Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man oprette en koncern før en virksomhed?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 9. Jun 12
Indlæg ialt: 23
Fra  LearnEZ ApS Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi har flere projekter vi arbejder på, som vi gerne vil samle under en koncern.

Men er der specielle krav hvad angår oprettelse af koncern? Noget som vi skal være opmærksom på?

Vil det være bedst, at oprette en koncern og derefter de mindre virksomheder under koncernen, eller kan vi bare oprette nogen virksomheder og på et senere tidspunkt oprette et koncern?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46546
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

En koncern kan være flere ting - ofte et moderselskab med datterselskaber - nogen gange moder som holdng, andre gange ikke - men hvis I skal lave noget i den stil, skal I jo starte et ApS som muligheden idag, (eller A/S) og til det skal i år bruges 80.000 kr anpartskapital som siden kan bruges til f.eks varelager og lignende værdier. For de 80.000 kr kan I stifte ET holding selskab med ET driftselskab, og har dermed en lille koncern. Det koster noget at administrere alt, så jeg ville ikke sætte en masse igang før jeres projektet enkeltvis virkeligt kræver eget selskab (ex for ikke at kunne trække andre projekter med ned hvis det gik galt)

I kan læse her om APS OG APS MED HOLDING

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vejle
Tilmeldt 9. Jun 12
Indlæg ialt: 23
Fra  LearnEZ ApS Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Skal et moderselskab have APS eller AS under sig eller kan man også bruge et IS?

Og hvad kræver det af kapital at oprette et moderselskab med eks. IS hvis dette er muligt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46546
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må høre andre, men jeg mener ikke et I/S som helhed kan være ejet af et ApS holding - derimod kan interesenterne godt omfatte et ApS f.eks. - men jeg synes under alle omstændigheder i skal ha konkret rådgivning af en revisor, for her er det ikke så meget hvad man lovligt kan konstruere, men hvad man har fordel af, og det solidariske personlige ansvar for deltagerne i et I/S - her specielt de personlige - vil jo ikke forvinde - men om et I/S må udlodde udbytte - og til et ApS holding - jeg ved det ikke - men er også i tvivl om kombinationen ville være smart i alle fald. og jeg mener, at hvis der ikke er personer som ejere i I/S så vil der være samme regnskabspligt som de overordnet ejenene aps - men som sagt, jeg kan ikke være sikker, det lyder bare ikke rigtigt at et ApS skulle være holding for I/S - altså eje personlige selskaber under sig. 

Andre vil kunne svare - men da meget er helt afhængigt af jeres personlige forhold og formål, så ville jeg ofre en time eller to med en revisor

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

I princippet kan i jo regnskabsmæssigt lave jeres koncern ved at lave projektregnskaber.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Nazerhm:

Hej John,

Skal et moderselskab have APS eller AS under sig eller kan man også bruge et IS?

Og hvad kræver det af kapital at oprette et moderselskab med eks. IS hvis dette er muligt?

Det er der ingen problemer medCool

Adskillige kæder indenfor liberale erhverv m.v. er organiserede som I/S, hvor ejerne er hhv. selskaber og personer.

En af fordelene ved I/S er bl.a., at bare en af interessenterne er personlig, så kan man ikke få oplyst ejerforhold m.v.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46546
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny jeg skal lige med for at være sikker - Jeg er med på at aps og personer kan eje et I/S men et I/S ejet af personer/ApS blandet f.eks. de kan altså også ha et holding over sig som paraply over hele det I/S - altså en sædvanlig holding konstruktion hvor et holding ApS ligger over hele det samlede I/S som ejer? (tror det er det trådstarter vil - og så er det jo godt)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vejle
Tilmeldt 9. Jun 12
Indlæg ialt: 23
Fra  LearnEZ ApS Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres indlæg.

Men jeg mangler stadige et svar på hvorvidt man skal have et kapital for at starte en koncern?

Ellers kan det være, at vi som Henrik påpeger have et selskab og kører de andre som projekter, indtil vi har nok kapital - og er dette muligt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46546
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nazerhm:
som Henrik påpeger have et selskab og kører de andre som projekter, indtil vi har nok kapital - og er dette muligt?

Når du taler selskab - så er det ApS eller A/S typerne og de kræver startkapital - pt mindst 80.000 kr. Det andet personlig virksomhed eller I/S er virksomhed og forskellen er hæftelsen hvor den personlige virksomhed byder på personlig hæftelse og I/S personlig solidarisk - medens selskaber er selvstændige juridiske enheder der hæfter med deres kapital - ikke med ejerens.

I kan sagtens i det eksisterende I/S køre mange projekter sideløbede og føre "sagsregnskab" (mange programmer kan man lægge en sag ind for hver post) - så I til en hver tid kan se hvilke projekter der bruger hvilket penge og hvilke der tjener hvilke. Fælles omkostninger kan I bare lade være en sag for sig

NÅR I så har råd, så kan I med 80.000 kr stifte et holding og et ApS - hvis projekterne er vokset til det. Jeg synes rådet er godt nok, ikke at komplicere noget, så længe det ikke er nødvendigt - det koster at administrere flere selskaber trods alt og mange gange kan man jo fint styre risikoen.

Se dog til at ha en I/S aftale, der viser klart hvad deltagerne har for rettigheder og pligter, så alt den slags er afklaret medens i er vennerSmile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Nazerhm:
Ellers kan det være, at vi som Henrik påpeger have et selskab og kører de andre som projekter, indtil vi har nok kapital - og er dette muligt?

Nu har jeg ikke nævnt ordet selskab men alene at I kørte jeres projekter som projektregnskaber. Jeg synes I skal fokusere på at holde administrationen simpelt indtil I omsætningsmæssigt når et vist niveau. I skal være opmærksom på at der i forbindelse med koncernregnskab kan være en del ekstraarbejde med at fordele omkostninger og ikke mindst eliminerer koncerninterne transaktioner.

Sæt fokus på at tjene penge fast og fremmest og lad være mig at drukne jer selv i administration - som i måske løber surt i og pludselig har brug for professionel hjælp til at rode jer ud af.

Men i teorien kan I bygge en uendelig stor koncern ved at forbinde en lang række I/S'er i koncern. Det koster 0 kr. at stifte. Jf. ovenstående ikke en anbefaling men et svar på, at man i teorien kan lave en koncern uden kapital.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)