Facebook aktivt. Annoncer har vi ikke hørt særligt positivt om, men hvis du kan få venner (og deres venner) til at dele linket til boligannoncen, så giver det ofte ret god trafik. Det kan du gå gøre, hver gang du f.eks. holder Åbent Hus eller ændrer prisen. Hvs du har et netværkGoogle+ og Twitter, kan det også aktiveres. Folk hjælper som regel gerne med at dele.

Uanset hvilken model du vælger så er det afgørende, at du a) sætter en realistisk pris og b) sørger for at få professionelle fotos af din bolig (glem fotos fra din iPhone, din fætter, egne evner i Photoshop etc. Smile)

Kan jeg hjælpe med andet, så sig endelig bare til...

God vind !


Med venlig hilsen

Torben Andersen
direktør, RobinHus

Fra København
Tilmeldt 24. Jan 12
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart synes jeg facebook er en god idé. Du kan evt motivere folk du ikke kender til at dele lejligheden ved at udlove en dusør. Du kan også gøre det en del lettere ved at lave det til et arrangement (så folk let kan 'invitere' venner).

Det har lykkedes for flere bekendte at komme af med deres lejlighed på den måde, og det har kostet mellem et sted mellem en god middag i byen og 5000 kr.

:: HDMI kabel ::

Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 275
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans,

Forstår så ganske udemærket dine argumenter, idet jeg dagligt er inde over sådanne. Det er jo forholdsvis nyt, at ejendomsmæglere sælger andelsboliger, idet disse alene før solgtes til ventelister/venner/bekendte etc. Der er mange ting at bide mærke i, men væsentligt er det i hvert til fald at en ejendomsmægler alene skal oplyse navn og en dato for overtagelse af lejligheden, idet købskontrakt etc. sædvanligvis ligger hos administrationsselskabet.

Der er jo lavet ny regnskabspraksis på området, således at en ganske almindelig køber kan læse noget ud af andelsboligforeningens regnskab. Det er derfor vigtigt at følgende kommer frem i lyset:

Hensættelser: Er der sådanne i foreningen.

Lån: Afdrages der på lån og hvilke er optaget.

Renteswap: Har foreningen nogle finansielle instrumenter tegnet.

Driftsregnskab generelt: Er der "plads" i budgettet.

Tilstandsrapport: Har foreningen en sådan og i såfald hvad viser den.

 

Held og lykke med salget.

 

Tilmeldt 14. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det kan sagtens lade sig gøre at sælge en andelslejlighed uden ejendomsmægler. Selv synes jeg, at du skal prøve med Facebook og Boligportal. Det tror jeg, at du vil have størst succes med. :-) Telefonsalg lyder umiddelbart ikke som noget, der lykkes særligt ofte (kan jeg forestille mig)! Hehe... Jeg vil dog lige give dig et råd, siden du ikke kommer til at have en professionel ejendomsmægler med indover. Når du skal ordne alt det formelle omkring selve salget, synes jeg nemlig, at du skal kontakte en advokat :-) Kan anbefale denne. Tro mig - det kan spare dig for mange hovedpiner at sørge for, at tingene er i orden i første omgang! Taler (desværre) af erfaring...

Fra København
Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 10
Fra  RobinHus A/S Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Køber skal naturligvis have adgang til alle relevante oplysninger, og det sker som regel i form af foreningens regnskab (inkl. ovennævnte oplysninger), referat af seneste generalforsamling samt foreningens vedtægter. Er der andre særligt relevante oplysninger skal de selvfølgelig også videregives. Sælger man selv, sidder man selvfølgelig også selv med ansvaret for, at køber får de fornødne oplysninger.

Må dog lige korrigere denne:

kjeppe:
væsentligt er det i hvert til fald at en ejendomsmægler alene skal oplyse navn og en dato for overtagelse af lejligheden, idet købskontrakt etc. sædvanligvis ligger hos administrationsselskabet


Det er rigtigt, at foreningens administrator som regel laver en overdragelsesaftale (som ofte er meget kortfattet), men benytter man en ejendomsmægler, er han/hun ved lov forpligtet til at udarbejde en fuld købsaftale inkl. alle vilkår. Det giver lidt dobbeltarbejde, men ofte også et grundigere aftalegrundlag for handlen.


Mvh

Torben Andersen
Direktør, RobinHus

Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 275
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Torben,

Det er vi slet ikke uenige om, men vi kan forhåbentlig være enige om at der er mere arbejde ved en ejerbolig?

Købesum etc. skal indbetales til administrators kontor, hertil skal også oplyses mangler,  depositum afregnes etc.....

mvh

Kjeppe

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)