Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vores koncept er kopieret! Hvad gør vi?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 12
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej i bruger på Amino!


Jeg har et spørgsmål, som jeg håber der er nogle der kan være behjælpelige med. Jeg har, sammen med en partner, startet et nyt koncept op her i Danmark, og vi har været i gang i over 1 år (med planlægning, markedsunderøgelse osv.). Allerede nu har vi langt over 2.000 likes på facebook. Desuden har vi fået fantastisk stor, og ikke mindst, god respons på vores koncept. Vi har dagligt besøgende inde på vores site (som dog bare er et splashscreen, hvor der står at vi er under udvikling, samt mulighed for at skrive sig på listen og få en mail når vi går i luften). Vi har således også oprettet et firma cvr nummer.

Inde på vores facebook side, har vi ligeledes skrevet om vores koncept, så folk ved hvad de går ind til, før vi går online. Vi har så desværre, opdaget at der er nogle som har kopieret vores koncept (der er ikke så meget at rafle om, den er stensikker). Som vi ser det, så har de taget vores tekster og blot om formuleret dem.

De folk der har kopieret og om formuleret vores koncept, har ingen virksomhed registeret. Vi stod og skulle lancere sitet d. 1 juni, men der skete dog noget uventet, så vi var nød til at tage sitet ned igen, på dette tidspunkt har disse folk (altså dem der har kopieret os), købt og registeret deres domæne, yderligere har de for nogle dage inden 1 juni, oprettet deres facebook side - nogle dage senere kommer "deres" tekst så på deres facebook side.

Natten mellem 1. og 2. juni, har de så været inde og skrive på vores væg, og opfordret vores bruger til at komme over til deres side for, som de selv skrev: "Det er et meget bedre koncept...", selvom at det er nøjagtigt, det samme! Min partner har snakket med manden bag, og han mener ikke at gør noget forkert og mener ikke at det skader os - han fortæller også at han har være udviklere/grafiker hos en relativ stor virksomhed, men virksomheden har jeg snakket med, og de kender intet til manden.

Jeg vil så gerne have nogle fif/råd: Hvad skal min partner og jeg stille op med sådan en situation som denne? Jeg synes den er rigtig kedelig og er brand ærgelig over at der er nogle der har kopieret vores koncept - nu skal det ikke lyde sådan at man slet ikke må lave et ligende koncept - det er der så mange der efterhånden gør - men ligefrem at kopiere et, så tydeligt, eksempel som her, synes jeg virker for lavt og det overskrider min grænse.

Men hvad gør vi der er smartest? Skal vi blot køre videre, som intet er hændt eller skal vi tage den videre til en advokat? Er der nogen der herinde kan hjælpe på det punkt også?

Jeg håber mit indlæg gav mening ellers må I gerne skrive!


Håber meget på Jeres hjælp! Jeg har valgt ikke at nævne nogle navne - ønskes der lidt mere specifikke navne, så smæk mig en privat besked, på forhånd tak!

/Torben 

Tilmeldt 23. Feb 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tør øjne og kom i gang med det samme med jeres koncept - Hvis I er dygtige nok, så skal I jo nok klare lidt konkurrence - og hvis jeres koncept er bæredygtigt, så vil I jo få konkurrence før eller siden.......;-)

Tilmeldt 23. May 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan jo ikke beskytte et webbaseret koncept så tvivler på, at i vil få noget ud af sagen - og som Champ skriver, hvis jeres koncept er bæredygtig vil i alligevel blive kopieret før eller siden. 

Lad vær' med at brug mere krudt på ham og hold fokus istedet! Medmindre han selvfølgelig begynder, at direkte kopiere fra jer.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

mcfattydk:
skal vi tage den videre til en advokat?

Tage hvad videre? - I har en idé, nogen har fået den samme idé. - I brugte et år på at udvikle jeres, de brugte 1 måned.

De har købt et domæne der var ledigt... Hvordan kan du så mene det er jeres?

Ud fra det der står i indlægget, der kan være noget vi ikke får at vide, så mener jeg bare i skal igang, hvis jeres idé er god. - Lad være med at pilde penge på en advokat. I har ingen rettigheder der er blevet krænket.

Tilmeldt 14. Jun 12
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej champ! Pointtaken! Du har selvfølgelig ret, men vi kan selvfølgelig ikke lade være med at blive en lille smule påvirket af det - men vi føler selv at vores koncept og idé 100% bæredygtigt og vi brager der ud af med 110 km. i timen! :-)

Og LisaC! Mange tak for var, vi holder løbende øje med ham og se om der er noget direkte kopiering af vores tekster / koncept. Hvor meget skal der til, før man bør tage næste skridt?

Tilmeldt 27. Feb 13
Indlæg ialt: 158
Fra  Rentebasen Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det lyder da som en irriterende situation, men det er jo ret svært i vore dage  at undgå at folk næsten kopierer ens koncept eller tekster mm. Men til gengæld kan det være meget svært at afgøre om der er tale om kopiering eller blot inspiration. Den eneste måde at finde ud af det på er måske at gå rettens vej, men det kan være både dyrt og besværligt, og måske i kunne bruge jeres ressourcer bedre på at udkonkurrere jere kopikonkurrent.

Jeg ønsker jer alt mulig held og lykke med forretningen!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)