Nu har jeg oplevet at både CVR.dk og SKAT.dk undgår nedetid ved hjælp af morgendagens innovative it-løsninger.
Når deres sider er meget belastede, har de fået den smarte ide at kunderne får et nummer, - og så skal man vente i kø. BRAVO !
Hvorfor er der ikke nogen private virksomheder der er begyndt på dette endnu?
Er det endnu et eksempel på at det offentlige sætter den nye tårnhøje standard indenfor servicering af kunder, og at det private erhvervsliv som sædvanlig sakker bagud?
Er der andre end mig der har svært ved at få hænderne ned?
Egentligt et meget godt spørgsmål, du kommer med - Jeg kan ikke give et definitivt svar på det, men jeg har da ihvertfald min holdning, som performance engineer, og hosting udbyder, og som privat person:
Hvis man som både offentlig eller privat, har hjemmesider, der til tider får mange besøgende, bør man forberede sig på det, dette kan gøres ved at have muligheden for enten at skalere sin infrastruktur, eller have en god mængde ressourcer, og sørge for en man ikke laver en masse kald til databaser, servere etc der ikke er krævet, hvilket vil gør man højest sandsynligt kan klare flere besøgende på en gang.
Fra et performance perspective, er hastighed selvfølgelig vigtigt, da det giver en god brugeroplevelse for kunden, at siden loader hurtigt, dette kan som Skat, cvr etc gør, limitere mængden af 'kunder' der laver det de nu skal, det giver højest sansynligt en god hastighed, da du bare har folk til at sidde i kø, men den 'perceived performance', og kundeoplevelsen er langt dårligere, end at have en lidt sløv side, da - hvorfor skal du sidde og vente i en kø i lige fra 10 sekunder til nærmest flere timer.
jeg syntes ikke det er en 'innovativ it-løsning' tværtimod, det er en måde at undgå et problem på, uden faktisk at løse det. Hvis man skal have et maks antal besøgende komme igennem siden, er der noget galt med ens infrastruktur, tænk hvis du skulle sidde i kø 20 minutter for at få lov til at lave en søgning på google, ikke lige det der skaber glade kunder.
Hvis du også ligger mærke til de tider, hvor du faktisk oplever den kø - rigtig mange folk er trætte af at de er nummer 38304 i køen for at tjekke dit eller dat.
Så vil ikke sige (efter min mening) at de sætter nye tårnhøje standarder inden for serviceing af kunder, fordi det de faktisk gør, er at sætte alle deres kunder op i en række, og pænt lade dem vente i x antal minutter, timer, whatever - lidt ligesom at stå i netto, 40 mennesker, alle skal igennem samme kasse.
Så jeg tror mange private virksomheder ikke har gjort det, fordi at de ikke kan se nogen grund til at gøre kunder endnu mere trætte af at vente på en side loader, vil 10 gange hellere have en side tager 10 sekunder at loade end at sidde i kø 20 minutter.
På den anden side, hvis det ender med man skal have kø system på sine hjemmesider, så er det måske tegn på man skal sætte flere penge i sin infrastruktur, og få optimeret sin side :)
Jeg hader at vente - og jeg hader at lade andre mennesker vente. Og vil som privat virksomhed levere en tårnhøj standard indenfor servicering af mine kunder, ved at give dem ultra hurtige sider.