Jeg tror at det er svært ikke at overveje, hvordan man beskytter sine ting, når man ansætter medarbejdere. Især hvis det er den første. Og det kan da være fristende at sammensætte en kompliceret kontrakt der gør det mere attraktivt for manden at hænge sig end at sige op.
Men afhængigt af hvad din
virksomhed sælger, så er det jo så langtfra altid nok bare at kende alle kunderne og produkterne, for at kunne springe ud som selvstændig og plagiere din virksomhed. Din virksomhed har måske nogle immaterielle rettigheder som ikke bare sådan lige kan stjæles. Det er måske også værd at huske på, at det jo langtfra er alle der, selvom de er gode sælgere, overhovedet har viljen og lysten til at springe ud i et usikkert liv som selvstændig.
Jeg er selv af den mening, at det for mig er vigtigere at mine medarbejdere har det godt i min virksomhed, fremfor at jeg har sikret mig retten til at skære halsen over på dem, hvis de en dag vil videre med deres liv et andet sted. Hvis min virksomhed vil komme til at vakle af, at en medarbejder forlader den, så er det måske snarere MIN virksomheds eksistensberettigelse jeg bør kigge efter i sømmene.
Jeg siger ikke, at du ikke skal sikre dig mod illoyalitet. Men måske kan der være fornuft i at overveje hvordan kontrakten skrues sammen, så det bliver mere attraktivt at blive hos dig, end at forsøge sig med selvstændighedsdrømme.