Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Drift + Holding selskabs konstruktion - nogen der selv har haft oprettet det?

Side 1 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Muse Captain Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos,

Jeg har kastet mig ud i at udarbejde dokumenterne til stiftelse af holding selskab med tilhørende datter/drifts selskab, uden advokat, og sidder derfor med et par spørgsmål som jeg håber nogle af Jer andre Amino'er er eksperter i. 

1. Angående selskabets indskudskapital, er planen at oprette dem begge samtidigt for at nøjes med 1x indskudskapital, så der skal selvfølgelig ikke stå at jeg har indbetalt 80.000 i begge. 

A. I vedtægterne for driftsselskabet har jeg derfor skrevet:

SELSKABETS KAPITAL

§ 2.

Selskabets indskudskapital er kr. 80.000,00, der er fordelt i anparter á kr. 100 eller multipla heraf.

Selskabskapitalen er fuldt indbetalt.

B. og i stiftelsesdokumentet for driftsselskabet:

Stiftelsen af selskabet sker ved indskud af kontant kr. 80.000 til kurs 100, svarende til indbetaling af kr. 80.000.

Men jeg er i tvivl om hvordan man bør formulere de tilsvarende afsnit for holdingselskabet. Er der nogle af Jer med en tilsvarende drift+holding konstruktion som kan dele den konkrete formulering de har skrevet i de tilsvarende afsnit for holdingselskabet - for hhv.:

A. Vedtægterne

B. Stiftelsesdokumentet

2. Rent praktisk på webreg, hvordan sikrer jeg mig så at jeg kan oprette begge selskaber i samme omgang (således at jeg kun skal bruge 1 X indskudskapital)? Skal/kan jeg lave dem i samme session, eller opretter jeg blot først Holding og så drift - og lader kapitalen blive indskudt på driftsselskabet?

3. Datoer - man ikke kender

I stiftelsesdokumenterne for holdingselskabet og driftsselskabet står der:

Stiftelsen skal have retsmæssig virkning fra [dato1] og regnskabsmæssig virkning fra den [dato2]

Hvilke datoer kan jeg skrive der? Fordi datoen afhænger jo af hvornår erhvervs og selskabsstyrelsen færdiggører registreringen af selskaberne. Kan jeg bare skrive dags dato for hhv. holding og driftsselskabets [dato1], og sætte [dato2] til 01.01.2013 (d.v.s. sætte den bagud til årets start)?

Håber der er nogen der har været igennem hele møllen, og synes ovenstående spørgsmål er barnemad :) og som kan rådgive.

P.S. Jeg har haft søgt Amino omkring disse og kunne ikke finde svarene på dem (men fik til gengæld besvaret mine 20 andre spørgsmål på den måde).

God fredag!

Med venlig hilsen

Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har du overvejet hvem der skal bekraeftige at selskabskapitalen er tilstede paa tidspunktet for stiftelsen? Det kan du ikke selv goere. Her skal din bank via webreg bekraftige at beloebet er indbetalt. Nogen banker tager helt op til 1900 kr. for dette.  Det er cirka hvad en advokat tager for helep papirarbejdet.

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Muse Captain Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Ja, har snakket med min bank og de gør det faktisk uden beregning - men du har ret. Danske Bank ville have 1.800 kr. for at sætte underskriften.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Har du overvejet hvem der skal bekraeftige at selskabskapitalen er tilstede paa tidspunktet for stiftelsen? Det kan du ikke selv goere. Her skal din bank via webreg bekraftige at beloebet er indbetalt. Nogen banker tager helt op til 1900 kr. for dette.  Det er cirka hvad en advokat tager for helep papirarbejdet.

EnigYes

Ydermere er der flere banker, som fra centralt hold har fået direkte besked på at afstå fra at medvirke til selskabsstiftelser.

Det bevirker, at der kun kan bruges advokater eller godkendte revisorer til bekræftelse af selskabets indskudskapital.

Det koster normalt ca. kr. 4-5.000 + gebyrer til Erhvervsstyrelsen for en holding-datterstiftelse,

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Du kan ikke stifte begge selskaber samtidig!

Fremgangsmåden er at stifte holdingselskabet først.

Når holdingselskabet er stiftet, så kan holdingselskabet efterfølgende stifte datterselskabet.

Jeg vil dog stadig anbefale dig at konsultere rådgivere i forbindelse med stiftelsen.

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Muse Captain Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny. Da det for mig har drejet sig om en relativ simpel tilrettelse af standardskabeloner der ligger frit tilgængelige på nettet (til stiftelse, direktørkontrakt, ejerbog og vedtægter), og da jeg er den eneste ansatte, har det ikke været særligt kompliceret at udarbejde alle tingene (med undtagelse af spørgsmålene). MEN, hvis det havde været et partnerskab så havde det været mere kompliceret og så havde jeg hyret en advokat. Så ville der lige være nogle ting at brænde nallerne på...

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Baden NIelsen:

Hej Tonny. Da det for mig har drejet sig om en relativ simpel tilrettelse af standardskabeloner der ligger frit tilgængelige på nettet (til stiftelse, direktørkontrakt, ejerbog og vedtægter), og da jeg er den eneste ansatte, har det ikke været særligt kompliceret at udarbejde alle tingene (med undtagelse af spørgsmålene). MEN, hvis det havde været et partnerskab så havde det været mere kompliceret og så havde jeg hyret en advokat. Så ville der lige være nogle ting at brænde nallerne på...

Det er jeg slet ikke i tvivl om, men der er dog oftest (læs: altid) forhold, som du som stifter måske ikke lige havde overvejet. Jeg er bare ikke sikker på, at det er det rette tidspunkt at spare kr. 2.000 for en selskabsstiftelse eller kr. 4.000 for en holding-datter stiftelse.

Derfor er det følgelig også kun en anbefalingSmile

Held og lykke med projektet

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Muse Captain Skrevet kl. 01:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny,

Tak for svar. Du har ret i at der helt sikkert er forhold som jeg ikke har overvejet - men jeg tager chancen i denne omgang. Så vil jeg sparke mig selv bagi senere, hvis det skulle give bagslag :) Alternativt kan jeg få en advokat til at gå igennem det på et senere tidspunkt.

I fht. spørgsmål 1, ligger du (eller andre) så tilfældigvis inde med stiftelsesdokument og vedtægter for den omtalte konstruktion? Det kunne være interessant at se et eksempel på de omtalte passager og se hvilken der skal stå hvor.

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Muse Captain Skrevet kl. 01:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Tonny,

Du nævnte at man stifter holding først, men er det så korrekt at indskudskapitalen så skal kvitteres for i holdingselskabet konto og skal ligge der? Fordi fik egentligt udfra at indskudskapitalen skulle stå på driftselskabets konti...

Eller man overfører måske først indskudskapitalen til holdingselskabet, får banken til at kvittere for den, hvorefter man så overfører samme kapital til driftsselskabet, som banken så kvitterer for igen eller hvordan? Er lidt uklar på proceduren for hvordan kapitalen rent praktisk genbruges.

Tilmeldt 30. Apr 13
Indlæg ialt: 28
Fra  GSM Alarm Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg gjorde det for nogle år siden, med hjælp fra advokat. Tag eventuelt fat i Lars Kuhnel fra Kuhnel Kringelbach (de bor i Aalborg), det er min erfaring at de er super gode og ikke tager en bondegård for det - er du iværksætter er jeg sikker på at de er til at handle med. Med alle de spørgsmål du har omkring det ville jeg nok snakke med dem. 

GSM alarmer til private og erhverv. Kig forbi vores webshop og find inspiration og gode tilbud

Side 1 ud af 4 (40 indlæg)