Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bliv grafisk designer?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tit spekuleret over, hvordan logoer, tegninger osv. på nettet bliver til og jeg er nu kommet i den situation, at jeg selv har brug for nogle. Ganske vist har jeg dog allerede lavet et enkelt logo med hjælp fra en meget detaljeret guide, men nu står jeg og vil gerne have nogle få enkle forskellige tegninger til mit website. Da jeg har 0 kroner i lommen pt., ville jeg spørge om der findes gratis guider eller lignende på nettet. Er det overhovedet muligt at blive en grafisk designer uden at skulle tage langvarige og dyre kurser?

Fra Odense N
Tilmeldt 30. Mar 11
Indlæg ialt: 160
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tommy.

Tommy Tran:
Da jeg har 0 kroner i lommen pt., ville jeg spørge om der findes gratis guider eller lignende på nettet.

Der findes en del sider på nettet hvor du kan finde gratis tutorials. Nu nævner du ikke hvilket program du benytter dig af til at lave logos m.m. i.

Hvis du benytter dig af Gimp (Gratis alternativ til Photoshop) så er der disse:

Gimp-tutorials

Gimpology

Hvis du på en eller anden måde har fået fingre i Photoshop, så er der disse:

Tutsplus

Good-tutorials

Tommy Tran:
Er det overhovedet muligt at blive en grafisk designer uden at skulle tage langvarige og dyre kurser?

Der findes forskellige uddannelser hvor du får kendskab til at designe, der findes for eksempel følgende:

Teknisk designer

Web-integrator

Multimediedesigner

Tommy Tran:
langvarige og dyre kurser?

Hvis du ikke er frisk på at tage uddannelse, så synes jeg personligt at learn-by-doing er den bedste måde at lære Photoshop, Gimp m.m. - Hvis du vil smide penge i det, så synes jeg at du skulle taget et kig på Lynda.com, synes at de er rigtig gode til at forklare hvordan det hele fungere, og der findes en hav af muligheder for at lære Photoshop at kende.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig en lille smule. - God vind! :)

Venlig hilsen/best regards:
Niluan - Nikolaj Lund Andreasen
Fra Aalborg
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Tegnerne ApS Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Nikolaj Lund Andreasen:
Hvis du på en eller anden måde har fået fingre i Photoshop

Hmmm..... Huh?

Som en "lille" biting kan jeg desuden fortælle, at det ikke kun kræves kendskab til Photoshop at blive grafiker. ;)

Og for ligesom at tærske langhalm, så bør logoer ALDRIG laves i bitmap-format (ja, ja, Photoshop kan arbejde med vektorer, men..) men derimod vektor-format, som bl.a. Illustrator o.a. kan levere.

Jeg er ked af at lyde mavesur, men jeg er ved at være godt træt af at folk tror at det er pikkenemt at blive grafiker, bare man lige hiver Photoshop ned fra Pirate Bay, og så læser tre tutorials og lægger lidt filtre på en stjålet font... Argh!

Det er svært at være "kreativ på kommando", og man skal jo ha' en masse viden og teorier om hvad man kan og ikke kan - både rent æstetisk men så sandelig også rent praktisk, når ens fancy artsy-fartsy grafiske arbejde skal videre i verden. Meget af det, man som grafiker kan, er i øvrigt bygget op igennem flere års praktisk erfaring, og kan ikke som sådan læres på hverken kurser, skoler eller tutorials.

Altså..! ;)

Fra Odense N
Tilmeldt 30. Mar 11
Indlæg ialt: 160
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Karstensen:
Hmmm..... Huh?

Jeg kender ikke Tommy, så ved ikke om han eventuelt har en far der ejer Photoshop (som os andre), eller om personen benytter sig af ulovlige metoder.

Søren Karstensen:
Og for ligesom at tærske langhalm, så bør logoer ALDRIG laves i bitmap-format (ja, ja, Photoshop kan arbejde med vektorer, men..) men derimod vektor-format, som bl.a. Illustrator o.a. kan levere.

Jeg har intet med branchen at gøre, men da det lyder til at Tommy ingen erfaring har inden for dette område, skal han starte et eller andet sted. - Jeg prøvede blot at være en venlig sjæl der ville svare på hans spørgsmål.

Søren Karstensen:
Jeg er ked af at lyde mavesur, men jeg er ved at være godt træt af at folk tror at det er pikkenemt at blive grafiker, bare man lige hiver Photoshop ned fra Pirate Bay, og så læser tre tutorials og lægger lidt filtre på en stjålet font... Argh!

Som sagt er jeg ikke inde i branchen, så ved ikke hvilke formater eller lignede logoer skal udarbejdes i, men synes blot at Gimp/Photoshop var et godt udgangspunkt. Da det lyder til at personen ingen erfaring har.

Søren Karstensen:
Det er svært at være "kreativ på kommando", og man skal jo ha' en masse viden og teorier om hvad man kan og ikke kan - både rent æstetisk men så sandelig også rent praktisk, når ens fancy artsy-fartsy grafiske arbejde skal videre i verden. Meget af det, man som grafiker kan, er i øvrigt bygget op igennem flere års praktisk erfaring, og kan ikke som sådan læres på hverken kurser, skoler eller tutorials.

Det er helt sikkert svært at være kreativ på kommando, har selv leget med Gimp for nogle år siden, hvor jeg fulgte tutorials slavisk, og dette gjorde ingen nytte, men Tommy spurgte ind til steder hvor man kunne finde tutorials.

Jeg nævnte selv i mit indlæg at den bedste måde var learn-by-doing, og lege med de forskellige programmer.

Venlig hilsen/best regards:
Niluan - Nikolaj Lund Andreasen
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svarene Big Smile Til at lave mit logo med, brugte jeg en free trial af illustrator og overvejer nu at købe programmet, da jeg synes det var et udemærket godt program. Det lyder som om jeg må få programmet købt og få noget erfaring Smile

Fra Odense N
Tilmeldt 30. Mar 11
Indlæg ialt: 160
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Tran:

Tusind tak for svarene Big Smile Til at lave mit logo med, brugte jeg en free trial af illustrator og overvejer nu at købe programmet, da jeg synes det var et udemærket godt program. Det lyder som om jeg må få programmet købt og få noget erfaring Smile

Det lyder som en rigtig god idé. Det er altid bedst at lege med programmerne (i hvert fald efter min mening)! :)

Men som sagt, så findes der er jo et hav af steder hvor man kan få tutorials til alt ude på nettet. Lynda.com levere også "undervisning" til illustrator. :)

Venlig hilsen/best regards:
Niluan - Nikolaj Lund Andreasen
Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tommy.

Jeg kender en del selvlærte grafisk designere. Du kan dog ikke bare sætte dig ned og blive det på en dag.

1. Du skal have erfaring med pogrammerne

2. Du skal være kreativ, det er ikke alle der besidder denne evne, desværre.

3. Du skal unne teorien bag: Farver, placering, typografi, mennesket psyke <- Mere til målgruppen når du kommer så langt.

4. Du skal holde dig opdateret hele tiden, ellers kommer du bagud.

Jeg kan sådan set blive ved. Der er utrolig mange aspekter du skal kende til ved at designet velfungerende logo design. De fleste tror jo bare at de kan sætte sig ned følge en tutorial og lave et logo bare ved at ændre lidt på nogle ting. Ja det kan sagtens gå, dog uden den store resultat.

På den anden side, kan du også tage en uddannelse, hvor du vil få den erfaring og teori du skal kunne få at begynde at udvikle noget som kan bruges.

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra roskilde
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 152
Fra  FestFest.dk Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det behøves ikke koste penge, jeg er rigtig god og har lært alt af mig selv, du kan evt. starte med pixelmator (kun til mac) det er et billigt program som virker godt :)

Entrepreneruship is living a few years like most people won't, and then living the rest of your life like most people can't

Fra Aalborg
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Tegnerne ApS Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Tran:
Tusind tak for svarene Big Smile Til at lave mit logo med, brugte jeg en free trial af illustrator og overvejer nu at købe programmet, da jeg synes det var et udemærket godt program. Det lyder som om jeg må få programmet købt og få noget erfaring Smile

Hej Tommy.

Det lyder som om du er på den rigtige vej. Held og lykke. :)
Mit mavesure indlæg ovenover var i øvrigt ikke minded på dig, men mere en generel spredehagls-galde.  Jeg er mere rolig i dag.

/Søren, Tegnerne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er super dejligt af få så mange svar Big Smile Så tusind tak skal I have Smile 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)