Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. skat ved små intjeninger

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Jeg er en datateknikker lærling med speciale i programmering, og siden jeg var ca. 16 har jeg tjent nogle småmønter hist og her på nogle opgaver jeg får rundt omkring - fx. hvis en af mine venner (fra USA) har brug for et program, så smider han måske et par dollars min vej.

Jeg er lidt nervøs ang. SKAT, da jeg ikke er sikker på om jeg er skattepligtig med de små penge jeg tjener en gang imellem (med en gang imellem menes et par måneder imellem opgaverne)

Med små penge taler vi om ca. 20-30.000,- om året. Måske mere, måske (i det meste af tilfældet) mindre.

Jeg gør ikke rigtigt selv noget for at få opgaver, opgaverne finder mig, så man kan vel ikke rigtigt sige jeg driver en virksomhed, da det kun er noget jeg laver når jeg har lyst.

Kunne virkelig godt bruge nogle råd. :)

Mange tak!

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at det skal angives som b-indtægt, eller honorar. Men under alle omstændigheder, tjener du penge, vil skat ikke snydes..


Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle mine indtjeninger er og bliver altid splittet op i 2 - den ene halvdel ryger ind på en konto som jeg ikke røre, i tilfælde af det nu viser sig jeg skylder dem noget

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Aug 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Da du har en indtægt, skal der beskattes af det. Også selvom du ikke gør en aktiv indsats for at opsøge arbejdet, da arbejdet stadig bliver udført. Det skal føres på som b-indkomst, hvor du selv skal sørge for at få betalt skat.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan ved jeg hvor meget jeg skal betale? Jeg kan jo aldrig vide hvor meget jeg tjener, så hvordan skal jeg kunne skrive det på en selvangivelse?

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeffijoe Software:
Hvordan ved jeg hvor meget jeg skal betale? Jeg kan jo aldrig vide hvor meget jeg tjener, så hvordan skal jeg kunne skrive det på en selvangivelse?

Du laver et såkaldt "skøn" over det, og angiver dette. Så når året er omme, og du laver din selvangivelse, vil Skat se én af følgende: 1) du har angivet for lidt. Du får en ekstra regning. Eller 2) Du har angivet for meget, du får penge igen.

Du skal ikke lade Skat lave et skøn, for de gør det hvis de bliver nødt til det - og det er ikke kønt.

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, så hvis jeg fx. skriver 30.000.. Vil de så trække 30.000 i skat fra min lærlinge løn, og derefter give mig penge tilbage når året er omme? Eller hvordan virker det?

Fra .
Tilmeldt 20. Dec 12
Indlæg ialt: 103
Fra  linuxwebhotel.dk Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja hvis du forskudsregistrerer de 30.000 så vil de trække det fra din månedsløn, det kan godt være en fordel for så behøver du ikke at spare din skat op.

Men ved du ikke hvor meget du kommer til at tjene, så kan det måske være bedre bare at spare den skat op som du tror du skal betale når året er omme og så angive b-skatten til sidst på året når du skal lave din selvangivelse.

Jeg ville foretrække at angive det først på året hvis jeg var sikker på der kom en indtægt så man ikke bliver fristet af de penge som skat skal have.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Da mine faste udgifter ikke er særligt små ved jeg ikke hvor smart det er - hvor meget ekstra vil SKAT tage pr. måned fra min løn hvis vi nu sagde at det var 20.000 ,-?

Tak for jeres svar!

Fra .
Tilmeldt 20. Dec 12
Indlæg ialt: 103
Fra  linuxwebhotel.dk Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon ikke det løber op i 1800 - 2000 kr, det er nok noget du skal regne lidt på, men det er næppe mere. Bliver det for voldsomt så kan du ændre din forskudsregristrering så det passer.

Det burde dog ikke belaste økonomien hvis du har de indtægter og har du ikke råd til at de trækker dem, så ville du jo nok heller ikke få sparet dem op alligevel og så står du med en restskat året efter.

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)