Mit spørgsmål går på, om/hvis I oplever udsving I Jeres salgstal i takt med at dagene går. Er der en bestemt sæsontrend som går igen år efter år, hvor nogle måneder bare er bedre end andre, eller er det mere eller mindre tilfældigt hvilken tid på året der er bedst. Det er mit indtryk, at December er den bedste måned for de fleste, dog kunne jeg godt tænke mig at høre jeres input for de resterende måneder.
For mit vedkommende(sælger tasker, laptop covers, iphone covers mm) står det efter det første år i branchen klart, at månederne oktober/november/december/januar er bedst. Det kunne dog være interessant at høre om andre oplever et lignende mønster!
Jeg er selvfølgelig klar over, at der er stor variation på tværs af brancherne. Derfor må I gerne knytte en kommentar til hvad jeres webshop egentlig sælger, således at det overordnede billede bliver så repræsentativt som muligt.
Hos the social digits hjælper vi i dag 15 webshops med at sælge mere til deres kunder og ser nogle ret interessante (og meget voldsomme sæson udsving). Et par highlights følger:
- Slankeprodukter hitter helt vildt i Januar og februar
- Sportsudstyr afhænger 100 % af sæson (forskel i antal ordre >300 %)
- Meget dyre produkter sælger bedst op til jul eller sommerferier
- antallet af besøgende, antal ordre og konverteringsraten svinger meget.
- Der er flest ordre/time lige efter frokost (13:00-14:30) og om aftenen (19:30-22:00)
Endelig kan vi se at de fleste webshops forholdsvist let kan øge deres basket size ved et par UX tweeks og lidt intelligent software :-)
Synes du fremhæver nogle interessant pointer. B.la. at de fleste ordrer ligger i tidsintervallet 13-14:30 og 19:30-22:00. Man må formode, at det er tidspunkter hvor folk har tid til at slappe af og dermed er mere tilbøjelige til lige at surfe nettet efter en god deal. Tidsintervallet stemmer også meget godt overens med vores salg. En Adwords kampagne rettet mod disse tidspunkter virker oplagt.
Går ud fra at du mener at basketsize forøges ved at implementere ting alá "Dette har andre købt" eller "Denne varer passer godt med den du har i kurven". Derudover er det også mit indtryk, at et overskueligt checkout system er alfa omega. Har du noget erfaring om basketsize forøges i samme grad ved dyre varer som den gør ved småvare ved at forbedre UX?
Synes dog stadig det til tider kan virke besynderligt at omsætningen stiger med 100% fra den ene måned til den anden uden for sæson og uden nogen videre åbenlys forklaring. Derfor håber jeg flere vil byde ind!