Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan min kone eje en enkeltmandsvirksomhed, og lade mig styre virksomheden, mens hun har et fuldtidsjob. ?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 8. Feb 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Kan min kone oprette en enkeltmandsvirksomhed og ikke være involveret i driften, men lade mig som mand køre virksomheden. ?

Kan jeg være i virksomheden uden løn, hvis jeg ikke modtager nogen for for offentlige ydelser. ?

Håber at der er svar at hent her. På forhånd tak.

Mvh,

Michael

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ja ingen problemer.

Men som du skriver, bliver du arbejdsløs kan det give problemer, og i bliver nød til at lukke virksomheden. Det bedste ville være at du holder dig helt ude.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mike,

Det lyder som en lidt sælsom løsning. Hvad skulle hensigten være med det?

Der findes regler for området om medhjælpende ægtefælle, som du kan læse mere om på SKAT, men ellers skulle jeg ikke mene, at der er noget problem i at du arbejder gratis for din kone. Din kone bliver jo beskattet af overskuddet under alle omstændigheder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

mike3a:
Kan min kone oprette en enkeltmandsvirksomhed og ikke være involveret i driften, men lade mig som mand køre virksomheden. ?

ja

mike3a:
Kan jeg være i virksomheden uden løn, hvis jeg ikke modtager nogen for for offentlige ydelser. ?

Det vil jeg mene er nej - da det jo ville gi mulighed for skattetænkning mellem jer, så du skal lønnes normalt

Også i forhold til a-kasse ville det gi store problemer at du ikke var registreret for det arbejde som medhjælpende ægtefælle - kunne bedømmes som social snyd, så - nej du skal tage løn og være registreret helt normalt og ved arbejdsløshed hos EN af jer, må I regne med at hele virksomheden skal lukkes

Lad din kone lønne dig normalt og registrer dig som medhjælpende - eller stay away

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtig men de er heller ikke arbejdsløse, man regnes som selstændig når ens ægtefælle er selvstændig. Den eneste måde man kan få dagpenge er at man på tro og love ikke hjælper sin ægtefælle , og nu blev der jo spurt om det var muligt.Smile

Man kan lave skattetænkning mellem ægtefæller, hvis ikke de betaler topskat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:
Det er rigtig men de er heller ikke arbejdsløse, man regnes som selstændig når ens ægtefælle er selvstændig. Den eneste måde man kan få dagpenge er at man på tro og love ikke hjælper sin ægtefælle , og nu blev der jo spurt om det var muligt.Smile

Jeg mener ikke a kasserne bruger tro og love erklæring i forhold til medhjælpende ægtefælle, men vil gerne høre hvis der er eksempler

det er ikke muligt uden at lave socialsvindel at lave alt arbejde for ens kones virksomhed og så pludseligt gå på dagpenge og lade som om man ikke har været i arbejde hos kone.

Det er muligt at skrive falske erklæringer og hævde man aldrig har hjulpet i konens virksomhed, men det er meget langt ude hvis man rent faktisk er den der driver den

kah:
Man kan lave skattetænkning mellem ægtefæller, hvis ikke de betaler topskat.

ja men det bliver ligesom lidt mere meningsløst da det jo så ikke sparer noget - men det ændrer ikke ved princippet at hvis det er manden der driver hele virksomheden så skal han ha løn og kan ikke lade konen føre alt på sin selvangivelse - Hvis manden har andet arbejde og det har han for ellers er dagpenge snakken sort - så skal der vel ikke meget overskud til i konens forretning før manden sparer topskat ved at lade konen tage hele overskuddet uanset han arbejder.

Ja alt er muligt men ikke alt muligt er lovligt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Feb 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske skulle jeg begrunde mit spørgsmål. Jeg har for ca. 15 år siden lukket en detailforretning hvor jeg gik ud med noget gæld til en enkelt leverandør som ikke ville være med til nogen som helst løsning (akkordordning, rentesænkning etc.). Jeg har siden hørt fra et inkassofirma et par gange over de 15 år (sidste gang for ca. 3 år siden). Der er lavet ægtepagt og arveafkald, således at de ikke har haft mulighed for at "komme efter mig siden". Dette er begrundelsen for at spørge som ovenstående.

Men tak for svarene og har I bedre forslag til opstarten høre jeg dem gerne. :) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

mike3a:

Kan min kone oprette en enkeltmandsvirksomhed og ikke være involveret i driften, men lade mig som mand køre virksomheden. ?

Kan jeg være i virksomheden uden løn, hvis jeg ikke modtager nogen for for offentlige ydelser. ?

Teknisk er der intet til hindrer for at du arbejder gratis i dine kones virksomhed. Du skal dog være opmærksom på at hvis det kun er dig som arbejder i virksomheden bliver du fanget af kildeskattelovens § 25 A, hvorefter indkomsten medregnes hos den ægtefælle, som reelt driver virksomheder - i dit tilfælde dig.

Nok har din hustru de juridiske ansvar men skattemæssigt får du hele indkomsten i dit eksempel.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror - heller ikke efter Henriks svar (som jo bare forstærker) at den virker overfor kreditorer - kun ved at rent ud snyde og lade som om du intet har med det at gøre og så alligevel lave arbejdet og lade indtægten gå til konen for at undgå at retmæssige kreditorer kan få deres penge (uanset du synes det er rent uheld) så både i forhold til dem - i forhold til skat og i forhold til evt dagpenge er det ikke løsningen.

 Er det så slemt at skulle tage indtægten og så se at få afviklet noget gæld rent faktisk og komme videre frem for at forsøge at gemme det under konens skørter. Jeg tror jeg ville tage indtægten i alle fald som angivet af Henrik, og betale noget gæld af med den del de kan ha krav på i forhold til det mindste beløb I skal ha tilbage

opstår siden dagpenge problemet, så lukker i bare selskabet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Feb 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til Jer begge for svar. Jeg betaler gerne gæld tilbage, men når gælden bliver mere end tredoblet over en kort årrække fordi man vil pålægge rentes rente med 2% pr.måned. og der ikke er nogen form for dialog omkring dette, så blev løsningen sådan efter råd fra vores advokat.

I det tilfælde hvor min kone skulle have brug for dagpenge, så kan konen lukke selskabet ned og der kan findes en anden vej til videre drift af den gode idé. I skal i alle fald have tak for hjælpen.  

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)