Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Cyklus for optimeringer. Hvor tit giver det mening at lave forbedringer?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har lige launchet en lille webshop, og selvfølgelig har vi lavet lidt fodfejl i begyndelsen, som jeg er igang med at rette op på. (F.eks. havde alle produkterne "shop" som title tag)

Mit spørgsmål går på hvad der er en god cyklus for SEO justeringer? Fra jeg lægger en ændring på sitet og indtil det bliver samlet op af google går der jo lidt tid, hvilket så også betyder at der går noget tid inden det kan måles om det har virket.

Den gode deMib har fo nylig skrevet om benchmarking: http://www.demib.dk/seo-benchmark/ så jeg forestiller mig en cyklus a'la

1. Benchmark på interessant nøgleord
2. Optimer på sitet
3. Vent i x dage?

Når man så har ventet, så starter man forfra, med at benchmarke og så om ændringerne har medført bedre placeringer.

Det store spørgsmål er hvor lang tid man skal vente mellem hver ændring/benchmarking for at få et realistisk billede af ændringens betydning? 

Fra Roskilde
Tilmeldt 18. Apr 08
Indlæg ialt: 251
Fra  Skjoldby & Co ApS Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

X afhænger af flere ting. Bl.a. hvor populært dit site er. Har du en høj autoritet i Google skal der ikke så mange ting til før du ranker hurtigt. Når du har lavet en ændring, så skal Google først re-indeksere ændringen.

Har du optimeret på et nyt søgeord, altså et som ikke har været på siden før, kan du bruge Googles site-søgning for at se om det er blevet indekseret. I Google skriver du site:dit-domæne.dk efterfulgt af søgeordet.

F.eks.:

site:amino.dk iværksætteri

Er det en optimering af et eksisterende søgeord, som Google allerede tidligere har indekseret, så kan du i stedet tjekke Googles cache for den URL du har tilrettet. Gå ud i Google og i søgefeltet skriver du cache: efterfulgt af den URL du har optimeret på.

F.eks.

cache:http://www.amino.dk/forums/t/199019.aspx

Herefter får du vist den dato hvor Google har cachet siden. Bemærk dog at cachen ikke er det samme som indekset - så brug det blot som indikator.

Sørg for at du følger udviklingen af dine placeringer. Brug f.eks. et værktøj som Rank Tracker til den slags. Der findes også Excel ark der ude, som kan hjælpe dig med at overvåge.

Og endelig log hvad det er du foretager af ændringer, så kan få en idé til hvad der har virket.

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input.

Jeg har Rank Tracker, så jeg netop kan tracke historik på placeringer på de forskellige nøgleord. Jeg må væbne mig med tålmodighed og se hvor lang tid der går før mine nye titles dukker op for alle de sider der allerede er indekseret.

Siderne er faktisk også flyttet, og har fået 301 redirects, så jeg ville jo næsten mene at de nye url'er burde blive crawlet af google. Det kan selvfølgelig også være de er, men blot venter på at de gamler url'er bliver crawlet igen.

Kan det evt. give et skub hvis man indsender et sitemap i webmastertools, eller vil det stadig tage lang tid før den få crawlet de nye url'er?

Fra Roskilde
Tilmeldt 18. Apr 08
Indlæg ialt: 251
Fra  Skjoldby & Co ApS Skrevet kl. 01:17
Hvor mange stjerner giver du? :

I Google Webmaster Tools kan du sige til Google at du har flyttet domæne. Det kæver at begge domæner er oprettet i Webmaster Tools. På det gamle domæne går ind under Konfiguration > Adresseændring. Her kan du så vælge hvilket website det er flyttet til.

Og ja - tilmeld dit sitemap. Jeg ved godt nogen siger at det er bedre at Google selv finder det, men med et domæneskifte giver det rigtig god mening at fortælle Google at der er sket ændringer. Og tjek lige en ekstra gang at de 301'ere virker som de skal. Har desværre set tilfælde hvor man var lidt for godtroende.

Du kan bruge dette værktøj til at se om de gamle URL'er laver 301 http://www.mbn.dk/q/. Bare indtast URL og klik Send Request.

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige for at opklare, så er der ikke kommet ny domæne, men url'erne har bare skiftet struktur.

Fra: /shop/foo/bar/c-12/p-13
Til: /shop/foo-c12/bar-p13

Men derfor kan det godt være jeg alligevel skal lave et sitemap og indsende for at se om det kan trigger noget. 

Fra Roskilde
Tilmeldt 18. Apr 08
Indlæg ialt: 251
Fra  Skjoldby & Co ApS Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

OK. Sitemap er stadig relevant i denne sammenhæng.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)