For en gang skyld vil jeg dele en frustration med jer... Jeg købte et års hosting hos XX virksomhed. Virksomheden hjalp med at flytte alle emails over til dem (4,2GB), og gjorde på intet tidspunkt opmærksom på den begrænsede plads de tilbød (5GB). Jeg skulle selvfølgelig have undersøgt den begrænsede plads på forhånd, men vil alligevel mene det ville være god service når man alligevel flytter mailsne over at man gør opmærksom på den begrænsede plads, når man kan se at det næsten allerede er brugt. Men nok om det, den tager jeg på min kappe. Da jeg fandt ud af den begrænsede plads, skrev jeg til dem og spurgte om de kunne anbefale nogen hosted mail løsninger til fornuftig pris, og gerne gratis, de kunne anbefale googles ellers ingen. Jeg skrev tilbage at Googles løsning desværre vil blive for dyr da vi har mange mail kontoer, og spurgte samtidig om der måske var en mulighed for at opsige eller fortryde køber. Jeg fik svar tilbage at det er der normalt ikke, men at man i denne situation gerne vil acceptere en fortrydelse og give pengene tilbage men at dette vil ske med øjeblikkelig virkning. Jeg skrev tilbage at jeg skulle finde en ny løsning først og også vil have et par dage til at flytte dataene. I lørdags sender XX virksomhed en mail og skriver at man giver til onsdag d. 19. juni 2013 kl 15.00 og hvis det ikke er opsagt før denne dato, vil man anse det som at vi vælger at blive hos dem. I dag omkring kl 12 sender jeg dem en opsigelse via deres kontrolpanel som de har forklaret jeg skal, og skriver i note til opsigelsen af opsigelsen sker Efter aftale med XX medarbejder, ligesom jeg vedhæfter kontooplysninger til refundering af pengene, og skriver at jeg gennem forløbet har været glad for deres service og tilenhver tid vil anbefale dem til venner og bekendte.
Jeg skriver tilbage at jeg synes det er en meget uheldig behandling, at jeg ville kunne forstå hvis vi talte om de påbegyndte produktionen af et produkt og deadline derfor var vigtig, men at jeg, når nu jeg selv betaler for de overskredne dage (ligesom det hele tiden var aftalen), håbede på lidt forståelse, og at man kunne se igennem fingre med de 22 timers overskridelse. Der kommer intet svar, og jeg skriver en anmeldelse på trustpilot, hvor jeg starter indledningen med at sige at jeg vil skrive hele forløbet så en eventuel kunde selv kan vurdere om det er et sted de har lyst til at være. I overskriften skriver jeg, sådan som jeg har oplevet det, at man hos XX virksomhed er vant til at arbejde med maskiner og åbenbart forventer mennesker er maskiner. Anyways, her for en times tid siden sender jeg dem en mail, for, for god ordens skyld at gøre dem opmærksom på at når jeg nu ikke kan få pengene tilbage så forventer jeg naturligvis at de ikke rør mit webhotel, for det har jeg jo betalt for. Jeg får en mail med ordlyden "Hej Michel, Du valgte at bruge opsigelsesmetoden 'Straks'." Jeg skriver tilbage: Ja med den overbevisning at jeg kunne få pengene tilbage, såfremt jeg ikke kan få pengene tilbage vil jeg naturligvis beholde webhotellet, så pengene ikke er helt spildt. Og skynder mig samtidig ind og kigger i kontrolpanelet og kan se mit webhotel stadig er intakt, og tager hurtigt et screenbillede af dette. I mellemtiden får jeg en mail fra dem hvor de skriver "Webhotellet blev opsagt med det samme, som du bedte om ved din opsigelse, jeg har dog valgt at lave webhotellet igen. Jeg besvarer dem: "Jeg har netop modtaget mail med loginoplysninger. Jeg har logget ind på cpanel og kan se at hotellet er helt tomt. Du hæfter dig ved at der i opsigelsen stod straks. Der stod i samme email at det var efter aftale med dig og der var også konto oplysninger hvor resterende penge skulle udbetales. I mener ikke at når i afslår at give pengene tilbage, at man samtidig stadig skal have sin vare/ydelse naturligvis???? Jeg har vedhæftede screenshot der viser at hotellet ikke var tomt så sent som fra 8 minutter siden. Jeg ser dette som direkte chikane." Jeg modtager et længere svar hvor der står at hotellet blev slettet kl 14.25 efter de havde godkendt anmodningen om opsigelse, og at data i trafikområdet kun bliver opdateret hver morgen og det er derfor det så ud som det gjorde da jeg tog screenshot. De skriver ydermere "Jeg hæfter mig ved opstigelsen stod til 'straks'. Jeg hæfter mig også for at du ville få resterende penge udbetalt, såfremt du holdte dig inden for den deadline. Hvad du oplyser som grund til opsigelse, er helt op til dig. Der er ingen form for chikane, vi har opfyldt din anmodning om annullering af din service. Jeg svarede hurtigt "Hej XXX, Eksistere der ingen backup af mit webhotel nogen steder overhovedet". Svaret var: "Hej, Når et webhotel bliver opsagt, bliver backups fjernet samtidig - da vi ikke gemmer data på gamle kunder, udover log filer som er krav fra staten. Det er kundens pligt at tage backup af dataen før de opsiger deres webhotel, hvilket også bliver oplyst i vores forretningsbetingelser under 'Opsigelse og refundering' sektionen. Venlig Hilsen XXXX XXX virksomhed" Jeg svarede derefter på den lange mail med følgende: "Hvad jeg ikke kan forstå overhovedet er at i kl 14.23 - altså inden i sletter webhotellet - skriver til mig at i ikke vil give pengene tilbage. Så forstår jeg ikke hvorfor og hvordan i overhovedet kan tillade jer at gå ind og slette webhotellet medmindre jeg direkte beder om at det bliver slettet. At jeg ikke kontakter supporten forud for opsigelsen er netop at jeg ikke er opmærksom på at deadline er overskredet men først bliver dette da i skriver det til mig og jeg går ind og læser mine mails igen. At jeg ikke vælger at opsige min service ved enden af betalingsperioden er udelukkende fordi jeg var af den overbevisning at vores aftale om refundering holdte. Jeg skrev klart og tydeligt i opsigelsen af den sker efter aflale med dig ligesom jeg inkluderede oplysninger om bank til brug for refundering. Jeg kan slet ikke forstå hvorfor i så går ind og sletter hele min service, præcis 2 minutter efter i har skrevet i ikke vil give pengene tilbage, i stedet for at stille det simple spørgsmål om servicen så stadig skal annulleres, eller hvordan. Det svarer til jeg at en kunde i min webshop sender en vare tilbage mhp refundering, jeg skriver til kunden at da det er 22 timer over de 14 dages deadline så kan kunden ikke få pengene tilbage og i mellem tiden så smider jeg også varen ud, for kunden har jo afleveret den tilbage ??!??!?!?!?!?!? Det holder INGEN steder. Jeg vil gerne hører jer andre aminoer, hvad i ville sige til en sådan behandling? Når det nu betyder SÅ meget for mig at de ikke havde slettet alle mine ting, skyldes det at den nye host ved en fejl ikke havde fået flyttet mails korrekt over, så vi nu står med et tab af emails der kommer til at få stor betydning…. |
Jeg ved godt, at du måske ikke vil forvente det, men jeg er faktisk lidt splittet men hælder til at være på virksomhedens side.
Virksomheden tilbyder ikke returret. De vælger at se bort fra denne og giver dig således nogle dage og sætter (fornuftigt nok) en deadline. Hvis der er en deadline, hvornår skal man så reelt trække grænsen? Er det 20 timer efter? Er det 25 timer efter? Måske 3 dage efter? Nej - jeg mener det er helt ok, at de sætter en deadline som de forventer at du overholder.
Du vælger i dit kontrolpanel at lave en opsigelse. Du vælger også at den skal opsiges "straks". Jeg ved ikke hvor teknisk du er, men de fleste hostingvirksomheder har automatiseret deres systemer, det vil sige at det du beder om det sker automatisk og uden menneskelig indblanden. Det vil samtidig sige at evt. kommentarer ikke nødvendigvis bliver læst inden systemet gør det du har bedt om.
Er det så en god ide? Tja - for langt de fleste kunder ville omvendt blive stiktossede hvis de skulle vente på at nogen gjorde noget, hver gang de lavede en ændring i deres kontrolpanel. Og produktet ville også være meget dyrere.
Din sammenligning med webshoppen og den fysiske vare synes jeg heller ikke holder. Der er mange flere variabler med fysiske varer som f.eks. forsendelsestiden, manuel håndtering hos modtager osv. osv.
Det der splitter mig er tonen i den mail du har indsat, som du har modtaget. Budskabet er jeg helt med på men tonen kunne måske have været pænere.