Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Det er svært at få BANK!

Side 6 ud af 7 (64 indlæg)
Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Lauridsen:
Så vidt jeg ved, så er arbitrage mulighed for profit uden omkostninger/risiko. Så enten har jeg misforstået begrebet, eller også misforstår jeg dig.

Eller også er der nogle nuancer.

Lad os sige en bank funder en investering med et afkast på 5% til en rente på 4%.

Renten på lånet er variabelt, så der købes et eller andet deriviat, som sikrer en fast rente. Det er i princippet en forsikring man køber. Denne forsikring koster måske en halv procent.

Så det er jo en helt sikker investering, på overfladen.

Den systemiske risiko ligger så bare I at ingen har overblik over verdens marked for deriviater, et marked der er GIGANTISK. Et eksempel er da Lehmanns gik ned. De havde jo solgt en masse forsikringer, som de ikke kunne honorere da kurserne faldt.

Det er et godt eksempel på hele den systemiske risiko der ligger i mange af disse forsikringer, fordi der dybest set ikke er 100 % styr på om udstederne kan honorere sine forpligtelser i det øjeblik der sker større udsving.

Så den investering hvor der lovligt var afdækket risici, og som så ud som en sikker investering, er det også i langt de fleste tilfælde, men hver gang en sådan investering laves, skaber man en lidt større systemisk risiko, fordi det hele i sidste ende afhænger af udstederen af forsikringen.

Så der er rigtigt mange nuancer, og deriviatmarkedet er på ingen måde på vej til at blive afviklet.

Jeg har det personligt sådan, at ønsker man en fast rente på et lån man skal investere for, så skal man finde en långiver som vil låne på de vilkår. Jeg er ikke tilhænger af man får skabt hele den boble af deriviater, som går ud på at købe investeringer og låne penge på vilkår man ikke ønsker, for derefter at forsikre sig imod forskellige risici.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel Lauridsen:
Derudover er jeg grundlæggende enig i, at hverken staten eller bankerne skal løbe store risiko på vegne af iværksættere. Det ville være et kønt samfund, hvis det var tilfældet :

Ja det er helt enkelt sort snak eller starup klynk at kalde det unfair at en bank ikke vil stille 25.000 -. uden sikkerhed for banken - til sikkerhed for nets . og helt sort at mene, at fordi nogen har 2.000 at starte for, så skal nets stille sikkerhed for alle de kortbetalinger disse kan få. De 25.000 kan absolut tabes og det må virksomheden der vil ha nets og den sikkerhed, selv betale eller stille sikkerhed for, det kan umuligt være mig og mine venners virksomheder der skal betale for det - og det er hvad der sker, hvis der ikke stilles krav om sikkerhed fra de nye med 2000 kr i start kapital

¨Jeg ville ha fundet det meget unfair - hvis de uden sikkerhed havde fået bank sikkerhed for 25.000 kr og jeg så skulle  betalt. Gudskelov stiller bankerne vel i dag større krav på en række områder

Jeg er ikke kold over for den kreditklemme mange kan være i helt generelt, sådan er det i en nedgangstid med for lavt forbrug og øgede krav til bankers konsolidering. Det er nok to økonomiske filosofier - skal bankerne løbe større risiko - og vil alle betale hver gang det går galt, men til gengæld derved skabe vækst, eller skal vi kræve konsolidering, givet vist på bekostning af en vis vækst.

Da vi netop har hørt mange små banker få balade af finanstilsynet, for at have for store risici på små kunder og for få hensættelser, så tror jeg det er urealistisk at kræve større risikotagen, og frem for klynk over problemer for små der vil starte for 2000 kr, skal de rådes til at skabe deres virksomhed uden at stille krav til ekstern finansierring uden egen sikkerhedsstillelse, men finde løsninger der passer, til at ville starte for 2.000 kr

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni (og andre) hvis banken afviser iværksættere, så er der snart en ny mulighed, nemlig aktie-crowdfunding:

http://www.amino.dk/forums/t/198450.aspx

Kunne det være et alternativ til bankerne? Kom med gode råd og indspark i tråden, projektet sparkes snart i gang.

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt. Alle nye tiltag kysses velkommen Big Smile

Jeg har skrevet i din anden tråd.

Husk der findes også www.idepitch.dk hvor man får intelligente penge fremfor passiv kapital.

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 26. Oct 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

 

tak for svar og interesse i min sag.. jeg har lavet en aftale med Nykredit Bank dog har jeg ikke fået kontoen endnu.

men de siger det var ok.

 

jeg vil meget gerne have lov at vende tilbage til dig hvis ikke det lykkes..

 

mange hilsner Jens

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Rasmussen:

jeg har lavet en aftale med Nykredit Bank dog har jeg ikke fået kontoen endnu.

men de siger det var ok. jeg vil meget gerne have lov at vende tilbage til dig hvis ikke det lykkes..

Super  - god vind fremover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Copenhagen
Tilmeldt 2. Jun 13
Indlæg ialt: 18
Fra  Freelancer Ako Skrevet kl. 04:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det simple svar (som 2 bankrådgivere gav til min kollega, fra 2 store banker, og jeg citerer fra den enes mail:

(Søgte om at få oprettet erhvervskonto, ingen kredit, stor egenkapital, ingen risiko for banken)

Vi ønsker kun at indgå samarbejde, såfremt du er interesseret i at samle alle dine bankforretninger i *****. Dette er for at få dækket omkostningerne til min tid på et samarbejde – det er helt enkelt ikke rentabelt for os, at indgå i et delkundeengagement af denne størrelse.

Hvis du fortsat er interesseret i et samarbejde, skal vi således have indsigt i din privatøkonomi.

Det betyder hermed, at hvis de ikke synes om din privatøkonomi (dvs. de kan ikke tjene på dig), så får du et BLANKT NEJ. De er ligeglade med hvor kapitalstærk din virksomhed er.

De vil simpelthen tjene penge på dig privat - og derfor er jeg slet ikke enig med Ronni og de andre som skriver at det er grundet risikoen på erhvervskontoen, og at man bare kan garantere osv osv.

Banker er umulige i dag, og det har du jo oplevet selv, desværre.

Jeg håber at du lykkes med Nykredit, men vil ikke blive overrasket hvis de bakker ud i sidste sekund.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skriver du ikke livingliving om det var et ApS eller en personlig virksomhed. Uanset hvad, så findes en erhvervskonto uden risiko ikke. Du vil kunne tilmelde en momsbetaling og så trækkes momsen fra den og erhvervskonti låses ikke mod noget sådanne og der er flere andre risici - MEN - det er helt korrekt, og beskrevet flere gang, også her i tråden, at bankerne dels - kræver selvskyldner kaution uanset det er personlig virksomhed eller ApS (og det har de gjort i masser af år) dels kræver indsigt i privat økonomien som I høj grad,  kan spille ind - ligesom du også har helt ret I, at mange banker, (og nu ikke alle - du vil kunne finde masser herinde som har erhvervskonti i anden bank end deres private) kræver at få alle bankkonti - også de private med ind over, fordi de ikke tjener en rød øre på erhvervskonti som bare står i plus.

Ja - de vil også tjene på dig privat - men det er jo ikke svært at forstå, at de da også gerne vil tjene på dig via en erhvervskonto. De siger ikke nej til at tjene penge hvis der er penge i en erhvervskonto

Omvendt har jeg måske lidt vanskeligt ved at forstå, hvis man gerne vil ha en erhvervskonto, at man ikke i alle fald som en af løsningerne, går til sin egen bank, så man får det samlet. Nogen vil sige, det er frygt for, at banken kan tage penge fra erhvervskontoen til at dække overtræk på privaten for personlige virksomheder, men så har man jo også et problem, som det vel er rimeligt nok, at banken ikke får lyst til at deltage i.

Hertil kommer at en personlig konkurs - stor kendt gæld - notering i Ribers - vil gøre det umuligt ofte- men det er vel heller ikke overraskende.

I alle fald - enig - det er et krav for en ny kunde - næsten uanset egenkapital, at der stilles personlig kaution i forbindelse med en erhvervskonto - eller for et ApS både personlig kaution og/eller sikkerhed i aktiver - og det kan ikke lade sige gøre med fornuft, uden at banken får kendskab til den underliggende privatøkonomi. Der kan sagtens være uretfærdige afslag, men ofte er man også nødt til at kigge ind af, for der er MASSER-  også herinde blandt de helt nye iværksættere sågar - som ingen problemer oplever på området

Så er der kun som Ronnie plejer at skrive, at gå uden om banken - spare op - så man kan løbe ting i gang uden banken - men da netop banklån jo er en nødvendig gearing for rigtigt mange for at kunne speedy udviklingen op, så er kreditklemmen et problem - som staten kunne løse ved at løsne solvenskravene (problemet gælder også kreditforeninger) - hvilket en del økonomer jo har anbefalet, men hvor regeringen - i mine øjne fornuftigt nok, fastholder at kreditsektoren skal være langt mere solvent end det vi oplevede tidligere. Det kan den ikke blive, uden at være mere restriktiv med kreditgivning - ofte dyrere i gebyrer, og nedskæringer som giver filiallukninger på stribe.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Copenhagen
Tilmeldt 2. Jun 13
Indlæg ialt: 18
Fra  Freelancer Ako Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie

I det eksempel jeg kom med, der handler det om et Aps, egenkapital på 150.000 kr. og ingen behov for kredit.

Jeg kender flere der har fået afslag grundet at banker ikke kunne lide deres privatøkonomi, eller rettere sagt, de følte ikke at de kunne tjene på dem. Jeg synes at svaret fra den ene bankrådgiver siger sig selv. Et andet standard svar man få er: ''så skal vi se om det er noget vi ønsker at have i vores bank'' ... Altså, hvem er ''bankrådgiveren'' til at bedømme ens forretningsplan ??? Yes, bankrådgiveren skal bedømme risiko for banken osv, men når man kommer med en sund virksomhed, har kapital og ønsker ikke kassekredit - så er det bare for DÅRLIGT af bankerne i dag at man kan nægte en iværksætter erhvervskonto, fordi man ikke kan tjene på ham/hende privat.

Hvad nu hvis vi her i Danmark har en 25 årig Bil Gates type, han har lad os sige 200.000 kr. som han vil skyde i et ApS, men han bliver nægtet erhvervskonto, fordi han har været uheldig med boligkøb og skylder 300.000 kr væk, som banken ikke synes om.

Banker nægter i dette eksempel, har selv set det. Og det uden anden grund. NU til mit eget eksempel:

(bemærk, jeg har kapital, er ved at oprette et ApS, har friværdi i Boligen, plus likvide midler på privat kontoen)

Jeg sidder nu også i den situation hvor jeg er ved at undersøge hvor jeg ønsker at placere min erhvervskonto. Der kan være mange grunde til at man ikke ønsker sit erhverv i sin nuværende bank, blandt andet har nogle banker meget få erhvervsrådgivere og stiller ikke altid en erhvervsrådgiver til rådighed.

Så hvis du har et par eksempler på banker som ikke kræver at man også flytter det private over til dem, så må du meget gerne skrive.

Indtil videre har jeg været i kontakt med: Jyske, Danske Bank, Nordea og Sydbank. De siger simpelthen det samme. De vil meget gerne samarbejde med mig, men kun og kun hvis jeg flytter ALT det private. Men, så kommer problemet. Jeg har intet problem med at flytte, men i min nuværende bank har jeg en boligkredit (god rente), som de ovenstående banker selvfølgelig kan overtage, men de byder en rente som ligger næsten 300 procent over den nuværende. Og jeg kan ikke flytte til dem uden også at flytte min boligkredit !! Så simpelt er det.

Jeg er nu således tvunget til at oprette en erhvervskonto i en bank som jeg ved ikke er optimal nok når det handler erhverv.

Da et selskab er en selvstændig juridisk enhed, kan jeg IKKE forstå at banker ikke vil samarbejde med det pågældende selskab uden også at ''tvinge'' ejeren/ejerne'' over til dem.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 2. Jun 13
Indlæg ialt: 18
Fra  Freelancer Ako Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå ja, en ting til...

De kræver at SAMTLIGE anpartshavere skifter bank i det pågældende selskab. Dvs, hvis du nu investerer i mit selskab og få en anpart - så skal du også skifte bank + de 5 andre.

Jeg fatter det simpelthen ikke. Det har jeg fået oplyst af Danske og Jyske. I mit eksempel gør det ikke noget, da jeg er eneejer, men hvad hvis jeg ikke var.

Side 6 ud af 7 (64 indlæg)