Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån i egen (selvstændig) virksomhed.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Oct 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Min virksomhed har et fornuftigt indestående - jeg har valgt at spare op til udvidelser og andet i fremtiden fremfor at hive pengene ud.

Jeg overvejer dog at låne (så jeg ikke beskattes) penge i virksomheden så jeg kan udbetale et privat lån med rente.

1. Er dette lovligt - eftersom det er lån kommer pengene naturligvis tilbage til virksomheden.
2. Skal jeg pålægge mig selv "renter".
3. Hvordan angives det skatte og regnskabsmæssigt?

Jeg ønsker ikke at det ændrer min nuværende selvangivelse og det skattetræk jeg har nu.

Kelleren

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener ikke det er lovligt, at virksomheder låner ud til ejeren!

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Tilmeldt 1. Oct 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er tale om en enkeltmandsvirksomhed.

Og jeg anvender allerede VSO - de penge som står hensat er der alle betalt 25% skat af allerede.

Men hvis jeg hiver dem ud bliver det jo så til fuld beskatning.

Nu kom jeg lige i tvivl grundet en lidt kluntet formulering - vi er enige om at når pengene engang skal hives ud af virksomheden så svarer jeg kun differencen mellem den gældende skat på udbetalingstispunktet og de 25%, ikke sandt?

Skal jeg beskattes 50% f.eks. er det reelt kun 25% da jeg tidligere har betalt de andre 25%?

Kelleren.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du hiver det opsparede ud, har du allerede beskattet med 25% og skal kune betale den resterende andel.

I forhold til udlån i VSO kan dette kun ske såfremt der er tale om et udlån der udøves som led i virksomhedens almindelige drift fx. Hvis man driver udlånsvirksomhed. Se bla. Denne tråd hvor det diskuteres: http://m.amino.dk/forums/t/199213.aspx

I forhold til din konkrete situation kan man ikke udlåne til sig selv for at tilgodese privatretlige dispositioner. Lånet vil blive anset som en hævning, jf. Bla. Min første indlæg i ovenstående henvisning.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 1. Oct 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene!

Kelleren.

Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kelleren:
Der er tale om en enkeltmandsvirksomhed.

Og jeg anvender allerede VSO - de penge som står hensat er der alle betalt 25% skat af allerede.

Men hvis jeg hiver dem ud bliver det jo så til fuld beskatning.

Nu kom jeg lige i tvivl grundet en lidt kluntet formulering - vi er enige om at når pengene engang skal hives ud af virksomheden så svarer jeg kun differencen mellem den gældende skat på udbetalingstispunktet og de 25%, ikke sandt?

Skal jeg beskattes 50% f.eks. er det reelt kun 25% da jeg tidligere har betalt de andre 25%?

Dette er korrekt forstået, når man blot husker at %-point ikke sådan lige kan lægges sammen, men det lyder som om du er med på den.

Jeg fandt dette link http://www.tax.dk/lv-2010-2/lve/E_G_2.htm - jeg har ikke læst hele teksen, men søg på "udlån" og så ser det unægteligt ud til, at du skal holde dig fra det.

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

ja en god del af ideen med VSO ville jo forsvinde hvis man i stedet for løn kunne tage billige lån - så nej til den del og når du har betalt virksomhedsskat af pengene der står og det er dem du så tager ud som hævning, så bliver din samlede skat - hvis du ikke betaler topskat, noget der ligner 44% ialt - så den allerede betalte skat trækkes fra - ca 44-45% ialt uden topskat er hvad du kommer af med

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)