Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg en chance for at få en revisorelev praktikplads?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Hou, odder
Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter at have brugt godt en tredjedel af mit liv i forsvaret har jeg besluttet mig for at skifte karriere. I den forbindelse valgte jeg at starte på et HG Turbo hold her to februar, da jeg har et ønske om at blive revisor, og det virkede som den korteste vej dertil. Nærmere betegnet er den uddannelse jeg har valgt Kontoruddannelse med speciale i revision. Jeg har tænkt mig at afslutte alle fag på C-niveau på nær engelsk, som jeg kan afslutte på A-niveau grundet et eksperiment på skolen. Desuden har jeg aftalt med skolen at jeg sideløbende kan tage matematik på C-niveau.

Jeg er på nuværende tidspunkt 30 år. Jeg har prøvet at være selvstændig i et par år, og har derfra erfaring med regnskab og økonomi. Derudover har jeg ufaglært erfaring med kontor og administration, som kontorhjælper i forsvaret.

Mit spørgsmål er så: er det nok til at sidestille mig med nybagte HHX studenter, når tiden kommer til at søge en praktikplads?

Jeg ønsker fortrinsvis svar fra revisorer, og andre med erfaring inden for branchen.

Fra Kolding
Tilmeldt 12. May 12
Indlæg ialt: 312
Fra  LabSec - timepris: 200 kr. Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu jeg ikke revisor, men tror ikke du skal regne med der er mange HHX'er der er går i gang med kontoruddannelse de går nok efter revisorelev pladsen hvor der bliver studeret HD 1 og 2 i 4 år og CMA i 3 år begge på deltid

Fra Hou, odder
Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kontoruddannelsen med speciale i revision består i skolegang (henholdsvis HG, HHX, eller anden gymnasial retning) og derefter hovedforløb i form af 2-årig praktik/elevplads hos et revisorfirma. Grunden til mit indlæg er, at efter jeg har gennemlæst rigtig mange annoncer fra firmaer med elevpladser, er jeg bekymret for om en HG rent faktisk er nok sammen med min erhvervserfaring, eller om jeg skal gennemføre HHX.

Tilmeldt 7. Jan 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Uanset hvilken baggrund du har, skal du læse HD/HA og efterfølgende cand merc aud.

Det ville derfor være en ide at undersøge om du kan komme ind på HD studiet uden en gymnasiel uddannelse. Kan du ikke det, kan et revisionsfirma ikke bruge dig til ret meget.

Fra Hou, odder
Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mavero. Tak for dit input. Har kigget på adgangskravene, og de er heldigvis ikke så skrappe.

Du kan optages på HD 1.del, hvis du ud fra en konkret vurdering har de uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med en gymnasial uddannelse. Dette betyder Dansk på A-niveau, Samfundsfag på B-niveau og Engelsk på B-niveau. Vi anbefaler, at du har gennemført matematik på et niveau, der svarer til Matematik på B-niveau.

Umiddelbart tænker jeg at lidt gymnasial supplering kan klare det. HGen afslutter jeg med engelsk på A niveau, samfundsfag og dansk og matematik på C.

Tilmeldt 7. Jan 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo en god nyhed. Hvis jeg var dig ville jeg skrive til CBS, Roskilde uni eller hvor det nu måtte være, og høre om du kan komme ind med din uddannelse. Hvis du får et ja, kan du jo altid vedhæfte dette på din ansøgning til revisionsfirmaet, så de ved at du kan komme ind på studiet.

Fra Hou, odder
Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder som en god ide

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

Trenden er, så vidt jeg er bekendt, at flere og flere revisionsfirmaer tager finansøkonomer og/eller finansbachelorer ind frem for elever.

Jeg kan varmt anbefale en finansøkonom (4 semestre, hvor af det sidste er praktikforløb og speciale- og hovedopgave), og efterfølgende komme i trainee hos en revisor (giver trods alt i omegnen af 18.000 kr. brutto), og så gå den vej. Pointen med det er, at du erstatter de første 2 år af din elevplads med finansøkonom-uddannelsen. De to år du bruger på finø-uddannelsen kan bruges til utrolig meget senere hen (bank, mægler, administrator mv.), hvor de første 2 år som elev, ja kun kan bruges til dét.

Jeg er efterhånden ved at afslutte min finansøkonom i Aarhus, og vi har haft flere i 30-40 års alderen på årgangen :)

Held og lykke med det :)

Mvh.

Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra Hou, odder
Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 06:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars. Tak for dit input. Så vidt jeg har forstået det kan man først tage HD del 2 efter 2 års erhvervserfaring, hvilket man ikke kan få ved at tage den 2 årige finansøkonom uddannelse. Den normale praksis er at revisoreleven studerede på HD1 i den 2 årige elevperiode, og derefter fortsætter på del 2. Hvis man kommer som finansøkonom (uden erhvervserfaring) bliver man vel alligevel nød til at vente 2 år før man kan starte på HD2.

Jeg kan dog godt se din pointe med at finansøkonom kan bruges meget bredere, men skal man ikke vælge et speciale inden for revision, finansiel rådgivning, ejendomsmægler eller Financial controller? I så fald, giver det så ikke mere eller mindre det samme?

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 07:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

Det kan du naturligvis have ret i.

Min pointe var egentlig bare, at du fremadrettet i livet vil have en betydelig større klump på dit CV med en finansøkonom frem for en 2-årig elev plads. Og jo, man skal ganske rigtigt lave speciale på sidste semester, men du står alt andet lige med en utrolig stor pose relevant viden, du ikke ville få som elev.

Alternativt kan du jo tage en 3-årig HA og springe direkte videre til cand.merc.aud. :)

Se eventuelt denne grafik:

http://www.bliv-revisor.dk/files/billeder/uddannelsesmodel%20-%20NY.JPG

Rigtig god dag :)

Mvh.

Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)