Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan jeg kræve for regneark? (salg til kunder)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jun 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg har lavet et excel-regneark til en virksomhed (kammerat). Brugervenligt, okay design og opbygget med bl.a. VBA, userforms, formler. Det virker som det skal.

Jeg ved nogle andre virksomheder SKAL bruge lignende regneark/udregninger. Så enten skal de selv udvikle det/købe en til at udvikle det/eller købe dette færdiglavede ark fra mig.

Jeg har vel brugt ca. 24 timer på at lave det. Jeg er ikke programmør til dagligt og er derfor eller super god til VBA, så det har taget lidt tid. En mere prof kan nok lave arket på den halve tid.

Hvad kan jeg tillade mig at tage for det pr. stk? (altså når jeg sælger til de andre virksomheder - kammeraten får det gratis)

Fra Vejle
Tilmeldt 2. Jul 10
Indlæg ialt: 351
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Det kommer jo meget an på hvad du mener det skaber af værdi for din kunde?

Altså kan kunden spare 100.00 kr årligt, jamen å er det meget værd.

Er der ikke noget betydeligt at spare/tjene på det, jamen så er det formentlig 0 kr værd.

Så du skal prissætte det ud fra hvad du ener det skaber af værdi for kunden - spørg evt din kammerat.

Håber det var et brugbart svar. :)

// Daniel Poulsen

 

Tilmeldt 2. Jun 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Som sagt så SKAL de have fat i et lignende regneark, som kan lave disse udregninger. Det er små virksomheder (3-20 ansatte), så de har næppe ekspertisen til at lave arket selv. Så de skal formentlig ud og købe sig til det (få nogle til at lave arket).

Så jeg spørger nok til, hvad en programmør typisk skal have for at udarbejde sådan et regneark - hvis vi tager udgangspunkt i at det tager 12 timer at lave? Nu er det ikke rocket science, men hr. og fru danmark kan ikke lave det. Det skal være en der har erfaring med at programmere i vba og opbygge regneark.

Hvad tager sådan en i timen som minimum?

Hvis det er 250/timen = 3.000 i alt

Vil 2.000 så være en pris ide? Virksomheden aner nok ikke hvad det koster at lave, men det skal helst være sådan de slår til med det samme og ikke gider undersøge en evt. pris andet steds.

Jeg har aldrig solgt sådan noget før, så derfor er jeg lidt famlende.

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal være heldig hvis du finder en VBA programmør der kun tager 250 kr/t tror jeg vil regne med min 500 kr/t.

Den endelige pris kommer meget an på en række overvejelser. Her er hvad jeg ville holde i mente hvis jeg var dig.

1) Hvad vil det koste dine kunder at anskaffe et lignende regneark et andet sted.

2) Hvilken værdig skaber det for kunden.

3) Er det en standartvare eller vil hver virksomhed have deres eget præg på det.

4) Hvor stort er markedet

Din pris må som tommelfingeregl ikke være højere end det det ville koste at få et et andet sted. Der er dog et par undtagelser hvis dit ark indeholder viden de andre ikke har. Hvis det gør skal dette prises ind. Samtidig må prisen aldrig blive højere end givet i 2.

Hvis det er en ren standartvare er prisen som hovedregl lavere da det er lettere og sælge og der lettere er konkuranter der ser ideen i at bygge et selv og begynde at sælge den.

Hvis markedet er lille er prisen blevet højere. Hvis der kun er dig og en anden vil prisen sagtens være mere end halvdelen. Hvis det er stort vil det som regl være mindre da risikoen for at der er andre der ser den samme mulighed for dig hurtigt kan komme på banen.

Der kan selvfølgelig være andre ting der skal tages med men det her må være minimum.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Tilmeldt 29. May 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Golfdirekte.dk Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ville nok ikke helt regne det ud på den måde. Jvf. Dit regnestykke, hvad skulle et program som feks. Office pakken så koste? er sikker på det har taget mange mandeår at udvikle!

Prøv istedet at se om du kan finde lign. programmer til salg, vil umiddelbart tro de ligger mere i omegnen af nogle hundrede, men jeg ved selvfølgelig ikke hvor specielt dit er?

Mvh
Thomas
Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen tvivl om at office tager rigtig mange mandeår. Det er bare også et gigantisk marked når milioner af virksomhedder køber programmet. Grunden til office ikke er dyrer kan findes i 3 hovedårsager.

1 Det skaber ikke ligeså meget værdi for 1 virksomheden som det har kostet at udvikle. Dette er ret tydeligt da omsætningen i de fleste danske virksomhedder er mindre end udvikligsbudeget på Office. Det betyder at prisen skal være lav i forhold til udviklingsomkostningerne.

2 Der er andre konkurenter som eks. open office eller google documents der er gratis. Det betyder at prisen skal være lav i forhold til udviklingsomkostningerne.

3 Der er rigtig mange til at dele omkostningerne da markedet er enormt antallet af officelicenser der sælges er mange millioner. Det betyder at der er en god forretning i at sælge det selv ved lave priser. Det betyder at prisen skal være lav i forhold til udviklingsomkostningerne.

Jeg syndes tit man kan se at priser på software ender med at koste det samme som cirka 1 - 2 programmørtimer hvis det er på et markede med massere af konkurance . Dette regner jeg skyldes at det er lidt nok til folk ikke gider overveje et alternativ da tid jo som bekendt er penge. Office ligger ikke langt fra denne pris. Privatversionen ligger mig bekendt omkring $ 9.99 pr måned. eller cirka $ 120 pr år  eller ikke langt fra 1 times proggramering. Når man tager de ting jeg har skrevet så syndes jeg ikke det lyder forkert.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad ville din kammerat give for det?

I bund og grund handler det om, hvad dine fremtidige kunder vil betale for det. Om du så har brugt 12, 24 eller 240 timers arbejde på det, er fuldstændig ligemeget.

Det handler som de andre er inde på om at skabe værdi for kunden. Ring rundt til nogle potentielle kunder og hør, hvad de mener en fair pris er. Begynder der at danne sig et billede - jamen så er det jo nemt.

Held og lykke :)

Mvh.
Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 29. May 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Golfdirekte.dk Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :
@Asger

Mit svar var ment til GoldenSky - mest for at gøre ham opmærksom på, at udviklingstiden måske ikke er helt så vigtig for hans salgspris (havde dog ikke tid til at gå alt for meget i detaljer). Jeg er i øvrigt helt enig i dine betragtninger.

Mvh
Thomas
Tilmeldt 2. Jun 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar allesammen - det er meget brugbart og givet mig noget at tænke over / se det fra en anden vinkel. Næste punkt at tage fat i kammeraten og høre ham, men altid godt lige at få det tænkt lidt igennem selv først.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)