Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfri porto: Men jeg sælger som "gratis" forsendelse

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København V
Tilmeldt 4. Mar 13
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har læst mig frem til, at porto er fritaget for moms. Jeg påtænker, at jeg vil sælge min varer med gratis fragt. Nu er der jo intet i verden, som er gratis, hvorfor porto jo er indregnet i min pris. Men sælger jeg f.eks. en vare for 500 kr, hvoraf de 70 kr udgør porto. Så vil det jo være hele beløbet på 500 kr, som der bliver regnet moms af. Dvs. porto bliver der rent faktisk tillagt moms, og det er vel egentlig forkert. Eller hvad?

Ved min måde at sælge/sende min vare på, så bliver jeg vel nødt til at betale moms af den fulde indtægt, da varens pris er inklusiv moms. Hvordan vil I stille en faktura op? Skal portoen bogføres på en speciel måde?

Mine kunder er forresten private.

Mvh.

Mikkel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg ville bruge udlægsordningen som betyder, at du har specielle konti til porto udgift og porto indtægt - og er det samme beløb er der ikke moms du skal afregne men overstiger porto indtægten, så skal du betale moms af indtægten. Det betyder, at du er nødt til at vise forsendelse åbent på fakturaen så du har en reel pris for varen og en pris for forsendelsen, som godt må være den samme altid - f.eks 30 kr

Så får du 100 pakker a 30 kroner i indtægt uden moms = 3000 kr og måske har du købet porto for 2800 kr til pakkerne - så er momsen 25% af de 200 kr. Sælger du inkl. og bare med en pris - så skal du lægge moms på hele din faktura helt enkelt, og dit porto indkøb kan du ikke trække moms fra på da der ikke er moms på frimærker

Du kan læse mere om UDLÆGSORDNINGEN HER

VH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København V
Tilmeldt 4. Mar 13
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John!

Tak for dit indlæg, og undskyld at jeg først skriver herinde nu!

Skal det forstås således:

Jeg har brug for en konti til BÅDE porto udgift og indtægt! Dvs. sælger jeg 100 pakker á 30 kr per pakke i porto, så skal jeg købe porto fra én kuvert, og så ellers overføre 3000 fra min konto til porto-indtægts-kontoen?

Men nu hvor jeg sælger mine varer med GRATIS fragt/porto, så kan jeg IKKE viderefakturere uden moms.

Er ovenstående korrekt forstået? :) Dvs. jeg kan ikke spare noget, da hele min faktura er med momspålagt. 

Har jeg f.eks en vare, som koster 150 kr inkl. moms og porto (til en værdi af 30 kr), så gør følgende sig gældende:

Vare med gratis fragt og ex moms: 120 kr (moms udgør 30 kr)

Vare uden gratis fragt og ex moms:  96 kr + 30 kr (moms udgør 24 kr)

Ved ovenstående eksempel kunne jeg tjene 6 kr mere, hvis jeg IKKE benyttede mig af gratis fragt men bruge udlægsordningen?

Jeg er med på, at intet er gratis og kunden betaler skjult for fragten, men det er nu rart at forstå reglerne alligevel.

Mvh.

Mikkel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må genlæse linket eller google udlægsordningen, men som du beskriver det er det jo i alle fald ikke gratis fragt - det er bare inklusive fragt men du lægger jo et beløb på varens pris som er fragt

Hvis du så har en konto for fragt på salget (og du er nødt til at dele prisen) og en konto for køb af porto uden moms, så skal du bogføre moms af den fortjeneste du har haft på fragten som princip, men det fremgår ret klart af linket og af dets underlinks

Du er nødt til at kunne skille det beløb du lægger på i fragt eller dit faste gebyr per pakke fra selv omsætningen for at kunnne bruge ordningen så vidt jeg ved

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København V
Tilmeldt 4. Mar 13
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak skal have! Jeg vil nærlæse link og underlinks :)

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 551
Fra  HD Trading Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du skal ikke blande appelsiner og baner sammen.

Dit varesalg er momspligtigt og skal behandles som sådan, det at du vælger at levere gratis skal du se som en anden sag og vedrører ikke varesalget. Er prisen kr. 150 incl. moms er momsen kr. 20 - det er i princippet ligegyldigt om leveringen er gratis eller ikke.

Portoen er en udgift og din virksomhed og skal bogføres således hos dig, hvis kenden betaler noget eller helen portoen kommer der en indtægt som reducerer porto udgiften.

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Fra København V
Tilmeldt 4. Mar 13
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan kommer du frem til at moms er 20 kr? Det forstår jeg ikke.

Tilmeldt 23. May 13
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du skal lægge moms til en salgspris, svare det til 25 procent. Skal du trække moms fra en vares salgspris, svarer det til 20 procent.

Ex:
100kr + moms = 25 procent af 100 + 100 = 1,25 * 100 = 125 kr.

Og hvis du skal trække momsen fra:
momsen udgør 25 = 1/5 af 125 = 20 procent.   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

nok bare en hovedregnefejl - der skulle givet stå 30 kr - men ellers er det jo korrekt - hvis du bare har en pris for varen som hedder 150 kr inkl. moms ja så er der moms på alle 150 kr og du kan ikke bruge udligningsordningen - men betaler så ikke porto for din moms. Havde du ex solgt til 120 kr - + 30 kr forsendelse, og bogført forsendelsen som vist i links og bogført portoindkøb som vist i links - så skulle du kun ha moms på den del af forsendelsen der evt oversteg dit indkøb af porto = kun porto på fortjeneste på forsendelse. Det er bare at google udlægspordningen så er der endnu flere bedre anvisninger

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København V
Tilmeldt 4. Mar 13
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det forstår jeg godt, men de 20 kr stemmer ikke overens med de tal han selv bruger.

Hvis han genbruger tallene, så giver det vel følgende:

Pris: 150 kr inkl moms

Porto: 30 kr.

Beløb ex porto: 120 kr.

Moms: 24 kr.

Men jeg har muligvis misforstået noget.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)