Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Øvvvvvvvvv fyret pga nedskæringer, hvilke regler gælder ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 263
Fra  Tæppebutikken.dk Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Er opsagt(funktionær) med 5 mndrs varsel til sidste dag 31/7.

I overenskomsten(butik) står "feriefridage kan dog ikke varsles til afholdelse i en opsigelsesperiode efter virksomhedens opsigelse af medarbejderen". Alligevel er jeg pålagt at afvikle 5 feriefridage i indeværende og 5 feriefridage i kommende ferieår. Den går vist ikke ?

Er også pålagt at afvikle restferie i indeværende år og det er ok. Men når det nye ferieår gælder fra 1/5-13 til min fratrædelse 31/7-13 kan jeg så påtvinges at afholde al min ferie i den periode så jeg ikke har noget ferie efter 1/8, eller kan de kun forlange at man holder hovedferien(3 uger) ? Det er da ikke rimeligt at man ikke har noget ferie efter 1/8 ?

Nogen kvalificerede meninger ?

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ulven,

jeg føler mig dig og da du endnu ikke har fået nogle tilbagemelding på dit indlæg vil jeg forsøge at give et svar og håbe på at der kommer klogere hoveder til.

For to år siden sad jeg på den anden siden af bordet. Vi skulle fyre en medarbejder som havde ret til 4 måneders varsel. Vi undersøgte sagen med hensyn til ferie og fik det svar, at når opsigelsesvarslen er over 3 måneder, så kan arbejdsgiver kræve at restferien afholdes i opsigelsesperioden. Jeg kan huske, at jeg den gang var meget forundret over svaret, da det jo faktisk betyder, at det til tider kan være en fordel at have en opsigelsesvarsels på 3 måneder frem for 4.

Som sagt, så håber jeg at der kommer nogle eksperter på banen.

Jeg går ud fra at du ikke er medlem af en fagforening, ellers så kunne de jo give svaret.

Stig

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 263
Fra  Tæppebutikken.dk Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

du har ret, er ej i fagforening.

Dog er jeg i akasse og det er da muligt de kan svare.

Hører dog gerne fra "eksperter" i dette forum.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Jul 12
Indlæg ialt: 79
Fra  Erhvervs- og HjemmeTjenesten Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke sikker på, at du kan tvinges til at afholde FF-dage. Tilgenæld kan du få dem udbetalt inden du stopper ved at underskrive et dokument, hvor du på tro og love ikke fører FF-dagene videre over på en ny arbejdsplads med samme overenskomst. Sådan er det ihverfald for 3Ferne.  

Erhvervs- og HjemmeTjenesten

www.hjemmetjenesten.dk

Fra København
Tilmeldt 19. Feb 13
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

For det første er jeg ked af at høre, at du er blevet afskediget.

Da opsigelsesvarslet er så langt som det er så kan arbejdsgiveren faktisk både varsle afholdelse af hovedferie og restferie i perioden. Hvis opsigelsesperioden således er minimum 3 måneder og 3 uger kan arbejdsgiveren pålægge arbejdstageren at afholde både hovedferie og resteferie i opsigelsesperioden. Dette forudsætter dog, at hovedferien kan afholdes indenfor perioden den 1. maj - 30. september.

Men hvis det fremgår af overenskomsten, at arbejdsgiveren ikke kan varsle afholdelse af feriefridage i opsigelsesperioden, så er arbejdsgiveren ikke berettiget til det, hvilket du må gøre dem opmærksom på.

Held og lykke!

 

 

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 263
Fra  Tæppebutikken.dk Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar Anja. Der min tvivl kommer ind ang ferien er Da det er et nyt ferieår er der i denne periode kun 3 mndr jeg er ansat, resten af de 5 mndr opsigelsesvarslet er jo i det gamle ferieår. Derfor mener jeg at de ikke kan varsle at al ferien skal afholdes. ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

ulven:
Da det er et nyt ferieår er der i denne periode kun 3 mndr jeg er ansat, resten af de 5 mndr opsigelsesvarslet er jo i det gamle ferieår

Du kan desværre ikke stille dette sådan op.

Det er et spørgsmål om hvor lang opsigelsesvarsel du har, som jo nok er afhængig af din anciennitet hos denne arbejdsgiver.

Stig

Fra København
Tilmeldt 19. Feb 13
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, den problemstilling er jeg med på, men det ændrer desværre ikke noget for dig efter min klare overbevisning. Det afgørende er om

- opsigelsen rækker ind i ferieåret med ligeså mange dage som hovedferien og restferien tilsammen udgør (og varslingerne i øvrigt er overholdt).

 

 

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)