Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Erhvervsøkonomi Eksamen !!!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jun 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg står og skal til eksamen i erhvervsøkonomi imorgen (torsag)

det hele har indtil videre budt på rene 10'ere og 12'ere og er der noget jeg hvert fald også skal have 12 i er det EØ som i øvrigt også er min sidste eksamen.

jeg er stødt på et mindre problem undervejs i opgaven hvor jeg skal redegøre for hvilke former for omkostninger de forskellige lønformer er, altså tidløn og resultatløn. umiddelbar ville jeg jo bare sige at det er variable omkostninger. men man må kunne gå mere i dybden med det spørgsmål.

HJÆÆÆÆÆLP :)

På forhånd tak.

Vh Stephan 

Fra Nyborg
Tilmeldt 29. Apr 09
Indlæg ialt: 11
Fra  Fyns Fleksible Bogholder Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Som jeg læser din spørgsmål kunne det godt være at de tænker på fastløn vs. provision/resultatløn.

 

En fastansat skal have løn om han/hun sælger noget hvor imod en på provision kun skal have løn når der er salg.

 

Derfor kunne man godt sige at den ene ikke er en variable omkostning da hans/hendes løn ikke variere med omsætningen.

 

Tro du ikke det er sådan noget de tænker på ?

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 14. Nov 11
Indlæg ialt: 18
Fra  Bonusbogen KA2KA I/S Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Her er lidt inspiration til Pay for performance

- giver gode incitamenter ved at bruge den information der er nemt kan observeres (du har solgt 100 bøger og skal derfor have xx kr. pr. solgt bog)

- Man binder arbejderens belønning til den formel der udregner hans løn (præstationsmodel). Det kan både være positive og negativt. Feks. hvis en produktionsarbejder kun bliver betalt for antal stk han laver, så kan han måske lave 1000 styk om dagen, mens kvaliteten bliver dårlig.

- Jo højere incitament (løn) jo høre bliver arbejderens anstrengelser

- udfordringen her: at finde den rigtige løsning (det er ikke hvor meget man betaler arbejderne men hvordan man betaler)

- ulempe for lønmodtager: hvis præstationsmodellen indeholder elementer som arbejderen ikke har indflydelse på. F.eks. kan en CEO have med i hans præstationsmodel at han får betaling hvis aktierne stiger (Han har faktisk en stor indflydelse på aktiekursen). Omvendt, hvis produktionsarbejderen fik betaling alt efter om aktiekursen var høj eller lav, ville han miste motivationen/incitamentet til at arbejde hårdt, fordi han ikke rigtig har indflydelse på arkiekursen i det store billede. 

- ulemper for metoden: det er svært at sikre alle variabler som man ønsker at arbejderen skal have med i præstationsmodellen. - man skal sikre at fremme de præstationer som men gerne vil have arbejderen varetager - 

Tilmeldt 19. Jun 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, og tak for din tid :)

Jeg har redegjort for de forskellige lønformer, det var en "opgave" i sig selv.

men efterfølgende i opgaven står der: redegør for hvilke former for omkostninger de forskellige lønformer er.

det er jo allesamme personale omkostninger og variable omkostninger, men tror ikke helt det er det svar der søges og kunne godt tænke mig at komme med en dybere konklusion... :/ 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)