Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansætte en kontanthjælpsmodtager?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har fornyligt etableret virksomhed som udlejer Djs til forskellige beværtninger.

Jeg har en bekendt jeg meget gerne vil have ansat på deltid, da han har nogle super kompetencer. Desværre er han bare på kontanthjælp, og hans indtægt som dj i mit firma vil så åbenbart gå ud over hans kontanthjælp, hvilket han ikke er så interesseret i.. Han går ikke udfra han kan komme "af" den her kontanthjælp før Januar hvor han påbegynder uddannelse. Og jeg skal bruge ham allerede fra September i år.

På grund af efterspørgselsforholdene lige nu, kan jeg max tilbyde ham 3600 månedligt (husk det er deltid). 

Er der nogle der ved hvilken indflydelse det vil have på hans kontanthjælp?

Han kunne selvfølgelig finde sig et job ved siden af, så han kunne komme af den kontanthjælp, men det er jeg jo ikke i nogen position til at fortælle ham noget som helst om.

Jeg vil bare ha ham ansat, så jeg har kapacitet nok i virksomheden til at kunne servicere mine nye kunder der efterspørger fra September i år. 

Nogle gode idéer? 

På forhånd tak.

Fra Ikast
Tilmeldt 21. May 11
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kontanthjælpen bliver ikke umiddelbart frataget helt. Den bliver modregnet den indtægt, han ville få for at have job ved dig. Han skal så huske, både at oplyse om jobbet inden start til sagsbehandler samt vise lønseddel hver eneste måned til ydelseskontoret!

 

Tilmeldt 23. Jun 13
Indlæg ialt: 113
Fra  Ventora Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Som Kim siger vil hans indtægter fra Dj jobbet blive modregnet hans kontanthjælp, så på den front vil han ikke få penge ud af jobbet så længe han er på kontanthjælp. Som Kim også nævner skal han oplyse hvad han tjener ved at sende sin lønseddel til ydelseskontoret hver måned. 

Men selvom det han vil tjene på Dj jobbet vil blive modregnet, kan det jo godt være at han vil ansættes alligevel, hvis han er træt af at gå hjemme. Nu ved jeg ikke hvordan hans hverdag ser ud, men min far har også været på sygedagpenge og senere kontanthjælp (grundet sygdom)og til sidst blev han træt af at gå hjemme. Han skulle have et fleksjob, og som bekendt er kommunerne ikke de hurtigste til den slags, men det lykkedes dem at finde et sted hvor han kunne komme i arbejdsprøvning, og det har simpelthen givet ham så meget energi og overskud i hverdagen for ham. Så jeg vil anbefale ham at takke ja også selvom det bliver modregnet. 

Men som jeg også kan forstå skal han begynde på noget uddannelse senere, hvor han så vil få SU og så kan han jo godt tjene lidt penge ved siden af. 

Webudvikler med kompetencer indenfor .NET og MS SQL

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Lindenskov:
Kontanthjælpen bliver ikke umiddelbart frataget helt.

Det kommer så lige an på hvilken kommune man bor i. De har vær deres måde at tolke reglerne på.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis han opdages i at arbejde sort vil det være socialsvindel som jo straffes hårdt, så der er ikke andre alternativer, end at han må acceptere modregning i kontanthjælpen. Det er klart, at deltid derved betyder noget der ligner arbejde gratis, men sandheden er vel, at det vel burde være lidt en æressag ikke at skulle ha alt som kontanthjælp - indtil han til januar skal studere, og på SU - så personligt synes jeg han skulle ha råd til tage jobbet, som jo ikke koster ham, bare heller ikke giver det store, men jo kan være godt at være inde i, også når han skal studere, og måske gerne vil tjene lidt ved siden af.
Du har jo så også under alle omstændigheder indberetningspligt i forhold til dine ansatte - så det er bare at bide til bolle og glæde sig over en arbejdsindtægt synes jeg
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ikast
Tilmeldt 21. May 11
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg håber da, alle kommuner arbejder under samme love og regler (LAB-loven)

Der kan være forskel på, alder, om man er samboende og matchgruppe. Men ellers tænker jeg ikke, der er forskel?

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

MikeRiess:
og hans indtægt som dj i mit firma vil så åbenbart gå ud over hans kontanthjælp, hvilket han ikke er så interesseret i.
Nej, han vil vel gerne have begge dele, eller bare kontanthjælp? Tsk, tsk Super Angry

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

At det er åndssvagt kan vi hurtigt blive enige om. 

Men det er der jo ikke så meget man kan gøre ved i min situation. Jeg skal bare bruge noget arbejdskraft.. Og worst case så må jeg finde en anden og evt. lære op fra bunden.

Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad er det du synes er åndsvagt ?

bb
Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Den pointe som iVinkel "fremlægger" eller hvad man kan kalde det.

Altså, at kontanthjælpen/hans nuværende mentalitet er en stopklods for at det er attraktivt at blive ansat ved mig.
Men det er jo en helt anden debat, jeg ikke syntes vi skal tage i denne trådSmile

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)