Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder kontrakt

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 03:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er det tid til at udvide firmaet med en sælger.

MEN...
Hvordan får man en "sikker" kontrakt i stand.
Jeg er f.eks ikke interesseret i at give en sælger en masse viden om firmaet og produkterne for han derefter hoppe ud og bruge sin viden i eget firma!
 
Så here goes...
Hvordan sikre man sin medarbejder imod fristelsen for misbrug af viden via en kontrakt?
 
OG..
Er der nogle derude der har en medarbejder kontrakt med kan få og "oparbejde" sin egen ud fra?
 
Lad mig høre fra jer!
 

Med Venlig Hilsen
Rene Frederiksen
Managing Director SafeKey ApS

Certificeret Hypnoterapeut
NGH / IACT / HMI

Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 14. Nov 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rene

Du kan altid sikre din viden med en kunde- og konkurrenceklausul, men vær opmærksom på at det koster dig en del penge hvis sælgeren selv opsiger sin stilling! Intet i denne verden er gratis ;-) Så du bør virkelig overveje det inden du skriver en kunde- og konkurrenceklausul ind i kontrakten.  Tænk meget på om dit driftsbudget kan bære at skulle betale for en klausul på en medarbejder som ikke længere arbejder for dig. Husk også at du heller ikke kan sikre dig mod at han selv starter op i samme branche hvsi det er dig som opsiger ham!! Men omvendt skal du ikke betale for klausulen hvis du opsiger ham.
 
mvh
Søren
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at det er svært ikke at overveje, hvordan man beskytter sine ting, når man ansætter medarbejdere. Især hvis det er den første. Og det kan da være fristende at sammensætte en kompliceret kontrakt der gør det mere attraktivt for manden at hænge sig end at sige op.

Men afhængigt af hvad din virksomhed sælger, så er det jo så langtfra altid nok bare at kende alle kunderne og produkterne, for at kunne springe ud som selvstændig og plagiere din virksomhed. Din virksomhed har måske nogle immaterielle rettigheder som ikke bare sådan lige kan stjæles. Det er måske også værd at huske på, at det jo langtfra er alle der, selvom de er gode sælgere, overhovedet har viljen og lysten til at springe ud i et usikkert liv som selvstændig.
Jeg er selv af den mening, at det for mig er vigtigere at mine medarbejdere har det godt i min virksomhed, fremfor at jeg har sikret mig retten til at skære halsen over på dem, hvis de en dag vil videre med deres liv et andet sted. Hvis min virksomhed vil komme til at vakle af, at en medarbejder forlader den, så er det måske snarere MIN virksomheds eksistensberettigelse jeg bør kigge efter i sømmene.
Jeg siger ikke, at du ikke skal sikre dig mod illoyalitet. Men måske kan der være fornuft i at overveje hvordan kontrakten skrues sammen, så det bliver mere attraktivt at blive hos dig, end at forsøge sig med selvstændighedsdrømme.
Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Smukt...Det var noget brugtbart. Tak for det ;-)

RF

Med Venlig Hilsen
Rene Frederiksen
Managing Director SafeKey ApS

Certificeret Hypnoterapeut
NGH / IACT / HMI

Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :
 
"Du kan altid sikre din viden med en kunde- og konkurrenceklausul, men vær opmærksom på at det koster dig en del penge hvis sælgeren selv opsiger sin stilling! Intet i denne verden er gratis ;-) Så du bør virkelig overveje det inden du skriver en kunde- og konkurrenceklausul ind i kontrakten.  Tænk meget på om dit driftsbudget kan bære at skulle betale for en klausul på en medarbejder som ikke længere arbejder for dig. Husk også at du heller ikke kan sikre dig mod at han selv starter op i samme branche hvsi det er dig som opsiger ham!! "
 
- Det er rigtigt en konkurrenceklausul kan sikre viden i virksomheden, men det er noget bøvlet lort. Mange fagforeninger vurderer den ikke for noget. Bl.a. fordi den ofte er på 50% af lønnen, og det kan man hverken leve eller dø af i mange tilfælde. Noget andet er tovtrækkeriet i konkurrenceklausul. Der vil altid være en masse indviklet kommunikation, som ofte går gennem advokater.
 
Der er mange der ikke vil skrive under på en klausul, fordi de kommer til at stå stille og går ned i løn.
Jeg har for 2 måneder siden sagt Nej-tak til et job, fordi der var en kunde-ogkonkurrence klausul på 18 måneder. Det er ikke mig....
 
 
"Men omvendt skal du ikke betale for klausulen hvis du opsiger ham"
- det kan man sagtens komme udfor. Det kommer helt an på afskedigelsesgrundlaget
 
 
Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Min holdning til medarbejder kontrakter er :

At det ikke kan betale sig at tænke i konkurrence / kundeklausuler.  Det er alligevel meget vanskeligt at gennemføre sanktioner. Det handler i den sidste ende om at behandle hinanden godt, og hvis det går galt, så skilles på en ordentlig måde.
 
En anden måde er opbygningen af din organisation. Hos os sidder der et par sælgere, men efter at kunden har sagt ja tak, så overgår servicen til en anden medarbejde i virksomheden. Det betyder at kunden ikke "kun" handler med den enkelte medarbejder men med hele virksomheden. Det gør det vanskeligere at flytte kunden, hvis der kommer en enkelt "bad" medarbejde ind i systemet.
Tilmeldt 14. Nov 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/15/2006 8:22:57 PM Forfatter: The game
''Men omvendt skal du ikke betale for klausulen hvis du opsiger ham''
- det kan man sagtens komme udfor. Det kommer helt an på afskedigelsesgrundlaget

Kære The Game
 
Det er jeg ikke enig med dig i. En konkurrenceklausul bortfalder hvis virksomheden opsiger medarbejderen. Sådan er retspraksis. Basta!!! Jeg har medarbejdet som personalechef de sidste 7 år, så det er jeg rimelig sikker på!
 
Følgende er fundet på nettet:
 
"Bortfald af en konkurrenceklausul
Hvis en ansat afskediges og ikke selv har givet rimelig anledning til afskedigelsen, bortfalder en indgået konkurrenceklausul i følge Aftalelovens § 38, stk. 2. Denne regel gælder, uanset om klausulen er indgået før eller efter den 15. juni 1999.

Afskediges du på grund af omstruktureringer, du ikke umiddelbart har indflydelse på, bortfalder klausulen. Ligeledes bortfalder klausulen, hvis du afskediges eller bortvises uberettiget.

En konkurrenceklausul bortfalder også, hvis du tvinges til at ophæve ansættelsesforholdet på grund af virksomhedens grove misligholdelse af ansættelsesforholdet. Manglende udbetaling af løn eller uvarslet lønnedgang er eksempler på grov misligholdelse. "
 
Konklusionen er her at en virksomhed ikke kan opsige en medarbejder OG samtidig forbyde ham at gå til konkurrenten. Det er enten eller. Stavnsbåndet er ophævet for alle ;-)
 
mvh
Søren
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/16/2006 9:46:41 AM Forfatter: Søren Jensen
Dato: 1/15/2006 8:22:57 PM Forfatter: The game
'Men omvendt skal du ikke betale for klausulen hvis du opsiger ham'
- det kan man sagtens komme udfor. Det kommer helt an på afskedigelsesgrundlaget

Kære The Game
Det er jeg ikke enig med dig i. En konkurrenceklausul bortfalder hvis virksomheden opsiger medarbejderen. Sådan er retspraksis. Basta!!! Jeg har medarbejdet som personalechef de sidste 7 år, så det er jeg rimelig sikker på!
Følgende er fundet på nettet:
'Bortfald af en konkurrenceklausul Hvis en ansat afskediges og ikke selv har givet rimelig anledning til afskedigelsen, bortfalder en indgået konkurrenceklausul i følge Aftalelovens § 38, stk. 2. Denne regel gælder, uanset om klausulen er indgået før eller efter den 15. juni 1999. Afskediges du på grund af omstruktureringer, du ikke umiddelbart har indflydelse på, bortfalder klausulen. Ligeledes bortfalder klausulen, hvis du afskediges eller bortvises uberettiget. En konkurrenceklausul bortfalder også, hvis du tvinges til at ophæve ansættelsesforholdet på grund af virksomhedens grove misligholdelse af ansættelsesforholdet. Manglende udbetaling af løn eller uvarslet lønnedgang er eksempler på grov misligholdelse. '
Konklusionen er her at en virksomhed ikke kan opsige en medarbejder OG samtidig forbyde ham at gå til konkurrenten. Det er enten eller. Stavnsbåndet er ophævet for alle ;-)
mvh
Søren

 
- Jeg er ikke itvivl om at du kender kunde-og konkurrenceklausuler, udfra det du skriver. Det du skriver virker også logisk for mig.
 
Jeg har bare oplevet det modsatte, og jeg var overbevist om at den virksomhed som fremlagde klausulen for mig, var informeret korrekt juridisk. Det er deres advokat der har udarbejdet  klausulen, så jeg undrer mig lidt. Men, selvfølgelig kan han tage fejl.
 
Hvordan forholder man sig hvis afskedigelsen af berretiget? Lad os sige, at man ikke lever op til jobbet.
 
og hvordan tolker du:" ...og ikke selv har givet rimelig anledning til afskedigelsen" ?
 
Jeg blev informeret om at afskedigelsesgrundlaget er afgørende for om klausulen træder ind.
 
Jeg er nysgriig, fordi jeg har hører forskellige holdninger og tolkninger af det.
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)