Jeg er i gang med en ombygning af mit website. I den forbindelse vil jeg gerne vide, hvad der giver det bedste udgangspunkt for SEO. Jeg har nogle få ret specifikke ydelser (noget omkring hovedpine problemer, piskesmæld og et par stykker mere).
Jeg kan lave subdomæner, som ydelse1.domæne.dk osv. Jeg kan lave helt separate sites, som www.ydelse1.dk osv eller jeg kan lave domæne.dk/ydelse1 osv.
Hvad kan Google bedst lide? Eller er det helt ligegyldigt?
Jeg synes, at du roligt kan lægge dine ydelser på nogle undersider. Altså du har forsiden på www.domæne.dk, og så linker du fra forsiden til www.domæne.dk/ydelse1, www.domæne.dk/ydelse2 etc.
Det er mest brugervenligt for brugeren, du skal "kun" arbejde med seo på ét domæne, og du skal kun vedligeholde ét domæne.
Hvis du lægger hver ydelse på hvert sit domæne, så skal du lave seo til det enkelte domæne. Derudover kan det også hurtigt blive uoverskueligt at vedligeholde flere domæner.
Tak for svaret, for præcist det der er noget jeg har tænkt over tidligere. Jeg forstår dog ikke: Hvordan kan der være mere seo arbejde, hvis han deler det op i subdomainer? Mængden af arbejde er vel den samme?
Det giver god mening at vedligeholde et sted. Tænker bare, at et domænenavn, som understøtter ydelsen/varen giver en fordel - eller det er måske lige meget?
Et spørgsmål mere: Når der er flere seo optimerede undersider - giver de så synergi til hele websitet?
Som nævnt ovenfor - hold dig til ét domæne med undersider. Det giver bedre resultater, er mindre tidskrævende og har en langt lavere risikoprofil.
Jakob Bøge:
Tænker bare, at et domænenavn, som understøtter ydelsen/varen giver en fordel
En seo-venlig URL - domæne.dk/ydelse - kan være lige så god. Værdien af at have sit keyword i domænet er blevet nedsat væsentligt inden for de sidste år.
Jakob Bøge:
Når der er flere seo optimerede undersider - giver de så synergi til hele websitet?
Ja, og det er en af vigtigste grunde til at holde alt på samme domæne.
En fornuftig on-page-strategi bliver ofte undervurderet i forhold til fx hovedløs linkbuilding. Optimer en underside efter hver ydelse uden at overoptimere eller spamme, brug ydelsen i url'en, skriv unikke titles og link internt mellem dine sider uden at overdrive - så har du et rigtig godt fundament både nu og med meget stor sandsynlighed også langt ud i fremtiden.
Hvis du overoptimerer et site, risikerer du, at Google "straffer" dig og smider dig site ud af de mange første sider i indekset.
Jo flere julelege og cowboytricks, du laver - og det kan det at bruge særskilte domæner til alle dine søgeord kan godt falde ind under - des højere er din risikoprofil.
Kort sagt betyder en lav risikoprofil altså, at du langt hen ad vejen spiller sikkert ved ikke at spamme dine keywords, ikke linkbuilde alt for aggressivt osv.
En højere risikoprofil indebærer flere kreative metoder og giver som udgangspunkt bedre placeringer - men din risiko for at blive "busted" og dermed mere eller mindre ryge ud af Google er tilsvarende højere.