Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Studerende med studiejob vil gerne starte firma

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 17. May 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den situation, at jeg kommer til at opbruge mit fribeløb på ca. 9.000 kr., blot med lønnen fra mit studiejob.

Jeg har planer om at arbejde ved siden af studiet og studiejobbet, derfor er jeg kommet i tvivl, om hvordan jeg skal håndtere den ekstra indkomst. Jeg har allerede oprettet mit eget firma, men er nu kommet i tvivl, om det er den mest fornuftige måde at håndtere pengene på ...

Lad os nu sige jeg får udbetalt 50.000 kr. fra min kunde.. Så har jeg fundet frem til to muligheder:

1) Jeg bliver ansat som lønmodtager eller honorarmodtager og betaler dermed B-skat (ca 40%). Hvor jeg så vil ende med 30.000 kr på min personlige konto. Jeg har dog mulighed for, at udskyde denne udbetaling indtil jeg er færdig med studiet.

2) Ellers så sender jeg dem en faktura på 50.000 kr. hvorfra der skal betales 25% moms, så jeg ender med 37.500 kr. på firma kontoen. Når jeg så vil have dem udbetalt på min personlige konto, så skal der betales B-skat, altså vil jeg ende med ca. 22.500 kr. på min personlige konto.

Kan det virkelig passe, at hvis jeg benytter mit eget firma, så vil jeg ende med under halvdelen på min personlige konto?

Hvad er jeres råd?

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis kunden betaler til dit firma, betaler de vel 50K + moms. De slipper vel ikke billigere bare fordi de betaler et firma istedet for løn, eller hva'?

Mvh Carsten

Fra København Ø
Tilmeldt 17. May 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar, Carsten.

Aha, jeg troede at momsen skulle trækkes fra de 50.000 kr. som jeg fik indbetalt. Kan godt se nu, at det jo faktisk ikke er mig det går udover, men slut-kunden.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunden kan jo modregne momsen, eller få den refunderet, så momsen betales jo sådan set ikke i en B2B handel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

cani89:
Kan det virkelig passe, at hvis jeg benytter mit eget firma, så vil jeg ende med under halvdelen på min personlige konto?
Som du har set af andre svar ender det ret ens MEN du kan IKKE bare bestemme at starte virksomhed for at omdanne løn til virksomhedsindtægt- det er ikke tilladt af skat

Læs denn om SELVSTÆNDIG ELLER VIRKSOMHED og se de to underlinks - det har intet at gøre med hvad i laver kontrakt om - men om hvorvidt det du laver er lønmodtager eller ikke

Samlet er systemet bygget, så den skat du kommer af med af de penge du har i hånden- hvis ikke du ryger i topskat - er helt ens uanset om du er lønmodtager, honorarmodtager eller selvstændig - så enkelt er det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. Apr 12
Indlæg ialt: 73
Fra  Garry.dk | Modetøj online Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

www.trades.dk - Køb og salg af varepartier

Tilmeldt 7. Nov 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Som tidligere omtalt skal du sørge for at beløbet på din faktura er 50.000 + moms. Virksomheden du kontraherer med vil kunne modregne købsmomsen med den salgsmoms de formodentlig har. På den måde taber du ikke. Mht. faktura er dette en god vejledning: http://www.tax.dk/lv/moms/N_2_3.htm 

Til spørgsmålet vil mit svar være følgende:

Opret et ApS (eller IVS, hvis du kan vente) og lad dette selskab fakturere din kunde. Det vil ikke påvirke din personlige indkomst, m.m. du udbetaler penge til dig selv. Det kræver dog lidt kapital, men du er så også sikret, hvis du skulle komme ud i en situation, hvor noget går galt og du pludselig ikke kan betale dine omkostninger.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)