Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bliver man lykkelig af penge?

Side 5 ud af 5 (46 indlæg)
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

vil lige komme med en tilføjelse til mit tidliger indlæg i denne tråd.

 
Jeg har som en del af brugerne her været i begge grupper og kan sige jeg personligt ikke bliver lykkelig af at have mange penge. Dog giver det som nævnt frihed og muligheder der ikke kan gøres med et budget på 7kilo men på et budget der kræver 25klio.
 
Ja man er glad fordi man kan betale sine udgifter uden at tænke på hvordan man får råd til dagen imorgen - det er frihed
 
Mulighederne er at købe den bil man godt kan lide frem for en brugt cykel.
 
Da jeg var vognmand gik det rigtig godt for mig og min familie - der tikkede over 50 kilo ind på kontoen til privat forbruget - når alt i firmaet var betalt samt skatten - men jeg er godt nok ikke blevet lykkeligger af den grund - lykke er noget nært og meget personligt der kommer i form af ord oplevelser og personlige tætte bånd til et andet menneske - ikke fra penge.

Venligst

René Buch

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil i det store hele tilslutte mig Tommys tanker omkring lykke.

Lykke er en tilstand - endda en ekstrem tilstand.
Der bliver tidligere sagt - ''ja penge gør mig glad'' - Ja men ligefrem lykkelig !? -
Glæde, tilfredshed osv er vel at se som delmomenter af det at være lykkelig.

Jeg kan da naturligvis glædes ved en ekstra bonus i form af penge (da jeg ikke er rig)
Omvendt har jeg kendskab til personer der i mine øjne må betegnes som velstående (rige) og
som kan blive enormt ''ulykkelige'' hvis de mister en (for mig) ubetydelig sum penge på en forkert investering. Min pointe er - at rigdom i sig selv ikke nødvendigvis er kilden til lykke. Her kan man måske så argumentere for, at det ikke var pengene denne person blev ulykkelig over at miste men det, at investeringen slog fejl. Altså - kunne man vel også sige, at mindre penge/flere penge ikke er årsagen til ulykke/lykke men derimod handlingen - årsagen dertil.  

Jeg bliver enormt ''GLAD'' ja måske endda lykkelig når jeg får ekstra skat tilbage eller vinder lidt i lotto.
Denne tilstand går typisk hurtigt over. Hvorimod forelskelse, kærlighed, nyt job, osv osv bibringer mig større lykke over længere tid.
Jeg bliver ikke nødvendigvis mere ulykkelig over min nyforelskelse fordi jeg ingen penge har - men på længere sigt ville det da naturligvis lette meget hvis økonomien var i orden.

Hvis ikke jeg aner hvad jeg skulle bruge mine penge til, har jeg svært ved at se, at de skulle kunne gøre mig lykkelige (naturligvis ved jeg hvad jeg kunne bruge penge på). Et fattigt barn der sjældent oplever at blive mæt over en dag ville muligvis kunne opleve en lykke der er større end bill gates penge pung når det en enkelt gang kunne gå mæt i seng.

både begrebet rigdom samt lykke er nok opfattet/set vidt forskelligt fra person til person alt efter opvækst/sind/personlighed osv osv og nok derfor i bund og grund et svært emne at blive enige om.

Endeligt vil jeg også tilslutte mig, at det typisk vil være lettere at være til når økonomien er i orden.
Men mavesår, stress og sygdom (deraf ulykke) forekommer i begge lejre hvadenten du har penge eller ej.

Om mine tanker omkring dette emne så bliver arkiveret under ''kommunist'' eller ''jantelov'' må jo så stå for egen regning ;) *G*

Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :
[QUOTE]Dato: 1/18/2006 12:02:08 AM Forfatter: nsm70
Jeg kan da naturligvis glædes ved en ekstra bonus i form af penge (da jeg ikke er rig) Omvendt har jeg kendskab til personer der i mine øjne må betegnes som velstående (rige) og som kan blive enormt ''ulykkelige'' hvis de mister en (for mig) ubetydelig sum penge på en forkert investering. Min pointe er - at rigdom i sig selv ikke nødvendigvis er kilden til lykke. Her kan man måske så argumentere for, at det ikke var pengene denne person blev ulykkelig over at miste men det, at investeringen slog fejl.
 
- Argumenterer for hvad? og overfor hvem? Det er ikke et emne der kan argumenteres for og imod, men derimod en holdning, der kun kan respekteres. Der er forhåbentlig ikke andre end dig selv, der definerer det du mener gør dig lykkelig.
 
Din holdning til dette spørgsmål, bliver ikke mindre rigtig af at nogle ikke er enig med dig. Den bliver heller ikke mere rigtig af at der er nogle, der er enige med dig.
 
 
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 01:41
Hvor mange stjerner giver du? :
The Game -

Uden at gå ind i en længere debat om du ikke har læst mit indslag fuldt ud eller om jeg har forklaret mig snørklet - vil jeg først sige at du jo på sin vis har ret i de ting du siger ;)
Det var egentlig min pointe omkring emnet - (som jeg også skriver) - at lykke er mange ting og forskelligt opfattet fra menneske til menneske.

Nu var emenet trods alt - om penge gør dig lykkeligere hvilket typisk ligger op til om så mangel på samme gør mere ulykkelig. - Jeg forsøgte at lave en case hvor det i dette tilfælde ikke var synligt at manden blev lykkeligere af at have og bruge penge.
Mht. at jeg bruger sætningen ''så kunne man måske argumentere for ....'' er, at det blot kunne være én ud af sikkert mange grunde til at denne mand blev ulykkelig og samtidigt set som modstykke til ''hvis grunden ikke var at han havde mistet penge.'' - Om det er en ''holdning'' som du siger han har kan jeg ikke få til at passe ind i det her sammenhæng !? - ''at være ulykkelig'' er vel mere en følelse end holdning. -

Du skriver endvidere ''Der er forhåbentlig ikke andre end dig selv, der definerer det du mener gør dig lykkelig.'' - NEJ præcis - derfor vil jeg også mene mht. min case at det var nødvendigt at gøre brug af sætningen, - ''at der kunne måske argumenteres''/være andre grunde, end tabet af penge, til at manden blev ulykkelig. Jeg prøver netop at vise, at det er umuligt at definerer den egentlige grund.

For fremtiden må jeg jo så prøve at formulerer mig noget klarere - ikke for som du siger ''at du skal blive enig med mig'' men mere for at jeg bliver opfattet rigtigt ;) 
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Penge gør i sig selv ikke lykkelig. De giver frihed, tryghed og muligheder.

Det er de ting man gør for at skabe pengene der gør lykkelig (ihvertfald som iværksætter). Ellers tror jeg mest på at det er andre mennesker der kan gøre dig lykkelig....
Tilmeldt 15. Jan 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Iværksættere.

Rigtig mange tak for alle de fantastiske svar vi har fået på vores spørgeskema det giv helt over forventning. Vi nåede idag kl 14:00. 300 Svar som var langt over forventet. I har fået en fantastisk debat op og kører her på amino som kun kunne hjælpe os. Vi har fået rigtig mange gode argumenter på lykken, hvor nogle vi har valgt at citere.

Vi takker igen og øsnker alle Iværksættere Held og Lykke

Hilsen Martin, Henrik, Peter og Andreas.
Side 5 ud af 5 (46 indlæg)