Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg betale skat af løn til mig selv?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Fra  Pro-Skincare.dk Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed og jeg har lavet et driftsbudget, hvor jeg udbetaler X antal 1000 kr. til mig selv om måneden. 

Iflg. bekendte, der kører enkeltmandsvirksomhed, så skal man ikke betale skat af løn til sig selv, da det er en omkostning for virksomheden. De siger, man kun skal betale personskat af et eventuelt overskud i virksomheden, når man har lavet årsopgørelse. Hvis det går i 0 eller der er underskud i virksomheden skal man ikke betale nogen skat.

Flere i min familie mener det modsatte. At man skal betale personskat af de penge jeg trækker ud til mig selv, og virksomhedsskat af eventuelt overskud. 

Hvad er det korrekte?

Håber I kan hjælpe :)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen af delene er korrekt.

Du skal ikke trække løn ud til dig selv. Dit overskud = din løn.

Og du skal derfor betale skat af dit overskud uanset om du hæver dem eller ej.

Tilmeldt 29. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Fra  Pro-Skincare.dk Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Emil :)

Men jeg kan jo i princippet ikke vide om der er overskud før året er gået? Så det jeg hæver til mig selv hver måned kan jo derfor indgå i underskud.... eller hvad?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Start med at læse linket SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED.

Det du hæver til dig selv skal slet ikke bogføres som udgift i driften. Det hæver du via en post i mellemregningen i status - privat hævning i debet og kredit i bank. Det påvirker således ikke dit overskud og den skal du skal betale af dit overskud. Der er intet der hedder løn i privat virksomhed

Du skal lave budget og ud fra det får du et ca tal for hvad dit overskud vil blive (uden pengene til dig selv) og det opgiver du i forskudsopgørelsen så du betaler skat løbende af det. Du kan rette forskud flere gange under året efterhånden som du bliver mere sikker på resultatet - men det er klogt at komme lidt i gang, hvis man venter et overskud og lidt skat og det er jo målet og på sigt forudsætningen for at drive virksomhed

Du kan sagtens ha underskud på driften og hæve penge - det du hæver er så stadig ikke en del af resultatet men penge du må ha lånt i banken, eller ved ikke at betale leverandører osv - hvis det er penge fra firmakontoen, og det giver dig ikke skat at låne penge på den måde

Løn = Findes ikke i personlig virksomhed - kun hævninger i status

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Apr 13
Indlæg ialt: 5
Fra  DSG Accounting Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Når du har en enkeltmandsvirksomhed antager jeg det ikke er et selskab (fx A/S eller ApS), så vil løn til indehaveren ikke blive betragtet som en driftsudgift, dit resultat i virksomheden vil altså blive opgjort før løn dig selv. De værdier du trækker ud af selskabet vil fragå i indehavenerens indestående i virksomheden (egenkapitalen) og dette vil du blive beskattet af. Enten efter de normale regler i personskatteloven(PSL) , eller du har mulighed for at vælge at blive beskattet efter reglerne for virksomhedsskatteordningen(VSO) eller kapitalafkastordningen(KAO), som kan give nogle skattemæssige fordele.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

David__G:
De værdier du trækker ud af selskabet vil fragå i indehavenerens indestående i virksomheden (egenkapitalen) og dette vil du blive beskattet af. Enten efter de normale regler i personskatteloven(PSL) , eller du har mulighed for at vælge at blive beskattet efter reglerne for virksomhedsskatteordningen(VSO) eller kapitalafkastordningen(KAO), som kan give nogle skattemæssige fordele.

Hvor kom den lige fra. Egenkapitalen bliver man det ikke beskattet af og det man hæver via mellemregning i en personlig virksomhed bliver man da absolut ikke beskattet af. 

Man bliver beskattet af INDTÆGTER MINUS UDGIFTER i driften og private hævninger har intet med udgifter at gøre - den må trådstarter bare hoppe over - du starter ellers fint nok i linje 1 og 2 David, men så går det galt Smile

Det er netop sådan, at de penge man i personlig virksomhed skyder ind i egenkapital jo netop ligger i status og ikke påvirker resultatet og derfor i sagens natur også kan hæves uden at det har skattebetydning overhovedet. Hæver man mere end man tjener - får negativ egenkapital for den sags skyld, ja så skylder man de penge til nogen - enten banken eller leverandører f.eks og det har ingen skatteeffekt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)