Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At sælge en idé - men hvordan?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil Hejlskov:
Omkring det med at stjæle din idé, ophavsret osv - så er jeg faktisk lidt i tvivl omkring det juridiske. Der er vist noget med at hvis du kan påvise du er ophavskvinde til idéen og har informeret tidligt i processen, kan de ikke bare kopiere. Jeg er ikke jurist, men der må være en jurist herinde som kan hjælpe i den sammenhæng?

Der er ikke noget der hedder ophavsret på en ide. En ide er en tanke, og det har man ikke eneret på. Det er kun de ting man selv har skabt imens man realiserer ideen som man kan have ophavsret på.

Christina W. Sørensen:
det er bare ikke lige sådan at jeg havde tænkt at det skulle være mig der skulle realisere den :/ 

Hvis du ikke selv kan/vil realisere dem, tror jeg ikke du skal forvente selv at få noget ud af det. Du skal virkelig være heldig hvis nogen vil give dig penge/ejerandel i et projekt, hvis det kun er den indledende ide du kommer med. Ideen er normalt 1% af arbejdet, de resterende 99% er at videreudvikle ideen og gøre den til virkelighed.

En invester kræver typisk, at der som minimum er samlet et hold af de rigtige mennesker (med de rigtige kompetencer) der kan realisere ideen, før de overhovedet vil overveje at smide penge efter en ide.

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 867
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du ikke selv vil drive ideen, så er mit bud på at du vil have størst succes ved at kontakte spillere som allerede er i markedet som din ide henvender sig til. Nogle virksomheder vil sandsynligvis gerne betale for at få de nye inputs, og gør det evt. som det blev foreslået, beskriv overfor modtageren hvilke problemer din ide løser. Hvis de så er interesserede kan de købe din ide for x antal kroner.

Men at sælge en enkeltstående ide til en almindelig investor tror jeg er svært, for så skal de bøvle med at sammensætte teamet osv, og det er jo mere bøvlet end at få en god ide.

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Jan 12
Indlæg ialt: 114
Fra  Hvaderlos Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

@rasmus

Ja, det tror jeg også er en rigtig fremgangsmåde for de enkeltstående idéer. Evt. bruge netværk til at finde nogle kontaktpersoner eller pinpoint interessenter uafhængigt - med forsøg om at gøre et oplæg. 

Jeg er ligeså blevet kontaktet privat om ideens indhold, hvortil jeg kom med et branche relevant svar. Jeg ved ikke om dette er en korrekt måde at agere, men tænker; en mulig interesseret må kunne svare på om de lyster projekter indenfor detail, export, digitale løsninger, luftfart eller helt andet. En idé skal vel beskyttes for så vidt, til kun at blive præsenteret for de der kan have et formål med at fortsætte den. 

Der er mange tilgange til løsning, hvortil jeg arbejder på en resultats artikel i min blog om en samling af svar. Og dertil at en kvittering for udsent materiale eller oplæg kunne være en løsning.... ja, der er ikke en rigtig men til gengæld mange forkerte måder at gøre dette på. og endegyldigt må være at det er laaangt bedre at søge endegyldige råd HER, end på erhvervskontorers konsulenter med konsulent på ( - praktisk erfaring) !

Jeg håber virkelig at det har givet jer stof til eftertanke, ligsom det har for mig - og jeg lægger lige artikel link ud når den er publiceret :) 

Jeres svar har været dybt værdsat og helt aldeles værdsat for et forstående projekt!

Så fedt - og byd endelig ind med mere... 

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)