Vi har lige launchet en lille webshop, og selvfølgelig har vi lavet lidt fodfejl i begyndelsen, som jeg er igang med at rette op på. (F.eks. havde alle produkterne "shop" som title tag) Mit spørgsmål går på hvad der er en god cyklus for SEO justeringer? Fra jeg lægger en ændring på sitet og indtil det bliver samlet op af google går der jo lidt tid, hvilket så også betyder at der går noget tid inden det kan måles om det har virket. Den gode deMib har fo nylig skrevet om benchmarking: http://www.demib.dk/seo-benchmark/ så jeg forestiller mig en cyklus a'la 1. Benchmark på interessant nøgleord Når man så har ventet, så starter man forfra, med at benchmarke og så om ændringerne har medført bedre placeringer. Det store spørgsmål er hvor lang tid man skal vente mellem hver ændring/benchmarking for at få et realistisk billede af ændringens betydning? |
X afhænger af flere ting. Bl.a. hvor populært dit site er. Har du en høj autoritet i Google skal der ikke så mange ting til før du ranker hurtigt. Når du har lavet en ændring, så skal Google først re-indeksere ændringen.
Har du optimeret på et nyt søgeord, altså et som ikke har været på siden før, kan du bruge Googles site-søgning for at se om det er blevet indekseret. I Google skriver du site:dit-domæne.dk efterfulgt af søgeordet.
F.eks.:
site:amino.dk iværksætteri
Er det en optimering af et eksisterende søgeord, som Google allerede tidligere har indekseret, så kan du i stedet tjekke Googles cache for den URL du har tilrettet. Gå ud i Google og i søgefeltet skriver du cache: efterfulgt af den URL du har optimeret på.
F.eks.
cache:http://www.amino.dk/forums/t/199019.aspx
Herefter får du vist den dato hvor Google har cachet siden. Bemærk dog at cachen ikke er det samme som indekset - så brug det blot som indikator.
Sørg for at du følger udviklingen af dine placeringer. Brug f.eks. et værktøj som Rank Tracker til den slags. Der findes også Excel ark der ude, som kan hjælpe dig med at overvåge.
Og endelig log hvad det er du foretager af ændringer, så kan få en idé til hvad der har virket.