Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ideen om miljøvenlig muld som er guld værd

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino Brugere

Dette er en ide som jeg håber vil blive til en virksomhed som jeg kan starte.

Jeg så et program om nogle college studerene fra USA, der har en virksomhed der hedder EcoScraps som laver plantemuld, disse 3 drenge/mænd tager madaffald (kun frugter og grønsager) fra supermarkeder og restauranter og blander det med savsmuld hvorefter der sker noget biologisk, som gør at det bliver nedbrudt og det bliver til plantemuld (det tager cirka 4-5 uger under de rigtige omstændigheder) som de så sælger i diverse supermarkeder som de har et samarbejde med. de får penge for at afhente affaldet hvorefter de laver det til muld som de så sælger. I deres virksomhed gør det endda op med at de penge de får for at hente affaldet er nok til at dække alle deres udgifter, så når de sælger mulden igen er det ren profit. dette er bare en overfladiske skitsering af deres virksomhed, men jeg ved mere om deres muld og hvordan det bliver lavet end det lige ser ud til i dette indlæg. Personligt synes jeg det lyder som en klasse ide. Men som så mange andre gange er penge et problem, hvis man skulle lave en lille liste over hvad man skal bruge ville den cirka lyde sådan her:

en lille lagerhal (noget gulv med tag over)

en bobcat så man kan blande savsmulen og madaffaldet

en madaffaldskværner af en rimelig størrelse (et kort transportbånd til en kværner af en slags)

                       

Grunden til jeg skriver her på Amino er at så snart man nævner at man gerne vil lege lidt med ideen om at  sælge plantemuld bliver man mødt med skepsis fra venner og familie, hvilket vel også er fair nok engang imellem men man bliver bare træt af at den pessimisme om at jeg ikke kan gøre det, samtidige med at jeg har ingen ting ud over ideen og forhåbentligt en mulig virksomhed. Jeg har tænkt på spørge supermarkeder her rundt omkring hvor jeg bor (Kolding området). Et lille hurtigt eksempel kunne være Bilka da de har har et tilhørende havecenter så det er jo nærmest oplagt at spørge, men jeg har jo ingenting at tilbyde dem, ud over en ide til hvordan de miljørigtigt kan kan af med deres madaffald,

Så hvis der er nogen som helst der sidder men nogle gode råd til hvordan jeg kan få dirket denne "lås" op eller for den sags skyld bare kan følge ideen ville jeg være superglad, og er åben over for alle kommentar

Venlig hilsen

Asger Schultz

P.S dette er mit første debat/blog indlæg nogensinde, og jeg ved godt at jeg jeg sutter til grammatik med koma og punktum, og chancen for at du sidder og hamre i dit tastetur over hvor dårligt mit indlæg er, er omkring 80%                  

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

din ide er fornuftig nok, men har du tænkt på:

... at rotter kan lide affald

... at der kan være giftrester i grønsager, og hvordan formulder det så?

... at savsmuld måske koster dyrt, siden det ofte anvendes til briketter.

... at man kan få gratis muld på genbrugspladsen, hvor kommunen gør det samme. Hvis man kan.

... forholdet mellem formulding og varme

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens

tak for dit indlæg, affald jeg tager er ikke rotte affald vil jeg i hvert fald tro, altså meget at det de smider ud er jo stadig pakket ind det er bare faldet for sidste holdbarheds dato, og det bliver jo hentet og kværnet samme dag også blandet, så tror ikke det bliver noget problem 

det med giftrester, skal jeg være ærlig og sige det ved jeg ikke noget om.

Har også tænkt på at savsmuld er dyrt, men altså ligesom der er nogle der vil af med frugt og grønsager er der vel også et sted/steder jeg kan forsyne mig med træ fra fordi det skal væk, vil jeg tro, kan godt være jeg er fuldstændig forkert på den

gratis muld fra kommunen har jeg også tænkt på, men samtidige kan du gå ud i havecentere og finde muld fra forskellige producenter så regner med at der er penge at tjene på det 

det sidste spørgsmål kunne man komme en biologisk forklaring på hvordan man laver muld men altså, når du blander de 2 ting i den rette blanding skaber bunken varme også skal du vende bunken når varmen er ved at falde igen, det kan gøres med et termometer

Venlig hilsen

Asger Schultz      

Fra Ikast
Tilmeldt 20. Jan 13
Indlæg ialt: 29
Fra  Høj - Have & Anlæg Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har stadig tilgode, at se kommuner der giver gratis muld væk.
Kompost gives væk de fleste steder, men det er altså ikke at sidestille med muld!

Det der kan være/er problemet med det kommunen giver væk er, at det er fyldt med smågrene etc. Dvs., at skal man eks. bruge det til at fylde på til en ny græsplæne, så får du en hulens masse 'affald' i overfladen. Man kan så fræse det i et eksisterende muldlag for ekstra næring, men der skal stadig en del forarbejde til for, at få et godt resultat.

Jeg vil umiddelbart tro, at dit produkt vil have samme lidt irriterende egenskab pga. savsmuldet. Er det ikke tilfældet kan du måske få en nogenlunde forretning ud af det. God fin muldjord kan fåes for 30-40 kr. pr. m3 plus evt. transport her i det jyske, ved ikke hvad du havde forestillet dig at din muld skulle koste?!

Fra Kolding
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen ideen er skam fin nok. især i disse tider, hvor man skal være mere miljørigtig. Tag eksempelvis EcoStyle som har taget et gammel husråd og nu sælger miljørigtig ukrudtsmiddel i alle byggemarkeder m.m.

Du kan jo altid spørge i supermarkederne. Du kan max få et nej

Mvh Kim

P.S. Nu bor jeg selv i Kolding, er det dig som har et anlægsgartner firma ? Schultz anlæg eller noget i den retning ?

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

når blandingsforholdet er godt nok og savsmulden er god nok skulle det ikke blive noget problem med smågrene og den slags ting, men hensyn til det færdig produkt havde jeg tænkt at det, skulle i sække som du så køber i bilka's havecenter og andre steder, efter signe skulle dette muld være bedre end muld der er lavet via heste pære og andet møj, grundet at alle næringstofferne ikke er blevet taget ud via hestens fordøjelsessystem, så man få noget meget potent muld ud af det, oven i det kan du også tage det overskydende vand fra dine kværnede grønsager og frugter som så kan bruges som spray næring mod sygdomme i blomsterne og hvad nu ellers der står i muld

Venlig hilsen

Asger Schultz

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Tak for din kommentar og nej jeg ejer ikke noget anlægsfirma :)

Venlig hilsen

Asger Schultz  

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)