Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Digital platform for e-bøger

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg er en 22-årig dreng der læser HA-almen på Copenhagen Business School og er pt. i gang med mit bachelorprojekt i faget entrepreneurship. Jeg vil være evig taknemlig hvis du kan hjælpe mig med at svare på nogle spørgsmål. 


Mit bachelorprojekt går ud på at opstille en forretningsmodel for et opdigtet produkt, hvor jeg har valgt at udvikle en digital platform for e-bøger. De seneste trends med fx spotify, netflix osv. har vist at forbrugerne i dag ønsker at have digitalt adgang til alt der kan digitaliseres. Dette er sket med musik, film, men kun i vis grad med bøger. Der er altså behov og efterspørgsel efter et produkt/service der kan giver forbrugerne meget nemmere adgang til bøger, som det har været tilfældet med bl.a. musik og film.  Jeg ønsker derfor at opstille en digital platform (på computer, tablets og smartphones), der giver CBS studerende adgang til de bøger som er en del af deres pensum i pdf og epub format. I stedet for at betale fuld pris for bøger, som man ofte ender med ikke at skulle bruge når et fag er afsluttet, vil man her have mulighed for at betale et mindre beløb og på den måde få adgang til e-bog version af bogen i 1, 6 eller 12 måneder eller hvor længe man nu ønsker at have adgang til den. Det vil sige man bliver ikke ejer af bogen, men får blot adgang til den i begrænset tid. 

Jeg vil høre hvordan jeg kan finde den rigtige pris for bøgerne samt hvordan udgivere og forfattere skal betales? 

(og hvis der er amino medlemmer der fx arbejder inden for branchen eller lign., vil jeg meget gerne høre om i har noget i mod at svare på nogle spørgsmål via mail, som jeg kan bruge i min opgave)

Tilmeldt 10. May 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det lyder som et fedt projekt. Gid det du har gang i der allerede var der dengang jeg læste HA:-)

Jeg ved ikke om jeg kan være til voldsomt meget hjælp. Men jeg har lige udgivet en e-bog. Jeg har udgivet den på Saxo og jeg får som forfatter 70% af salgsprisen. Jeg får pengene udbetalt en gang om måneden, hvis der er minimum 100 kr. til udbetaling. Jeg har samtidig valgt at jeg gerne ville kunne udgive den på ereolen og hos andre boghandlere. Jeg får stadig 70% af salgsprisen. Når den bliver købt på Saxo får de selvfølgelig de sidste 30 %, men bliver den solgt hos en anden boghandler på nettet, så bliver der taget fra deres 30 % og givet nogle procenter til andre steder. Ligeledes får jeg 70% hvis den bliver udlånt på ereolen. 

Jeg tænker lidt at det måske skal være lidt efter samme princip. Du kan evt. kigge og hente lidt inspirationen på saxo under publish. 

Hilsen Mie

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke en nem opgave. Forlag og forfattere lever jo netop bl.a. af studerende, der kun skal bruge bøgerne i en given periode. Derfor vil du nok løbe hovedet imod muren, hvis de parter skal til at "udleje" materiale. Det er ikke et koncept forlagene vil vinde på, så jeg har svært ved at se hvorfor de skulle gøre det - de ved jo, at de studerende er nærmest tvunget til at købe bøgerne og de kan både diktere priser og betingelser.

Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene. 

Jeg tænker også at tilføje andre features som vil tiltrække studerende. Fx mulighed for at stille spørgsmål til enkelte kapitler eller afsnit som andre studerende så kan svare på / deltage i debatten. Eller mulighed for at se noter til hvert kapitel fra andre studerende, hvis de har valgt at dele det med andre. 

Men jeg kan godt se hvad du mener med at forfattere og udgivere nok ikke gider at gå med til det, men samtidig så er der også rigtig mange studerende der køber deres bøger brugte, netop pga. de høje priser de skal betale for bøger som de kun skal bruge i 3-4 måneder. Ved at udleje e-bøgerne til en pris der svarer til prisen på en brugt bog - fx 50% lavere end en ny trykt bog, så tror jeg det vil kunne fungere. 

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Mar 11
Indlæg ialt: 1
Fra  BookSnob Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg mener der er en Spotify/Netflix agtig løsning på vej med e-bøger til de kunder der mangler det. Men din løsning er jo super fordi den henvender sig til en bestemt gruppe og (formodentlig) kun skal sælge/udleje bestemte titler. Altså, jeg mener du har grundlag for at fortsætte dit projekt, selvom der er en anden løsning på vej.

Jeg tror i øvrigt godt på at forlagene kunne være interesserede i at deltage. Mig bekendt er der lige præcis i de kredse meget gang i piraterne, no? Og det kunne være, at din løsning kan være med til at gøre det mere attraktivt for de studerende at betale for (brugen af) bøgerne i stedet for 1. at købe brugte bøger, 2. at kopiere.

Mht. prisern, så tror jeg du skal have forlagene ind over. Der skal nok forhandles med dem om udlejningspriser og rettigheder og lignende. Du skal sikkert afregne med forlagene, som så afregner med forfatterne.

Jeg tror ikke Saxo er nødvendige i din situation. Men distributøren Publizon kan måske hjælpe dig på en eller anden måde.

Du er velkommen til at sende spørgsmål min vej, hvis jeg kan hjælpe dig videre.

Fra København
Tilmeldt 21. Jan 06
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi har haft netop dette emne op at vende mange gange. Kontakt mig på rvj@ebogreolen.dk, hvis du har brug for sparring, interviews etc.

Jeg vil med glæde hjælpe med dit projekt.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)