Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stå i kø på internettet - tag et nummer !

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg oplevet at både CVR.dk og SKAT.dk undgår nedetid ved hjælp af morgendagens innovative it-løsninger.

Når deres sider er meget belastede, har de fået den smarte ide at kunderne får et nummer, - og så skal man vente i kø. BRAVO !

Hvorfor er der ikke nogen private virksomheder der er begyndt på dette endnu?

Er det endnu et eksempel på at det offentlige sætter den nye tårnhøje standard indenfor servicering af kunder, og at det private erhvervsliv som sædvanlig sakker bagud?

Er der andre end mig der har svært ved at få hænderne ned?

Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Er enig i at det er smart nok at skat.dk har indført denne "ventetid", for at undgå nedetid men igen, det er vel også pisse irreterende og se at man skal vente 35 minutter for at komme til på en hjemmeside? For nogen er det da ihvertfald. Så hvor god en service det er i mine øjne, ved jeg nu ikke. Den perfekte service ville jo være, at de havde en masse servere klar til at tage imod den massive trafik der kommer, når man kan se hvor mange penge man enten får tilbage eller skal betale tilbage.

Jeg synes nu det er sjældent at jeg oplever virksomheders hjemmesider er nede pga. overbelastning og det er vel de færreste virksomheder der får flere hundrede tusinde besøgende igennem pr. døgn og de få virksomheder der får de antal besøgende, synes jeg ikke skal have en "vente" funktion, de skal bare have servere der kan håndtere de mængder trafik, ellers mister de penge.

Det var bare min mening :)

/martin

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Nu har jeg oplevet at både CVR.dk og SKAT.dk undgår nedetid ved hjælp af morgendagens innovative it-løsninger.

Når deres sider er meget belastede, har de fået den smarte ide at kunderne får et nummer, - og så skal man vente i kø. BRAVO !

Hvorfor er der ikke nogen private virksomheder der er begyndt på dette endnu?

Er det endnu et eksempel på at det offentlige sætter den nye tårnhøje standard indenfor servicering af kunder, og at det private erhvervsliv som sædvanlig sakker bagud?

Er der andre end mig der har svært ved at få hænderne ned?

Egentligt et meget godt spørgsmål, du kommer med - Jeg kan ikke give et definitivt svar på det, men jeg har da ihvertfald min holdning, som performance engineer, og hosting udbyder, og som privat person:

Hvis man som både offentlig eller privat, har hjemmesider, der til tider får mange besøgende, bør man forberede sig på det, dette kan gøres ved at have muligheden for enten at skalere sin infrastruktur, eller have en god mængde ressourcer, og sørge for en man ikke laver en masse kald til databaser, servere etc der ikke er krævet, hvilket vil gør man højest sandsynligt kan klare flere besøgende på en gang.

Fra et performance perspective, er hastighed selvfølgelig vigtigt, da det giver en god brugeroplevelse for kunden, at siden loader hurtigt, dette kan som Skat, cvr etc gør, limitere mængden af 'kunder' der laver det de nu skal, det giver højest sansynligt en god hastighed, da du bare har folk til at sidde i kø, men den 'perceived performance', og kundeoplevelsen er langt dårligere, end at have en lidt sløv side, da - hvorfor skal du sidde og vente i en kø i lige fra 10 sekunder til nærmest flere timer.

jeg syntes ikke det er en 'innovativ it-løsning' tværtimod, det er en måde at undgå et problem på, uden faktisk at løse det. Hvis man skal have et maks antal besøgende komme igennem siden, er der noget galt med ens infrastruktur, tænk hvis du skulle sidde i kø 20 minutter for at få lov til at lave en søgning på google, ikke lige det der skaber glade kunder.

Hvis du også ligger mærke til de tider, hvor du faktisk oplever den kø - rigtig mange folk er trætte af at de er nummer 38304 i køen for at tjekke dit eller dat.

Så vil ikke sige (efter min mening) at de sætter nye tårnhøje standarder inden for serviceing af kunder, fordi det de faktisk gør, er at sætte alle deres kunder op i en række, og pænt lade dem vente i x antal minutter, timer, whatever - lidt ligesom at stå i netto, 40 mennesker, alle skal igennem samme kasse.

Så jeg tror mange private virksomheder ikke har gjort det, fordi at de ikke kan se nogen grund til at gøre kunder endnu mere trætte af at vente på en side loader, vil 10 gange hellere have en side tager 10 sekunder at loade end at sidde i kø 20 minutter.

På den anden side, hvis det ender med man skal have kø system på sine hjemmesider, så er det måske tegn på man skal sætte flere penge i sin infrastruktur, og få optimeret sin side :)

Jeg hader at vente - og jeg hader at lade andre mennesker vente. Og vil som privat virksomhed levere en tårnhøj standard indenfor servicering af mine kunder, ved at give dem ultra hurtige sider.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tilgode at prøve det, men jeg tror godt jeg forstår, at selv skat KAN overbelastet 3 jan (som bankerne desværre også blev det)

Løsningen med bare at ha serverplads nok, er måske ikke den rigtige hvis alle kunder kommer samme dag, og det ellers er rigeligt med plads

Et alternativ kunne være dette nummersystem som dog gør, at man måske har overblik overhvor man kommer til, specielt hvis det kan sige - ventetiden er beregnet til --- 18 minutter - så ville jeg nok leve med det de der helt få dage om året.

Hellere så jeg at systmerne i øvrigt var moderne og lette at gå til - også for helt nye i gamet - E-indkomst - indberet rejsediæt - inden man har oprettet medarbejderen korrekt i korrekt løngruppe, har man jo tabt sig 2 kg (eller tilmeldt danløn) - Så hellere systemer der fører alle let igennem alt for pengene - og så OK til kø 5 dage om året

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg er ret glad for at det offentlige ikke skal ud og drive servere til deres peak-perioder, men i stedet for sparker folk i en kø.

SKATs hjemmeside er presset en eller to gange om året, tænk hvis de skulle have serverkapacitet til det.

Nej, de fleste private hjemmesider går ikke ned, men de oplever nok heller ikke at 2 millioner brugere skal ind samtidig og checke deres skatteopgørelse.

Hvis I ikke mener det er et problem at scale de her webservices, så venter der en masse job på jer hos det offentlige, billetnet osv. så gå igang med forretningsplanen nu :)

Fra København
Tilmeldt 24. Jan 12
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bliver da brugt af private virksomheder, som bl.a. Roskilde festival.

Queue it er et godt eksempel på en sådan løsning, du kan da tjekke deres kunder.

:: HDMI kabel ::

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Når deres sider er meget belastede, har de fået den smarte ide at kunderne får et nummer, - og så skal man vente i kø. BRAVO !

Hvorfor er der ikke nogen private virksomheder der er begyndt på dette endnu?

Af den simple grund at de private virksomheder som lader deres kunder vente for længe mister deres kunder... :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren.Pedersen:
Af den simple grund at de private virksomheder som lader deres kunder vente for længe mister deres kunder... :-)
givet ja - men der er jo ikke rigtigt andre private end bankerne måske, som oplever noget der bare minder om peak hos skat i dagen inden 31/12 og lige deromkring - den proportion duer kun i forhold til bankerne og de oplever faktisk også nedbrud lige de dage desværre

Det ville jo svare til at bygge storebæltsbroen stor nok til at trafikken flød med 100 km/t den 23/12 kl 12 Big Smile 

Jeg tror det ville være let "overforkælet" at kræve kapacitet til alt lige de dage, og er man selv bare lidt forberedt, så har man jo intet at gøre der lige de dageBig Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Løsningen med bare at ha serverplads nok, er måske ikke den rigtige hvis alle kunder kommer samme dag, og det ellers er rigeligt med plads

Det jeg mener med server ressourcer er ikke plads, men CPU kraft, hvis de ved fra året før, at der kom x tusinde besøgende, så kan man planlægge dette til næste år + 20% f.eks.

Kasper Grubbe:

SKATs hjemmeside er presset en eller to gange om året, tænk hvis de skulle have serverkapacitet til det.

Hvis I ikke mener det er et problem at scale de her webservices, så venter der en masse job på jer hos det offentlige, billetnet osv. så gå igang med forretningsplanen nu :)

Skat er presset en eller 2 gange om året ja. Og rimelig logisk de ikke skal have infrastruktur til at kunne klare 2 millioner brugere hver dag.

Hvorimod hvis de ved de får 2 millioner besøgende d 3 januar, så tager man en side offline i et par timer, en nat, eller bare sætter flere servere op, og så replikere data, og så loadbalancer det hele, når der så er gået x antal dage, så kan man i loadbalancer, fjerne x antal servere igen, tage dem offline.

Webservices bør være nemme at skalere, hvis man har bygget sin infrastruktur til at skalere horizontalt eller vertikalt, men det er nok de færreste private eller offentlige virksomheder der har det. Men bør ikke være så stort et problem, hvis man gør det rigtigt ;)

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Fra København
Tilmeldt 18. May 12
Indlæg ialt: 127
Fra  VPS Pro VPS Pro Support Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Den teknik som skat bruger kan langt fra bruges til at mindske nedetid i al almindelighed. Skat.dk er særlig på to områder som gør at kø-systemet giver mening: 

- De leverer real time og personlige data-sessioner fra en kompleks datastruktur

- De oplever høj spidsbelastning i korte perioder

Andre hjemmesider kan med fordel bruge caching - det gør f.eks. Politikken.dk hvor trafikken ikke indeholder personlige sessioner. Hvis en hjemmeside er generelt underdimensioneret skal man selvfølgelig enten tilføre flere resurser eller bruge dem man har bedre.

Det er meget vigtigt at huske at nedetid kan skyldes mange ting - og nedetid er ikke altid lig med overbelastning. Jeg plejer dog at sige at en programmør kan nedlægge selv den kraftigste server med ganske enkle uovervejede linjer kode.

https://www.vpspro.dk/ - Billige virtuelle servere. 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)