Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gratis lokaler og rådgivning til iværksættere - For/imod?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Jan 13
Indlæg ialt: 101
Fra  LH Media Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino'er

Jeg har siddet lidt med en tanke, som jeg nu vil dele i mit lille afbræk fra mandagens kontortid.

Man vil gerne skabe flere arbejdspladser i Danmark, have flere iværksættere og generelt set skabe større aktivitet.
Hvis jeg tager mig selv som et eksempel, kom jeg på et tidspunkt i virksomhedspraktik i en virksomhed hvor jeg senere kom på en løntilskudsordning. Herefter skulle jeg så fastansættes. En ordning som var en stor hjælp for den virksomhed jeg på det tidspunkt arbejdede i.
Noget jeg lagde mærke til i denne virksomhed var at den ene ejer ved siden af, var studerende på et universitet. Virksomheden hørte til i en bygning med omkring 40 andre virksomheder, GANSKE GRATIS!

For at kunne være i bygningen, skulle man først fremlægge sit projekt for en række folk som skulle godkende projektet.
Ved godkendelse ville man så komme ind i startfasen hvor man kunne få tildelt et skrivebord i et stort lokale, som frit kunne afbenyttes. Her var der kaffe, internet, print og alle ting der nu var brug for. Men det som var det geniale var rådgivningen. Der var x antal mentorer/coaches som havde xx antal virksomheder hver. Dem mødtes de med ca hver 3. måned og gik gennem budgetter, udvikling og lignende.
Når virksomheden så var begyndt at lave penge og var ovre "begynderstadiet" kunne man søge om at komme op ovenpå.

Lokalerne ovenpå var individuelle lokaler, med plads til 4-5 personer i de mindste. 
Sådan et lokale kunne man få tildelt, og køre virksomheden derfra. Her ville man fortsat få den rådgivning som man havde brug for. Og havde du en opgave du havde brug for at få løst for en kunde, som du muligvis ikke selv kunne, så spurgte du da bare en af de andre virksomheder som var i bygningen.
Alt dette var og er ganske gratis. Kravet er dog at en af ejerne af virksomheden er en del af det universitet som ejer bygningerne.

Mit spørgsmål er; Mener du at dette også skulle være en mulighed for alle de iværksættere som ikke har været forbi et universitet?
Forestil dig hvis netop DIN virksomhed havde haft mulighed for gratis rådgivning, lokaler og lignende i begyndelsen. Tror du at det ville have skabt flere arbejdspladser?
Jeg er med på at det er penge som vil skulle hives ud af staten. Men ser du det som en fornuftig investering?

Jeg er spændt på de svar som vil komme her. God mandag :) 

Venlig hilsen - Lars Holm
LH Media - SMS-baseret kommunikation

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja, umiddelbart lyder det jo positivt. Vi gjorde også brug af en smule gratis rådgivning (revisor og advokat) da vi startede, men det var mere i den afklarende fase, hvor vi skulle afgøre, om vi ville tage springet som selvstændige eller ej.
Det mener jeg, var sundt, både for os og for staten.

Men jeg tror da ikke, jeg er indstillet på, at en konkurrerende virksomhed skulle starte med gratis husleje eller anden iværksætterydelse og jeg dermed indirekte - som skatteyder - skulle være med til at finansiere hans/hendes start...

Fra Esbjerg
Tilmeldt 19. Jul 12
Indlæg ialt: 273
Fra  BackupBox.dk Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Godt indlæg :-)
Jeg synes det kunne være rigtig fedt hvis der vare denne mulighed for mig som fx bor i Esbjerg og går på HTX. Jeg har lige pt gang i to større projekter, det ene er udvikling af en app, som vil kunne revolutionere supermarkeder og det er andet er firmaet BackupBoc, hvor vi også har store planer. Et af de helt store problemer jeg har oplevet i forbindelse med dette er netop, at man godt nogle gange kunne bruge en vejleder som kan hjælpe med fx kontrakter, budget og bare en som man kan tage en snak med, hvis man har en idé, men ikke ved, om den er genial eller ej. Det kan fx også være når man skal vurdere hvilken form for markedsføring der er bedst. Så helt sikkert noget jeg tænker kunne være rigtig gavnligt.
Jeg går på nuværende tidspunkt på HTX og hørte fra min rektor at SE overvejer at stille lokaler og rådgivere til rådighed gratis eller imod et mindre beløb. Jeg håber dette bliver til noget, men det jeg ser som problemet ved dette er, at de lokaler der er tale om ligger et pænt stykke udenfor byen. Man er således næsten nødt til at have bil for at komme ud til dem og det er de færreste studerende som har dette. Jeg kunne dog godt selv tænke mig at være med i noget eller bare have sparring med andre. Så hvis der er andre iværksættere som har lyst til dette så skriv endelig.

Angående det med at staten skal betale er jeg ikke helt enig. Jeg mener at firmaerne i lokalområderne også burde støtte om i sådan nogle ting da de også kan få glæde ud af de projekter som kommer til byen, ligesom det SE vil gøre i Esbjerg.

BackupBox er Danmarks billigste tilbyder af online backup

25 kroner om måneden eller 250 kroner om året. BackupBox.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Jan 13
Indlæg ialt: 101
Fra  LH Media Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:
Men jeg tror da ikke, jeg er indstillet på, at en konkurrerende virksomhed skulle starte med gratis husleje eller anden iværksætterydelse og jeg dermed indirekte - som skatteyder - skulle være med til at finansiere hans/hendes start...

Hej Birte.
Jeg forstår godt meningen med det.
Dog er jeg selv anderledes indstillet. Jeg synes at konkurrence er sundt. Så skal man pludselig gøre noget for at være bedre end konkurrenten. Så ryger produkter/ydelser pludseligt op på et nyt niveau, hvis ens konkurrenter lægger op til det.

I mit hovede vil det skabe en fornuftig udvikling. Jeg kan naturligvis tage fejl :) 

Venlig hilsen - Lars Holm
LH Media - SMS-baseret kommunikation

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Jan 13
Indlæg ialt: 101
Fra  LH Media Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppe - BackupBox:
Jeg går på nuværende tidspunkt på HTX og hørte fra min rektor at SE overvejer at stille lokaler og rådgivere til rådighed gratis eller imod et mindre beløb. Jeg håber dette bliver til noget, men det jeg ser som problemet ved dette er, at de lokaler der er tale om ligger et pænt stykke udenfor byen. Man er således næsten nødt til at have bil for at komme ud til dem og det er de færreste studerende som har dette.

Hej Jeppe.

Den med SE, har jeg ikke hørt. Jeg ved der her i Aarhus findes steder hvor du kan leje et skrivebord for eksempelvis 1500. Men så er der rådgivningen ved siden af. Og det koster knapper.

Den med transporten, ser jeg som en man selv må æde. Men det er blot min mening :)

Venlig hilsen - Lars Holm
LH Media - SMS-baseret kommunikation

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Holm:
Dog er jeg selv anderledes indstillet. Jeg synes at konkurrence er sundt. Så skal man pludselig gøre noget for at være bedre end konkurrenten. Så ryger produkter/ydelser pludseligt op på et nyt niveau, hvis ens konkurrenter lægger op til det.

Jamen, det tror jeg da langt hen ad vejen, du har ret i. Jeg har bare ikke lyst til, at det er mine skattekroner, der skal betale for det Smile

Fra Esbjerg
Tilmeldt 19. Jul 12
Indlæg ialt: 273
Fra  BackupBox.dk Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Den med transport vil jeg give dig ret i hvis der bare går bus eller tog ud til stedet for det kan ikke betale sig hvis man skal til at købe bil for at komme ud til sit kontor. Så kan man lige så godt finde noget andet da bil koster mange penge også i løbende udgifter.

BackupBox er Danmarks billigste tilbyder af online backup

25 kroner om måneden eller 250 kroner om året. BackupBox.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Jan 13
Indlæg ialt: 101
Fra  LH Media Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppe - BackupBox:
Den med transport vil jeg give dig ret i hvis der bare går bus eller tog ud til stedet for det kan ikke betale sig hvis man skal til at købe bil for at komme ud til sit kontor

Nu har jeg jo valgt at bo i Aarhus, der er problemet heldigvis ikke så stort. Her kører busserne op til hvert 6. minut. Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige hvordan det er i Esbjerg.

Venlig hilsen - Lars Holm
LH Media - SMS-baseret kommunikation

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)