Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nej til årskarakterer som afgangskarakterer

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal i princippet ikke bruge dine folkeskolekarakterer til noget. Du skal erklæres egnet eller uegnet. Bliver du erklæret uegnet, tager du en adgangsprøve, som du selvfølgelig består.

Når du først er kommet ind på gymnasium, eller hvad du nu vil, så har du absolut ingenting at bruge dine folkeskolekarakterer til. Det kan godt være, at de virker rigtig vigtige lige nu, men det er de ikke. DÉT der er vigtigt er, at du går i skole for din egen lærings skyld. Vil du være dygtigere og opnå en større viden, så bruger du din skoletid ordentligt, og sørger for at tilegne alt den brugbare viden, du kan komme i nærheden af. Dertil følger gode karakterer, men det er IKKE karaktererne, der er vigtige - det er den viden, du tilegner dig!

Tilmeldt 11. Jul 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du kan åndelettet op, skal du læse videre på et gymnasium så virker det som om karakterbogen slet ikke er så vigtig igen, den viser bare om du kan komme ind på gym eller ej, derudover tæller lærerens egnetheds vurdering også, hvis du kikser fatalt og for mig og se skal det være meget slemt for ikke at kunne komme i gymnasiet(har set mange desideret dumme mennesker i gym.). Så tag det roligt det skal være meget slemt for at du ikke kan komme ind og når du først er kommet ind, så kan du vist i princippet smide din "karakterbog" fra folkeskolen langt væk, for du får med stor sandsynlighed ikke brug for dem igen... For nu tæller gymnasiet

Tilmeldt 11. Jul 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Lauridsen:

Du skal i princippet ikke bruge dine folkeskolekarakterer til noget. Du skal erklæres egnet eller uegnet. Bliver du erklæret uegnet, tager du en adgangsprøve, som du selvfølgelig består.

Når du først er kommet ind på gymnasium, eller hvad du nu vil, så har du absolut ingenting at bruge dine folkeskolekarakterer til. Det kan godt være, at de virker rigtig vigtige lige nu, men det er de ikke. DÉT der er vigtigt er, at du går i skole for din egen lærings skyld. Vil du være dygtigere og opnå en større viden, så bruger du din skoletid ordentligt, og sørger for at tilegne alt den brugbare viden, du kan komme i nærheden af. Dertil følger gode karakterer, men det er IKKE karaktererne, der er vigtige - det er den viden, du tilegner dig!

Kunne squ ikke være mere enig, i de områder hvor mine lærer har forsømt og jeg også har forsømt selv(de skal ikke have hele skylden, da områderne ikke har interesseret mig) har jeg også haltet en smule i min STX uddannelse og haft det svært.

Fra København
Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 227
Fra  BoldShop.dk Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Mohr Pedersen:
Jeg kan ikke se problemet i at læne sig tilbage indtil det virkelig gælder?

Det er der faktisk ellers et par gode grunde til. Hvis man kikser til eksamen, og der er jo lidt mere lotteri over det end året - ja så har man ikke en god årskarakter at falde tilbage på + den vil ikke holde oppe i gymnasiet eller en videregående uddannelse hvor man generelt ikke lige kan læse op til eksamen de sidste 14 dage, så trænigen er nok så vigtig

Endeligt tror jeg som ikke der er nogen der ser i en 9 eller 10 klasse karakterbog - hverken års eller slet ikke årsprøve - som mere er en træning til at kunne klare fremtidige alvorlige eksamener.

De få gange jeg har haft lyst til at se en karakter bog ved en ansættelse, har eksamener talt meget lidt i forhold til årskarakter, som har mindre tilfældighed - men en 9 eller 10 klasse karakterbog, ved jeg ikke om bruges til ret meget - det er vel mere om man er gymnasie-egnet eller ikke - eller tager jeg fejl?

vh

Nu er det jo ikke kun eksamenskarakteren jeg refererer til, det er også den afsluttende årskarakter som jo også er gældende. Man kan sagtens læne sig tilbage hele året, og så tage sig sammen til sidst ( i timerne) og dermed få en ordentlig årskarakter.

Jeg er desuden selv 3.g'er på gymnasiet pt. og har været op til flere eksamener, hvor jeg umiddelbart ikke har oplevet noget problem selvom jeg først er begyndt at læse op 1-2 dage før eksamen, eller i nogen fag, helt har undladt det.

Jeg kan sagtens følge din tankegang, og jeg vil da også indrømme at det er en dum holdning, bare at slappe af indtil det virkelig gælder. Men hvis man opnår de samme ting med denne metode, som man ville ved at arbejde fokuseret hele skoleåret igennem, så kan jeg sagtens sætte mig ind i, hvorfor man gør som OP af denne tråd gør.

Desuden er jeg helt enig i at 9-10 klasses karakterer er noget lingende ligegyldige, hvad angår fremtidige krav til uddannelser/arbejdspladser.

Venlig hilsen,

Jonas

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)