Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af ApS og umyndig

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Birkerød
Tilmeldt 13. Sep 09
Indlæg ialt: 64
Fra  Preadly ApS Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg står i den situation, at jeg er igang med at starte et firma med en partner. Jeg er selv 17 år(og bliver 18 til februar), mens min partner er over 18 år. Han stifter et ApS for os, nu er spørgsmålet bare, hvilke muligheder har vi for mig i ledelse af firmaet?

Min rolle vil være det overordnede ansvar, og holde styr på de samarbejdspartnere vi har i firmaet mht. udvikling og design. Mens vil min partner fungere som en rådgiver og skyde nogle penge i projektet.

Jeg har læst om personer under 18 år, der har søgt en tiladelse til at stifte en virksomhed. Men de beretter også allesammen om lange krige på nærmest flere år, og det vil af gode grunde være lidt unødvendigt i den her situation.

Jeg har så også hørt om, at jeg kan sidde som bestyrrelsesformand, og fra min 18 års fødselsdag træde ind i ledelsen, der laves noget papirarbejde.

Så igen; Hvad er vores muligheder? Hvor kan vi søge information? Og hvad er smartest i vores situation?

Dbh Oluf NIelsen.
Stolt Co-Founder af Preadly.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Oluf Nielsen:
eg er selv 17 år(og bliver 18 til februar), mens min partner er over 18 år. Han stifter et ApS for os, nu er spørgsmålet bare, hvilke muligheder har vi for mig i ledelse af firmaet?

For det første kan det jo være ret vigtigt at I får det ordnet sådan at du er medejer at det ApS hvis du skal lave arbejdet og tanken ER at I skal ha det fælles. Du mener sagtens du kan eje en del af anparterne selv om du er 17 år - du kan bare ikke stifte selskab, men må gerne eje anparter og aktier. Det forudsætter bare du har f.eks. 40.000 kr at skyde ind til at købe halvdelen af anparterne (eller mindre for en mindre del)

Du må også gerne være MED i ledelsen i form af at være ansat til - eller i anparts aftale - aftalt til - at stå for samarbejdsdpartnere inden for udvikling design

Jeg synes derimod ikke de er grund til at rode for meget med bestyrelsesformand eller officielle direktør titler på dette punkt, da det højst giver ansvar og ikke nødvendigvis i forhold til en korrekt anpartshaveaftale giver mere klarhed.

Jeg tror derfor det er afgørende, at I sammen taler med en jurist om hvorledes du bliver medejer, og at denne også hjælper med en aftale mellem jer to - helst som ejere begge - eller omkring hvordan du bliver ejer senere, som bare vil ha skattekonsekvenser for begge (han sælger dig anparter og får fortjeneste eller tab til skat hvis det sker længe efter stiftelsen)

Den aftale skal samtidigt regulerer jeres samarbejde, hvem har ansvar for hvad, hvem må i det daglige bruge hvilke penge op til kr xxx og over kr xxx på hvad, hvem må ansætte, hvor meget forventes hver at arbejde, general forsamling, hvem bestemmer hvis I en dag er 50/50 og hvordan

Alt dette koster lidt at få sat på sporet, men det skal gøres medens i er venner og glæde jeg til at komme igang, og kan ikke gøres hvis først i hænger i bremsen på et senere tidspunkt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Oluf
Hvorfor venter i ikke til Februar hvor du så er blevet myndig. (Der er jo ikke mange måneder til og man kan bruge tiden imens til at gennemarbejde og forberede).
Til den tid vil det også være muligt at oprette et IVS (iværksætter selskab).
Det er billigere at komme i gang med.
Som iværksættervirksomhed går meget kapital jo til udvikling af forretningen.
Så kan i altså ændre IVS til ApS på et senere tidspunkt uden større kapital.

De Bedste Hilsner
Ronni 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Larsen:
om iværksættervirksomhed går meget kapital jo til udvikling af forretningen.
Så kan i altså ændre IVS til ApS på et senere tidspunkt uden større kapital.

det kan sagtens være godt råd, men jeg tror nu det var igang med stiftelsen - og en under 18 kan sagtens eje anpater

I alle fald, netop når der kræves penge til udvikling af forretningen kommer de 80.000 kr jo ofte super nyttigt ind - OG - vær opmærksom på et par ting mere med IVS, nemlig:

At datoen ikke kendes, Den KAN blive 1/1.2014 men den kan også sagtens bliver senere. Ejerregister blev vedtaget 2010 og skulle sættes igang ved bekendtgørelse når systemerne var klar, som med IVS og det er ikke igang. Jeg tror dog på tidligt 2014, men intet er sikkert

OG

Når man evt siden vil gå fra IVS til ApS hvis den lyst opstår, så er der krav om revisor godkendelse af kapitalen hvilket betyder omkostninger til revision af det foranliggende regnskab i dette IVS hvis ikke noget ændres inden bekendtgørelsen. En lidt bøvlet del af loven der jo også giver en omkostning - det kan ikke ske "automatisk" når IVS selv har bogført kapital og bundne reserver på - til den tid 50.000 kr

Hvis ambitionen er at komme igang nu (du skrev trådstarter at du ikke ville vente på ansøgning for umyndige) OG der jo ER penge til et ApS, så ville jeg ikke gå og vente noget der ligner et helt år med at få skub på sagen

Jeg er IKKE klar over hvordan det bliver med evt kapital nedsættelse til 50.000 når kravet til ApS sættes ned, og hvad det kan ha for skattemæssige konsekvenser, men igen - de 80.000 kr kommer meget ofte nyttigt til, når der skal udvikles og købes lager osv.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. May 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige et spørgsmål ang ApS

Når man har indskudt de 80.000 kr. kan man så bruge dem på varelager osv

eller hvordan skal de forstås, koster det 80.000 kr. og så ser man aldrig pengene igen ???

Beklager min uvidenhed 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

For det første ser man dem igen hvis man lukker uden tab eller sælger sine anparter videre, forhåbentlig med overskud. Det er ikke meget anderledes end at købe en aktie i Novo - blot satser man her beløbe på sig selv og sin egen evne til at drive virksomhed

For det andet JA man må bruge dem på f..eks vare lager - det er noget af det bedste at bruge dem på. Man bytter jo så bare en værdi i form af 80.000 kr i banken ud med en værdi af 80.000 på et varelager - og har hele kapitalen på plads stadigt. Det man ikke må er at smide dem efter sig selv som løn og derved udhule kapitalen så den hurtigt er på minus - uden at tage forholdsregler - og det man SLET ikke må, er tage dem som lån -  men bruge dem til aktiver der skal indgå i driften, det må man i højeste grad, og forhåbentlig, når året er gået, så ha man i øvrigt et overskud, og så har man f.eks. varelager for 80.000 + overskud efter skat på 20.000 kr og kapital på 100.000 hvilket betyder at anparterne nu kort beskrevet er 100.000 kr værd i stedet for de 80.000 man investerede i sig selv

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)