jeg arbejder rigtig meget, men som jeg skrev tidligere har jeg et par gange oplevet at min medarbejder ikke havde lavet noget når jeg havde været væk. Derfor da jeg ringede til firmaet i dag og hun ikke tog telefonen, så kiggede jeg på overvågningen. Det er første gang jeg har gjort det. |
Selvfølgeligt skal man som chef kunne fyre - men det betyder langt fra at det er løsning 1 man griber til
Du kan roligt sige til personen, at du har indtryk af, at der sker alt for lidt, når du ikke er der. Det kan du gøre uden at sige videoovervågning som jo kan skabe problemer, men du må vel ha andre indikatorer. Telefoner der ikke bliver taget - det er jo bare at ringe selv med et eller andet du skal spørge om, varer der ikke bliver ordnet eller - you name it
Forslaget om at give pågældende nogle konkrete opgaver som skal udføres når du er borte, og som kan kontrolleres når du kommer tilbage, er absolut fint.
Den der med, at du KUN har dig selv og din økonomi at tænke på, den køber jeg ikke. Som arbejdsgiver har du et ledelsesansvar, som inkluderer at du tager samtaler med den ansatte, åbne og klare samtaler, hvor du afstikker reglerne for hvordan ting skal være hos dig. De kan godt inkludere besked om, at det her må blive bedre hvis forholdet skal forsætte. Ved samtale nr. 2 gives skriftlig advarsel og bedres det ikke, kommer samtaler med kort mellemrum.
Bare lige fyre gør man ikke, med mindre man har bortvisningsgrund - "der er nappet af kassen" eller lignende
Det er både fordi man skal være ordentlig som leder, selv når det koster lidt på den korte bane - men også fordi, hvis du bare fyrer uden advarsler og kort efter ansætter en anden som du vel skal bruge, så risikerer du at den første er organiseret, og så står du pludseligt med en masse problemer med "urimelig opsigelse" og det kan koste meget mere, end det koster at tage tingene korrekt.
Skal du ikke genansætte overhovedet, har du det lidt lettere ved at kunne bruge økonomiske årsager som grund
vh