Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskelligt regnskabsår til holding og driftsselskab - hvordan kan det løses?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Muse Captain Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg oprettede i juni et holdingselskab med regnskabsår udløb, til d. 31/12. Grundet problemer med min bank har jeg ikke kunnet oprette driftsselskabet før nu - i Juli. Driftselskabet skal stiftes med kapitalen fra Holdingselskabet. Udfordringen består så nu i at jeg følgende regler gælder:

A. driftselskabets regnskabsår skal være det samme some holdingselskabets.

B. første regnskabsår ikke kan være kortere end 6 mdr.

Disse to kriterier kan jeg ikke opfylde samtidigt for driftsselskabet fordi enten:

A. Vil driftsselskabets første regnskabsperiode + generel periode blive forskelligt fra holdingselskabets.

eller

B. Vil første regnskabsår blive kortere end 6 mdr. (23. juli til 31. dec) - hvis jeg sætter driftselskabets regnskabsperiode til at være 23. juli til 31/12.

Så har to spørgsmål:

Hvad ville den optimale løsning være her?

Jeg har overvejet følgende løsninger:

A. Ændre regnskabsåret for Holdingselskabet og så det i stedet strækker sig fra 1. juli 2013 til 30/6 2014. Men det kan man vel ikke fordi regnskabsåret skal køre fra selskabets stiftelse.

B. Ændre regnskabsåret for Holdingselskabet og så det i stedet strækker sig fra 12. juni 2013 til 30/6 2014. Det går jeg ikke udfra jeg kan fordi så vil første regnskabsår være længere end 18 mdr.

3. Ændre begge regnskabsår til at løbe fra stiftelse (hhv. 12. juni og 23. juli) til 30. september 2014, hvor man så holder sig under 18 måneder i begge selskaber.

I fht. til at ændre regnskabsårene (første regnskabsår + generel regnskabsperiode) hvordan gør man så konkret det i et selskab - nogen der har prøvet det?

Nogen der har erfaring/kendskab til det og ved hvordan man bør gribe det an?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad Holding være som det er pr 31/12 og opret driftsselskabet med forlænget periode så det 1. År slutter 31/12-14.
Hvis det absolut skal være præcis samme afslutning og ovenstående absolut ikke kan anvendes pga. Årsager du ikke har oplistet, så forlæng Holding til 31/3 eller 30/6 med samme afslutning for drift.
Umiddelbart ville eg selv lade driften køre forlænget til 31/12-14.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Muse Captain Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Giver det ikke dig selv i og med at der er tvungen sambeskatning. Driftselskabet vil automatisk blive sat til samme regnskabsår som Holding (admin).

Hvis det så forholder sig sådan at selskabsloven vejrer tungere end skattelovgivningen så må det første regnskabsår for drift sættes til 31/12 2014. Problemet er så at der til skatten skal udarbejdes et perioderegnskab fra stiftelse til 31/12 2013 af hensyn til sambeskatningsindkomsten.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Giver det ikke dig selv i og med at der er tvungen sambeskatning. Driftselskabet vil automatisk blive sat til samme regnskabsår som Holding (admin).

Hvis det så forholder sig sådan at selskabsloven vejrer tungere end skattelovgivningen så må det første regnskabsår for drift sættes til 31/12 2014. Problemet er så at der til skatten skal udarbejdes et perioderegnskab fra stiftelse til 31/12 2013 af hensyn til sambeskatningsindkomsten.

Men det skattemæssige har jo ikke som sådan noget med regnskabsåret, at gøre, ud over at man ved etablering til 31/12-14 ville skulle lave en periodeopgørelse pr 31/12-13, som kan indgå i sambeskatningen.

Hvis der ikke er revisionspligt er det jo overordnet set en simpel affære med opstilling af årsrapport for holding og periodeopgørelse for driften pr. 31/12-13, samt sambeskatningsopgørelse. Ved ikke om trådstarter har en revisor/økonomiperson tilknyttet, men så vil de relativt simpelt kunne klare disse forhold.

Alternativt vil den simpleste løsning være enten, at omlægge holding + lade driften udløbe pr. 31/3-14, så holder man sig indenfor skatteåret 2. april - 1. april..

Statsautoriseret revisor - København

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Muse Captain Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

For dem der skulle stå i en tilsvarende situation, så endte jeg med at tale med en revisor, og regnskabsåret for mit driftsselskab blev i stedet sat til 31/12-2014. Det var der ikke nogen problemer med.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)