Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til udlejning af andelsbolig i enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil gerne gå ind i boligudlejningsbranchen og har kig på en almindelig andelsbolig, der ifølge foreningen er lovlig at leje ud. Mine spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med, er:

1. Kan jeg bare oprette et enkeltmandsfirma og leje ud gennem det?

2. Når jeg har oprettet enkeltmandsfirmaet, er det så bare skat jeg skal betale af overskudet og så betale moms og intet andet?

3. Er det hele virkeligt så simpelt?

4. Og må jeg eje flere andelsboliger i firmaet sammen med den jeg også ejer privat?

På forhånd tak, Amino...Big Smile

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1: ja
2: ja/nej - boligudlejning er ikke en momspligtig ydelse, så der skal ikke opkræves salgs moms omend du heller ikke kan fradrage købsmoms.
3: nej, der er en del regler som skal overholdes ved boligudlejning herunder kan man ikke frit fastsætte lejen, søg lidt rundt der er mange kedelige eksempler og det kan hurtigt blive en dårlig forretning ;(
4: du kan ikke inddrage din private bolig med mindre denne også skal udlejes.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
1: ja
2: ja/nej - boligudlejning er ikke en momspligtig ydelse, så der skal ikke opkræves salgs moms omend du heller ikke kan fradrage købsmoms.
3: nej, der er en del regler som skal overholdes ved boligudlejning herunder kan man ikke frit fastsætte lejen, søg lidt rundt der er mange kedelige eksempler og det kan hurtigt blive en dårlig forretning ;(
4: du kan ikke inddrage din private bolig med mindre denne også skal udlejes.

Hej Cef

Tusind tak for dine lige til at forstå svar. Mht. moms, vil det så sige, at jeg slet ikke skal bekymre mig om det, eller skal jeg stadig angive et nul ved hver periode?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

du kan godt være momsregistreret og samtidigt ha momsfri udlejning vil jeg mene og i så fald skal du 0 angive, men har du CVR uden momsregistrering kun til boligudlejning (eller som finansselskab f.eks.) så har du jo uden moms registrering heller ikke nogen indberetnigspligter

Undersøg markedet rigtigt godt for som Cef skriver, så er der en del restriktioner på prissætningen, ligesom der er regler for låneoptagelse i andelsboliger og du skal også ha overvejelser med om VSO eller kapitalafkastordningen, hvilken ville være klogt at gennemgå med en revisor på baggrund af et konkret budget og forretningsplan - netop for ikke at havne i en situation, hvor det var mere fordelagtigt skattemæssigt at køre det som privatperson - der kan Cef givet hjælpe med råd
Endeligt er der mange anpartsforeninger der ikke tillader man ejer og lejer, men det er du givet med på
god vind med det John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
du kan godt være momsregistreret og samtidigt ha momsfri udlejning vil jeg mene og i så fald skal du 0 angive, men har du CVR uden momsregistrering kun til boligudlejning (eller som finansselskab f.eks.) så har du jo uden moms registrering heller ikke nogen indberetnigspligter

Undersøg markedet rigtigt godt for som Cef skriver, så er der en del restriktioner på prissætningen, ligesom der er regler for låneoptagelse i andelsboliger og du skal også ha overvejelser med om VSO eller kapitalafkastordningen, hvilken ville være klogt at gennemgå med en revisor på baggrund af et konkret budget og forretningsplan - netop for ikke at havne i en situation, hvor det var mere fordelagtigt skattemæssigt at køre det som privatperson - der kan Cef givet hjælpe med råd
Endeligt er der mange anpartsforeninger der ikke tillader man ejer og lejer, men det er du givet med på
god vind med det John H

Meget fornemt, tak for den gode hjælp...Smile

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener ikke man kan eje en andelsbolig gennem en virksomhed. Der er bopælspligt og ejeren skal bo der.

Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Bemærk også at det ikke er ligetil at finde en bank der vil låne penge ud til en virksomhed, som ønsker at købe og udleje.

Havde du tænkt dig at firmaet køber andelen og lejer den ud? Et alternativ kan også være at du ejer andelen privat, udlejer den til firmaet som så udlejer den videre.

Fra Maha Sarakham - Thailand
Tilmeldt 12. Nov 11
Indlæg ialt: 38
Fra  From Regnskab Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jævnfør bindende svar fra  SKAT  https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2084610 kan en andelsbolig ved udlejning ikke indgå i virksomhedsordningen.

Udlejning af en andelsbolig skal sidestilles med fremleje af en lejelejlighed. Der er herved lagt vægt på, at det er andelsboligforeningen, der ejer ejendommen, mens ejere af andelsbeviser alene har en brugsret til en lejlighed. Dette kan sidestilles med lejere, der heller ikke er ejere af en ejendom.

Fremlejes en lejelejlighed er der ikke tale om erhvervsmæssig virksomhed. Et eventuelt overskud vil være skattepligtigt (eventuelt opgjort efter ligningslovens § 15 P), mens et eventuelt underskud ikke kan fradrages.

Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene alle sammen...Smile

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)