Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en bank afviser åbning af virksomhedskonto

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 24. Jan 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er gået konkurs med min virksomhed, hvor jeg også var personlig kautionær. Det har betydet at jeg også vil gå konkurs.

Da min kone var nede i Jyske bank og spurgte om hun kunne åbne en virksomhedskonto i banken blev dette afvist, da de ikke ønskede vores angagement i Bankem. Kan det være rigtigt at banker kan afvise en på den måde. Hvordan skulle man ellers komme ud af sin gæld på ???

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja en bank kan altid afvise en virksomhedskonto. En virksomhedskonto er aldrig en ret.
De skal derinod ha ordentlige grunde frem for at at afvise en personlig nemkonto, men kan godt ha gebyr for det, og kan også begrunde sig fra at ville oprette en

Det er nok vanskeligt medens du venter på personlig konkurs, at få virksomhedskonto til din kone, men det er jo bare at prøve rundt.
Mange banker vil nok frygte, at de ikke kan oveskue hvordan din peronlige konkurs vil påvirke din kones økonomi og hendes virksomhed og kan nok ikke gennemskue, om der er risiko for, at noget fra dit konkursselskab søges flyttet ind i konens nye, og der så siden rettes krav med det. Jo mere i kan forklare og vise, jo bedre
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Bankerne kan desværre godt afvise at åbne erhvervskonto (men ikke almendelig privatkonto)

Efter min mening burde bankerne have pligt til også at tilbyde erhvervskonto

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ud fra det du skriver, så (misforstå mig ikke), forstår jeg egentlig godt grundlaget for hvorfor det blev afvist, set fra bankens side. Personligt synes jeg jo den burde have holdt, men hvis i er gift og måske har en dårlig økonomi rent personligt aka. konkurs, så undrer bankens reaktion mig som sådan ikke. Om de må afvise en på den måde - tja, det må de vel - banker er vel ikke under lov tvunget til at skulle udbyde lån til nogle hvor de ikke føler sig sikre på, at få lånet helt tilbage igen. Måske endnu mere, hvis de ikke føler sig sikre på de ideer og den forretningsplan som din kone formentlig har præsenteret for dem?

Lyder måske hårdere det jeg skriver, end jeg mener det - men jo, egentlig forstår jeg godt bankens holdning, ud fra at jeg ikke kender mere til sagens gang end du har fortalt :)

Håber i finder en anden udvej og kan komme igang :)

 

Fra København
Tilmeldt 24. Jan 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar det gav en forståelse for hvad deres bevægegrunde er.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

David Brodin Larsen skriver: "Efter min mening burde bankerne have pligt til også at tilbyde erhvervskonto"

Vi har (i vores firma) op til flere konti i en del forskellige banker. Vi har aldrig bedt om en "erhvervskonto", men bare om en almindelig opsparingskonto, højrentekonto osv. De har aldrig blandet sig i, hvad vi bruger den til, eller om vores firmanavn indgår i kontrakten.

Hvis der derimod er tale om en kassekredit, altså en konto, der indebærer, at man kan lave et overtræk, taler vi jo faktisk om et lån. Her er det klart at banken skal risikovurdere sine kunder og måske er skeptiske overfor en familie, som står i en uafklaret situation.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Det er helt enkelt i mine øjne tosset at tro at banker skulle tvinges til at give alle erhvervskonto. Banker skal da afdække risiko og en erhvervskonto er ikke det samme som en privatkonto.

En bank der giver en erhvervskonto accepterer vilkårene for en sådanne. Det betyder, at ud over at de faktisk SKAL bruge tid på at gennemlæse regnskaber og budgetter (det er sjovt nok krav fra deres ledelse) så skal en sådan konto jo kunne tilknyttes NETS og PBS

Det er netop f.eks. Danløn og mange andre systemer der kører NETS som stiller krav om, at det SKAL være en erhvervskonto, og årsagen er, at de skal kunne garantere, at skat, lønmodtager, feriekonto osv får deres penge, når en erhvervsvirksomhed kører sine lønninger - og i øvrigt mange andre ting over NETS.

Det betyder, at banken ikke låser en erhvervskonto normalt, og banken kan ikke på forhånd se hvilke træk der sker, da f.eks. moms, løn, medarbejderes skat, ikke fremgår som af PBS men bare trækkes på dagen. Banken skal underskrive f.eks. danløn netsaftale, og være indsender til nets - og det er en af de mange ting der adskiller erhvervskonti fra private konti.

Når den går det, er der automatisk en overtræksmulighed. Det kan den sagtens aftale at kunden ikke må, men nets skal kunne trække pengene i.h.t. aftalen, og at lave erhvervskonti, men ikke at tillade erhvervskonti brugt til nets og i forbindelse med moms og lønninger, giver ikke mening, for så er de ikke andet end en privat konto alligevel og så kan man bare sætte firmanavn på en privatkonto.

Mon ikke alle kender netop det med, at løn og moms f.eks. ikke fremgår af kommende betalinger men bare HUPS er væk fra kontoenSmile

Det er vigtigt at forstå, at erhvervskonto - som den kræves af f.eks. Nets netop til disse transaktion netop kræves, for at få mulighed for at køre automatiske betalinger der ikke skal fremgå af kommende betalinger i netbank og at der derfor er en meget væsentlig forskel på de to kontoformer. Det er også årsagen til at der kan være problemer med nogen banker der ikke tillader privat konti som nemkonto til erhvervsformål, da moms derved kan trækkes direkte på kontoen uden banken kan se det inden.

At folk med rod i økonomien så har vanskeligheder med at køre NETS aftaler er surt, men forståeligt nok set med bankøjne, og alle med orden i økonomien kan givet få en erhvervskonto - nogen gange mod betaling, i deres daglige bank

venligst John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

David Brodin Larsen:

Bankerne kan desværre godt afvise at åbne erhvervskonto (men ikke almendelig privatkonto)

Efter min mening burde bankerne have pligt til også at tilbyde erhvervskonto

De må ikke afvise oprettelse af almindelig privatkonto, men jeg har efterhånden hørt RIGITG mange historier om at de gør dette aligevel, og som en helt standard ting efterhånden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Leonclausen:
De må ikke afvise oprettelse af almindelig privatkonto, men jeg har efterhånden hørt RIGITG mange historier om at de gør dette aligevel, og som en helt standard ting efterhånden.

her vil man oftest kunne få hjælp af det offentlige - hvis man slet ikke kan få en bankkonto og dermed ikke en nemkonto - som jo f.eks. det offentlige skal bruge, og mange andre til udbetaling af diverse ydelser, så kan de ofte lægge pres på bankerne for at få tildelt en nemkonto

Man kan også skrive til en bank der nægtet at tildele en en nemkonto (forudsat man ikke har en sådan i forvejen et andet sted), at man vil ha deres skriftlige begrundelse for ikke at ville tildele en nemkonto og at man vil anke den til Finanstilsynet  og pengeinstitutankenævnet som begge skal tage sådanne sager. Banken må ikke afvise, f.eks. med begrundelse at kunden er i RKI - faktisk er det kun hvis kunden har udvist truende adfærd. Man skal derfor ikke råbe op eller virke truende Big Smile men gå til den offentlige del som skal betale noget ind på ens nemkonto som det første

Bankerne kan derimod godt tage penge for at drive en konto - men så kan man jo vælge en der ikke gør det, hvis det er det afgørende punkt.

Bankerne kan også nægte at lade en privatnemkonto registrere som NETS konto f.eks. så betalingsformidlinger - lønkørsler og lignende er ofte kun muligt med erhvervskonto.

De kan også nægte dankort og bare udstede brugeren med et hævekort hvor penge kun kan hæves når der er penge på kontoen og hvor man kan foretage normale overførsler i det omfang der er penge på kontoen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Dec 12
Indlæg ialt: 54
Fra  www.kcaj.dk Skrevet kl. 07:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har hørt flere, som har haft problemer med at åbne en virksomhedskonto i de store banker. Prøv en af de små banker istedet- det skulle være meget nemmere. Det koster godt nok et gebyr årligt. 

Som lille bank mener jeg de små sparekasser, internetbanker og lign. 

Jeg er af den holdning, at jeg mener, at alle skulle have ret til en virksomhedskonto, da de i bankernes interesse er lavet således, at alt køre over en konto. 

mvh

Billig maling www.kcaj.dk .Besøg os i Tullinsgade 6-8, København V eller ring 52 79 46 32.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)