Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 13
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!

Jo, jeg ved godt, at der er skrevet op og ned om dette emne! Men jeg har søgt og søgt, men ikke fundet de svar, jeg leder efter.

Jeg har i tankerne at starte en enkeltmandsvirksomhed. Det er naturligvis svært for mig at sige, hvad mit overskud bliver.

1) Lad os antage at jeg forventer 300.000 kr. i overskud. Det indberetter jeg til SKAT. Jeg skal vel så betale b-skat i 10 rater. Hvor kommer mit personfradrag ind i billedet?

2) SKAL man betale sin SKAT i 10 rater, eller kan man nøjes med at betale sidst på året, når man ca. ved hvad ens overskud bliver? Og hvis man kan betale én gang om året, skal man så blot indberette at man forventer at få 0 kr. i overskud? (Og er det helt efter bogen, hvis man forventer, lad os sige, 300.000 kr. i overskud?

3) Hvis man har udgifter i virksomhedøjemed INDEN man har oprettet sin virksomhed, kan man så trække dem fra? Og i så fald, hvor lang er fristen?

På forhånd mange tak!

- Morten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

zorenzen:
1) Lad os antage at jeg forventer 300.000 kr. i overskud. Det indberetter jeg til SKAT. Jeg skal vel så betale b-skat i 10 rater. Hvor kommer mit personfradrag ind i billedet?

Først reduceres det, så du betaler mere i skat af evt anden indtægt og så når det når 0 kommer resten som Bskatte opkrævninger

zorenzen:
2) SKAL man betale sin SKAT i 10 rater, eller kan man nøjes med at betale sidst på året, når man ca. ved hvad ens overskud bliver? Og hvis man kan betale én gang om året, skal man så blot indberette at man forventer at få 0 kr. i overskud? (Og er det helt efter bogen, hvis man forventer, lad os sige, 300.000 kr. i overskud?

Normalt vil skat forskudsregistrere på basis af tidl år og dermed over 10 rater men du kan rette forskud så tit du vil fra jan til og med Oktober for at nå sidste rate af B skat som er November¨- så du kan regulere ved at starte lavt og så skrue op

zorenzen:
3) Hvis man har udgifter i virksomhedøjemed INDEN man har oprettet sin virksomhed, kan man så trække dem fra? Og i så fald, hvor lang er fristen?

Det er ikke i loven at man må, men praksis viser i alle fald at der normalt accepteres 3-max 6 mdr godkendes så længe det er oplagt til firma og du ikke har faktureret noget tidl. uden moms - for så kan du ikke trække noget moms fra i forhold til inden du startede

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jan 13
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

zorenzen:
1) Lad os antage at jeg forventer 300.000 kr. i overskud. Det indberetter jeg til SKAT. Jeg skal vel så betale b-skat i 10 rater. Hvor kommer mit personfradrag ind i billedet?

Først reduceres det, så du betaler mere i skat af evt anden indtægt og så når det når 0 kommer resten som Bskatte opkrævninger

Den bliver du nok nødt til at skære ud i pap for mig....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har anden indtægt så benytter den dit personfradrag som nedsætter den skat du skal betale. For at du skal få betalt skat af din virksomheds indtægt, så nedsætter skat dit personfradrag og derved kommer du til at betale mere i skat af din anden indtægt. 

Hvis du ikke har anden intægt, så sker hele opkrævningen via b-skatte opkrævninger og der tages naturligvis stadigt fuldt hensyn til dit personfradrag. Du kan bare gå ind og forskudsregistrere det du mener at tjene i virksomheden - og tryk vis konsekvens, så ser du præcis hvad der sker og du behøver ikke godkende, men kan bruge forskudsregistreringen som regnemaskine til du har forstået og så godkende når du har sat den indtægt du venter ind¨. Du kan også rette flere gange under året når du kender din indtægt bedre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jan 13
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Med andre ord, sker det helt af sig selv... Perfekt!

Mange tak :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

jep når du forskudsregistrerer sker alt andet helt af sig selv - og da det jo ikke er lige så nemt at ramma et overskud præcis på kroner som at forskudsregistrere alm løn, så kan man dels ændre helt frem til oktober (efter sidste b-skat i november når det ikke at få effekt mener jeg men frem til slut okt) OG ved årsopgørelsen bliver det så i alle fald præcist når man selvangiver

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)